Zoek naar:

Projectmanagementsoftware, of projectadministratiesoftware, helpt je om verschillende taken en communicatiestromen tijdens een project op één centrale plaats te beheren.

Het voordeel daarvan is dat alle belanghebbenden tijdens zo’n project – ondernemers, medewerkers van bedrijven, klanten, et cetera – op de hoogte zijn van wat er is gebeurd en wat er nog moet gebeuren.

Check hieronder welke vorm van projectmanagement zzp’ers veelal interessant vinden en welke projectsoftware gratis is.

1. Basecamp

Wat is Basecamp?

Basecamp voorkomt versnippering van projecten door een heldere tool aan te bieden: één plaats waar alle relevante taken, documenten, deadlines en méér worden verzameld. Alle projectleden kunnen hier terecht om informatie terug te vinden, to- do’s te checken en te communiceren met andere belanghebbenden.

Wat zijn de belangrijkste features van Basecamp?

Hou je projecten georganiseerd en vrij van chaos

Basecamp helpt je als projectbeheersoftware om je werk op één plaats te bewaren. Dat voorkomt dat je veel tijd kwijt bent aan bijvoorbeeld het zoeken naar de juiste documentatie, zoals met e-mail vaak het geval is. 

Maak gebruik van alle tools die normaal gesproken bij projectmanagement komen kijken

Voorbeelden: een chatfunctie, werkschema’s, opslagruimte voor documenten en message boards. Het is ook mogelijk om Basecamp te integreren met tools van derde partijen.

Laat weten wanneer je beschikbaar bent

Basecamp beschikt als projectmanagementapp over een zogenoemde work-life balance-functie. Je kunt hier precies aangeven wanneer je wel en niet beschikbaar bent voor werkzaamheden in het kader van het project.

Wat kost Basecamp?

Basecamp heeft twee betaalmogelijkheden: Basecamp Personal en Basecamp Business.

Screenshot Basecamp Personal

Basecamp Personal

Basecamp Personal is gratis in het gebruik. Je kunt daarbij drie projecten aanmaken, twintig gebruikers aanmelden en 1 GB aan opslag gebruiken. Dat is meestal genoeg voor zelfstandig ondernemers – Basecamp Personal is dus prima geschikt voor zzp-projectmanagement.

Screenshot Basecamp Personal

Basecamp Business

Basecamp Business kost $99 per maand. Je kunt daarbij onder meer ongelimiteerd projecten aanmaken en gebruikers aanmelden. Je krijgt bovendien 500 GB aan opslag.

2. MeisterTask

Wat is MeisterTask?

MeisterTask biedt je als projectplanningsoftware zijnde méér overzicht tijdens je projectwerkzaamheden. Je digitaliseert hiermee bijvoorbeeld alle taken voor leden van een projectteam. Iedereen ziet daardoor in één oogopslag welk werk wanneer moet worden gedaan – in een visueel aantrekkelijke omgeving.

Wat zijn de belangrijkste features van MeisterTask?

Gebruik de tijdlijnfunctie om je efficiëntie te vergroten

Deze tijdlijn in Gantt-stijl helpt je in het toewijzen van taken, maar laat je ook direct zien waar eventuele knelpunten zich bevinden.

Bespaar tijd met automatisatie

Het gebruik van MeisterTask levert je tijd op, omdat herhalende stappen geautomatiseerd kunnen worden.

Houd deadlines in het zicht met behulp van tijdsregistratie

De ingebouwde tijdregistratie houdt de productiviteit hoog en helpt je tijdens het maken teamberekeningen en projecties.

Wat kost MeisterTask?

MeisterTask heeft vier betaalopties:

  • Basis
  • Pro
  • Zakelijk
  • Enterprise
Screenshot MeisterTask

Basis

De basisversie van MeisterTask is gratis. Je krijgt hiervoor de kerntaakbeheerfuncties voor individuele gebruikers. 

Pro

Pro kost €8,25 per maand. Het pakket is bedoeld voor teams die op zoek zijn naar eenvoudig taakbeheer.

Zakelijk

Zakelijk kost €20,75 per maand. Het pakket is bedoeld voor grotere teams die op zoek zijn naar meer uitgebreide samenwerkingsfuncties.

Enterprise

De prijs van Enterprise gaat op maat. Het pakket is bedoeld voor grotere teams op zoek naar specifieke eisen.

3. Nifty

Wat is Nifty?

Nifty helpt je projecten beter te beheren door tools op het terrein van communicatie, taken opstellen, documenten bewaren, planningen maken én vergaderingen inplannen op één plaats aan te bieden. Het is vervolgens mogelijk om andere projectleden, maar ook klanten eveneens voor deze digitale omgeving aan te melden.

Wat zijn de belangrijkste features van Nifty?

Zit bovenop je eigen werk én dat van zzp-collega’s

Organiseer, prioriteer en manage taken – met veel aandacht voor detail.

Maak zogenoemde knowledge hubs

Je bewaart hiermee briefings en andere relevante kennis op één centrale plek, waar het voor iedereen toegankelijk is.

Weet precies wie waaraan werkt

Timelogs helpen je aan een efficiëntere werkwijze en het maken van slimmere beslissingen.

Wat kost Nifty?

Nifty heeft vijf verschillende betaalopties:

  • Free
  • Starter
  • Pro
  • Business
  • Unlimited
Screenshot Nifty

Free

Free is – niet heel verrassend – gratis. Je krijgt hiermee onder meer 100 MB aan opslagruimte en de mogelijkheid om twee actieve projecten te starten. Ideaal voor zzp-projectmanagement.

Starter

Starter kost $39 per maand. Je krijgt hiermee onder meer alle features van Free, 100 GB aan opslagruimte en de mogelijkheid om veertig actieve projecten te starten.

Pro

Pro kost $79 per maand. Deze optie is bedoeld voor groeiende teams. Je krijgt hiermee onder meer alle features van Starter, 500 GB aan opslagruimte en een ongelimiteerd aantal te starten projecten.

Business

Business kost $124 per maand. Deze optie is bedoeld voor gevorderde teams. Je krijgt hiermee onder meer alle features van Pro, 1 TB aan opslagruimte en een ongelimiteerd aantal te starten projecten.

Unlimited

Unlimited kost $399 per maand en is bedoeld voor grote bedrijven. Je krijgt hiermee onder meer alle features van Pro, een ongelimiteerde opslagruimte en een ongelimiteerd aantal te starten projecten.

4. Trello

Wat is Trello?

Trello wordt ingezet door ondernemers die veel samenwerken of projecten beheren en daarbij hun productiviteit willen verhogen. De projectsoftware helpt bijvoorbeeld tijdens het instellen van workflows, het plannen van vergaderingen en het bouwen aan een teamgeest.

Wat zijn de belangrijkste features van Trello?

Gebruik het Trello-bord als bouwsteen voor het plannen van je werkzaamheden

Je kunt hier beginnen met het maken van taaktoewijzigingen, tijdlijnen, productiviteitsstatistieken, kalenders en meer.

Werk gedetailleerd aan het ordenen van je werk

Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Trello-kaarten. Deze kaarten helpen je onder meer met het maken van checklisten en vervaldata.

Profiteer van automatisering zonder code

Trello heeft verschillende ingebouwde automatiseringsmogelijkheden, waardoor herhalende taken als vanzelf worden uitgevoerd. Dat bespaart tijd én irritatie.

Wat kost Trello?

Trello heeft vier betaalmogelijkheden:

  • Free
  • Standard
  • Premium
  • Enterprise
Screenshot Trello

Free

Free is gratis. Deze versie is bedoeld voor mensen en teams die alles willen ordenen.

Standard

Standard kost $5 per gebruiker per maand op jaarbasis. Deze versie is bedoeld voor teams die vaker moeten samenwerken.

Premium

Premium kost $10 per gebruiker per maand op jaarbasis. Deze versie is bedoeld voor grote teams met maximaal honderd projectleden.

Enterprise

Enterprise kost minimaal $17,50 per gebruiker per maand op jaarbasis. Deze versie is bedoeld voor organisaties die veiliger en gecontroleerder dan gemiddeld te werk gaan.

5. Zoho

Wat is Zoho?

Zoho is als organisatie gespecialiseerd in het maken van diverse softwarepakketten voor groeiende ondernemingen. Een van die pakketten is Workplace. 

Workplace is een online werkplek voor teams waar communicatie, bestanden en andere, relevante informatie op één plaats worden beheerd. Het is daarbij mogelijk om Workplace te integreren met allerlei apps van derden. 

Wat zijn de belangrijkste features van Zoho

Plaats verschillende taken in perspectief

Meer context zorgt ervoor dat je jezelf eenvoudiger kunt concentreren op de meest essentiële taken.

Profiteer van geautomatiseerde routines

Workplace zorgt er door middel van AI en workflows voor dat herhalende taken geautomatiseerd plaatsvinden.

Werk altijd en overal

Workplace openen kan vanaf alle apparaten – en vanaf alle locaties.

Wat kost Zoho?

Zoho heeft drie betaalmogelijkheden:

  • Mail Only
  • Standaard
  • Professional
Screenshot Zoho Workplace

Mail Only

Mail Only kost €0,90 per gebruiker per maand op jaarbasis. Je kunt hiervoor onder meer gebruikmaken van gedeelde agenda’s en e-mailhosting voor meerdere domeinen.

Standaard

Standaard kost €2,70 per gebruiker per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer 10 GB aan WorkDrive- en 30 GB aan mail-opslag per gebruiker.

Professional

Professional kost €5,40 per gebruiker per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer 100 GB aan WorkDrive- en 100 GB aan mail-opslag per gebruiker.

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik als zzp’er projectmanagementsoftware gebruiken?

Werk je als zzp’er veel binnen projecten waarbij verschillende mensen en organisaties komen kijken? Kijk dan eens naar projectadministratiesoftware. 

Dit helpt je namelijk om projecten beter te stroomlijnen. De projectsoftware kan bijvoorbeeld taken helder in beeld brengen en routines automatiseren. Dat bespaart je tijd – en dus geld. Het is zodoende altijd slim om voor je zzp-opdrachten projectmanagement te gebruiken.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van projectmanagementsoftware?

Het is lastig om te betalen wat nu de beste projectmanagementtools zijn. Projectmanagementsystemen zijn namelijk verkrijgbaar in de meest uiteenlopende soorten en maten. Veel van dit soort programma’s bieden een enorme hoeveelheid aan features. 

Dat kan handig zijn, maar zzp’ers hebben de meeste functionaliteiten niet nodig. Het loont daarom om te kijken naar welke software over een gratis projectplanningtool beschikt. Deze varianten bieden vaak alle essentials voor zelfstandige ondernemers, terwijl je er niets voor hoeft te betalen.

Welke projectmanagementsoftware is een gratis projectplanningtool?

Wil je voor je freelance opdrachten projectmanagement gebruiken? Basecamp, MeisterTask, Nifty en Trello zijn voorbeelden van organisaties waarbij de software voor projectmanagement gratis is. 

De ene variant biedt daarbij meer features dan de ander. Loop de lijst met kenmerken helemaal na om te bepalen welke gratis variant het beste aansluit bij jouw persoonlijke wensen en voorkeuren.

Auteur

Schrijf een reactie