Planningssoftware wordt ook wel scheduling software genoemd. Die naam zegt eigenlijk alles. Het helpt zzp’ers met het maken van werkschema’s. Het voordeel daarvan is dat je jouw werkzaamheden beter overziet. Je bespaart daarmee tijd en dus geld. We vergelijken hieronder verschillende planningsprogramma’s met elkaar. Ontdek welke planningssoftware bij je past, welk online planningtool gratis is en méér.

Dit vinden we de beste planningssoftware voor zzp’ers

  • Bedrijfsrooster
  • ClickUp
  • Monday

Dit kost deze planningssoftware

Bedrijfsrooster €3 per actieve werknemer
ClickUp $5 tot $19 per teamlid per maand
Monday Gratis tot een prijs op aanvraag
Bedrijfsrooster - Unsplash

1. Bedrijfsrooster

Geschikt voor

Ondernemers die persoonlijke werkschema’s willen maken en hun uren willen bijhouden.

Belangrijkste voordelen

  • Werk aan de hand van overzichtelijke roosters;
  • Beheer je administratie beter door de registratie van uren en andere statistieken;
  • Koppel gegevens aan Bedrijfsrooster, zodat je nooit meer iets kwijtraakt.

Kosten

€3 per actieve werknemer

Bedrijfsrooster

Wat is Bedrijfsrooster?

Bedrijfsrooster is scheduling software die ondernemers helpt tijdens het maken en delen van roosters en werkschema’s. De online tool wordt vooral gebruikt door organisaties met personeel. Dat komt doordat het planningsprogramma is gespecialiseerd in onder meer het beheer van werknemers, afdelingen en diensten.

‘Kunnen zzp’ers Bedrijfsrooster dan wel gebruiken?’

Zeker. Gebruik Bedrijfsrooster bijvoorbeeld voor het opstellen van persoonlijke werkschema’s en het registreren van uren.

Wat vonden wij van Bedrijfsrooster?

We gaan er niet om liegen. Dit is zeer goede planningssoftware, maar veel features zijn inderdaad toegespitst op wat grotere bedrijven. We raden zzp’ers het gebruik van Bedrijfsrooster dan ook alléén aan wanneer je bijvoorbeeld een ouderwetse agenda niet overzichtelijk genoeg vindt. 

Bedrijfsrooster kan je namelijk wél goed helpen wanneer je je eigen taken probeert in te plannen. We vonden de roosters erg overzichtelijk. Deze tonen je taken per dag, week en maand en geven zo duidelijk weer hoe vol – of juist leeg – je agenda is.

We waren ook erg te spreken over de functie om uren te registreren. Dat ging lekker snel – en op een simpele manier.

Een laatste voordeel van het Bedrijfsrooster planningsprogramma: je hoeft hierdoor nooit meer te zoeken naar papieren werkschema’s en andere, niet-gedigitaliseerde gegevens. Die zijn namelijk eenvoudig aan de roosters te koppelen.

Screenshot Bedrijfsrooster

Wat kost Bedrijfsrooster?

Bedrijfsrooster werkt met twee pakketten: 

  • Klein Zakelijk 
  • Maatwerk

Zelfstandige ondernemers kunnen het beste gebruikmaken van de zzp-planning van Klein Zakelijk. Dit kost €3 per actieve werknemer.

ClickUp - Unsplash

2. ClickUp

Geschikt voor

Zzp’ers die met verschillende ondernemers aan één project werken.

Belangrijkste voordelen

  • Geef werkschema’s en planningen precies weer zoals je wilt;
  • Koppel ClickUp aan andere platforms;
  • Download ClickUp voor al je apparaten.

Kosten

$5 tot $19 per teamlid per maand

ClickUp

Wat is ClickUp?

ClickUp is een planningssysteem waarin verschillende to-do’s op een overzichtelijke wijze worden weergeven. Deze inplan-software is compleet gestoeld op het idee dat werk zo slim en efficiënt mogelijk gepland moet worden.

Je kunt het programma zelfstandig, maar ook in combinatie met andere ondernemers gebruiken. Dat laatste kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld met verschillende ondernemers aan één project werkt.

Wat vonden wij van ClickUp?

Het eerste dat ons opviel aan het gebruik van de scheduling software van ClickUp, is dat het veelzijdig is. Het is bijvoorbeeld niet alleen mogelijk om taken in een tabel weer te geven. Je kunt deze ook toekennen aan specifieke personen, voorzien van instructies, een status (bijvoorbeeld Afgerond) geven – et cetera. Dit zorgde tijdens recent projectwerk voor méér overzicht in wat wel en niet af was. Scheelde tijd – en dus was het erg handig.

We waren ook blij om te zien dat ClickUp is te koppelen met andere platforms, zoals Google Docs. Je hebt daardoor alle benodigdheden voor specifieke taken direct bij de hand.

ClickUp werkt daarnaast op alle apparaten. We hadden onze planningen hierdoor altijd en overal binnen handbereik.

Screenshot ClickUp

Wat kost ClickUp?

ClickUp heeft vier betaalmogelijkheden:

  • Free Forever
  • Unlimited
  • Business
  • Business Plus

Free Forever

Free Forever online planningssoftware is gratis, maar alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik.

Unlimited

Unlimited kost $5 per teamlid per maand. Dit pakket is bedoeld voor kleine teams, waaronder veel zzp’ers vallen.

Business

Business kost $12 per teamlid per maand. Dit pakket is bedoeld voor middelgrote teams.

Business Plus

Business kost $19 per teamlid per maand. Dit pakket is bedoeld voor meerdere teams.

Monday - Unsplash

3. Monday

Geschikt voor

Zzp’ers die hun werkzaamheden willen plannen op een manier die ze helemaal zelf willen inrichten. 

Belangrijkste voordelen

  • Beheer al je taken op één centrale plaats;
  • Maak gebruik van verschillende, optimaal aanpasbare sjablonen;
  • Koppel Monday met verschillende tools.

Kosten

Gratis tot een prijs op aanvraag

Monday

Wat is Monday?

Monday is een vrij grote naam in de wereld van online planningsoftware. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt door bedrijven als Adobe en Universal. Dat betekent niet dat zzp’ers géén gebruik van deze inplansoftware kunnen maken. Het programma is namelijk enorm aanpasbaar – en dus kunnen zelfstandigen het prima gebruiken voor het plannen van hun werkzaamheden.

Wat vonden wij van Monday?

Het aanpasbare karakter van het planningssysteem Monday was voor ons een gigantisch pluspunt. We konden niet alleen gebruikmaken van honderden visuele sjablonen; deze waren ook nog eens allemaal naar wens aan te passen. Onze werkzaamheden werden daarmee op een overzichtelijke en aantrekkelijke wijze weergeven.

We hadden hierbij keuze voor wat we wilden tonen. De voortgang van een specifiek project, bijvoorbeeld. Of het aantal woorden van een specifieke tekst. De persoon aan wie we een opdracht wilde toekennen. Dat alles zorgde voor véél meer duidelijkheid en we wonnen er behoorlijk wat tijd mee.

Monday is bovendien te integreren met tools als LinkedIn en Microsoft Teams.

Prijzen Monday

Wat kost Monday?

Monday heeft vijf verschillende betaalmogelijkheden:

  • Individueel
  • Basic
  • Standaard
  • Pro
  • Onderneming

Individueel

De online planningssoftware is gratis in dit pakket, maar alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik.

Basic

Basic kost €8 per persoon per maand. Het pakket is bedoeld voor teams die hun werk op één plaats willen beheren.

Standaard

Standaard kost €10 per persoon per maand. Het pakket is bedoeld voor teams die samen willen werken en processen zo optimaal mogelijk willen weergeven.

Pro

Pro kost €16 per plek per maand. Het pakket is bedoeld voor teams met relatief complexe workflows.

Onderneming

De prijs voor Onderneming is op aanvraag. Het pakket is bedoeld voor grote bedrijven.