Zoek naar:

Ben je als zzp’er actief in de retail of groothandel, bijvoorbeeld als de trotse eigenaar van een eigen foodtruck? Dan heb je zéér waarschijnlijk een kassa. De bijbehorende kassasoftware is in zo’n geval onmisbaar. Dit helpt je met voorraadbeheer, ordermanagement en het bijhouden van klantgegevens. Verschillende kassasoftware vergelijken doe je hieronder.

Dit vinden we de beste kassasoftware voor zzp’ers

  • Afosto
  • BizzCloud
  • Count-IT
  • Lightspeed
  • myPOS

Dit kost deze kassasoftware

AfostoPrijs op aanvraag
BizzCloud€27,50 tot €87,50 per maand
Count-IT€35 per maand tot een prijs op aanvraag
Lightspeed€79 per maand tot een prijs op aanvraag
myPOSPrijs op aanvraag
Afosto - Unsplash

1. Afosto

Geschikt voor

Ondernemers op zoek naar een modern kassasysteem waarmee ook verschillende bedrijfsprocessen geoptimaliseerd kunnen worden.

Belangrijkste voordelen

  • Gebruik Afosto voor zowel B2B- als B2C-klanten;
  • Werk met een uiterst modern kassasysteem – met veel mogelijkheden;
  • Manage meerdere locaties en gebruikers.

Kosten

Prijs op aanvraag

Afosto

Wat is Afosto?

Afosto is géén kassasysteem in het bijzonder. Het is een platform dat apps maakt waarmee ondernemers verschillende bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren.

Eén van die apps is echter wél een kassasysteem. Hij heet Afosto POS, waarbij POS staat voor Point of Sale. Dit systeem helpt je met het integreren van B2B- én B2C-klanten binnen één overzichtelijke omgeving.

Wat vonden wij van Afosto?

Een van de grootste voordelen van het gebruik van Afosto POS vonden wij de overzichtelijkheid. Het kassasysteem gebruikt namelijk één database waarin je al je klant-, product- en verkoopinformatie terugkomt. Je orders komen eveneens binnen via dit duidelijke overzicht. Vonden we handig.

Iets anders dat ons opviel, is het moderne karakter van Afonso POS. We zagen allerlei mogelijkheden tot rapportages, data-analyses en het toevoegen van nieuwe producten. Deze kassasoftware kwam daarom over als een uiterst handige tool voor de moderne zzp’er.

Het is daarnaast mogelijk om anderen toegang te geven tot hetzelfde kassasysteem. Dat klinkt misschien overbodig als je zzp’er bent, maar als je wél ooit personeel aan moet nemen (ja – dat is ook mogelijk voor eenmanszaken), kunnen deze gepersonaliseerde machtigingen erg handig zijn.

Wat kost Afosto?

De prijs voor Afosto POS is op aanvraag.

BizzCloud - Unsplash

2. BizzCloud

Geschikt voor

Ondernemers in de retail en de horeca.

Belangrijkste voordelen

  • Verhoog de kwaliteit van je service met toegespitste applicaties voor de horeca en retail;
  • Voeg extra functionaliteiten en functies toe wanneer je bedrijf groei;
  • Profiteer van de bijgeleverde boekhoudintegraties.

Kosten

€27,50 tot €87,50 per maand

Wat is BizzCloud?

BizzCloud richt zich, in tegenstelling tot Afosto, wél specifiek op de ontwikkeling van kassaprogramma’s. Dit doen ze voor de retail en de horeca. Ondernemers binnen die branches kunnen bij BizzCloud kiezen voor allerlei cloud-based-oplossingen met verschillende functies rondom voorraadmanagement. Het is daarbij mogelijk om diverse webshops met elkaar te koppelen tot één zogenoemd omni-kanaal.

Wat vonden wij van BizzCloud?

BizzCloud kan een ideale oplossing zijn voor ondernemers in de horeca of retail. Alle functionaliteiten zijn tenslotte specifiek bedoeld voor dit type ondernemingen. 

Het is bijvoorbeeld mogelijk gebruik te maken van een aanpasbare tafelindeling en een vloerplan. Klinkt dat meer als iets voor een voltallig restaurant? Kijk dan eens naar deze optie: een uitgebreid voorraadbeheer voor offline én online verkopen. Ideaal voor ondernemers met een webshop!

We zijn ook te spreken over het modulaire karakter van BizzCloud. We bedoel daarmee dat de software flexibel en schaalbaar is. Je kunt makkelijk functionaliteiten toevoegen of weghalen wanneer je bedrijf groeit of gewoon verandert. Dat voorkomt situaties waarbij je onverwachts moet overstappen op een andere leverancier.

Het is tenslotte fijn om te weten dat dit kassaprogramma eenvoudig is te koppelen aan verschillende boekhoudpakketten die door veel zzp’ers worden gebruikt. Snelstart, bijvoorbeeld.

Prijzen BizzCloud Horeca

Wat kost BizzCloud?

De prijzen van BizzCloud zitten een béétje lastig in elkaar en zijn afhankelijk van de sector waarin je actief bent: horeca of retail.

Horeca

Kassa als zzp’er in de horeca nodig? Kies dan uit een van deze drie pakketten:

  • Horeca Kassa – €27,50 per maand
  • Horeca Compleet – €57,50 per maand
  • Horeca Geavanceerd – €87,50 per maand

Duurdere pakketten bieden meer functionaliteiten en zijn te gebruiken voor meerdere kassa’s en door meerdere gebruikers. 

Voorbeeld: Horeca Kassa biedt geen mogelijkheden tot facturering en boekhouden, maar Horeca Compleet en Horeca Geavanceerd wel.

Prijzen BizzCloud Retail

Retail

Je kunt als zzp’er in de retail (online én offline) opnieuw kiezen uit drie pakketten:

  • Kassa – €27,50 per maand
  • Kassa Plus – €57,50 per maand
  • Compleet – €87,50 per maand

Duurdere pakketten bieden ook hier meer functionaliteiten, zijn te gebruiken voor meerdere kassa’s en door meerdere gebruikers. 

Voorbeeld: Kassa biedt geen mogelijkheid tot inkoop- en verkoopmanagement, maar Kassa Plus en Compleet wel.

Count-IT - Unsplash

3. Count-IT

Geschikt voor

Zzp’ers in de horeca, retail of groothandel die óók op zoek zijn naar een CRM- en/of voorraadbeheersysteem.

Belangrijkste voordelen

  • Profiteer van méér functies dan alleen het POS-systeem;
  • Werk altijd en overal dankzij de cloud;
  • Gebruik Count-IT vanaf ieder apparaat.

Kosten

€35 per maand tot een prijs op aanvraag

Count-IT

Wat is Count-IT?

Count-IT is een kassasysteem voor de horeca, retail en groothandel. Het POS-systeem wordt door de makers zelf echter omschreven als ‘méér dan een kassasysteem’. Dit omdat het ook is te gebruiken als CRM- en voorraadbeheersysteem. 

Dat alles gebeurt altijd cloud-based, waardoor dit cloud-kassasysteem toegankelijk is op verschillende apparaten.

Wat vonden wij van Count-IT?

Een van de dingen die ons het meest beviel aan het gebruik van Count-IT is dat het inderdaad meer is dan alleen een kassasysteem. 

Voorbeeld: het gaf ons allerlei inzichten aan de hand van real-time data-analyses. Dat hielp aanzienlijk tijdens het managen van onze voorraad én het creëren van meer overzicht tijdens de verschillende verkoopprocessen.

We waren ook blij met de cloud-based-werking. Het getuigt van vooruitstrevendheid wanneer een app modern oogt en overal bereikbaar is. 

Ter illustratie: het systeem wist zelfs een aantal bestellingen te verwerken toen de internetverbinding het tijdelijk liet afweten. Goed gedaan, Count-IT!

Prijzen Count-IT

Wat kost Count-IT?

Count-IT werkt met de volgende drie tarieven:

  • Light – €35 per maand
  • Full – €69 per maand
  • Een op maat gemaakte variant met een prijs op aanvraag

Het Light-pakket biedt onder meer een CRM-systeem, uitgebreide statistieken en een onbeperkt aantal gebruikers. 

Het Full-pakket breidt dit uit met onder meer facturatie, cadeaubonnen en koppelingen met programma’s als Mailchimp.

Lightspeed - Unsplash

4. Lightspeed

Geschikt voor

Ondernemers met grote plannen in de e-commerce, horeca en retail.

Belangrijkste voordelen

  • Bereik klanten zowel online als offline
  • Werk met verschillende systemen tegelijkertijd
  • Profiteer van een uitzonderlijk goede klantenservice

Kosten

€49 per maand tot een prijs op aanvraag

Lightspeed

Wat is Lightspeed?

Lightspeed is een kassasysteem voor ondernemers in de e-commerce, horeca en retail. Ze helpen je meerdere systemen tegelijkertijd te managen, geven je de mogelijkheid om op afstand of onderweg de boel in de gaten te houden én bereiden je voor op de toekomst met moderne, intuïtieve tools.

Wat vonden wij van Lightspeed?

Wij vonden Lightspeed bovenal omvangrijk. Het aanbod functionaliteiten is zó groot dat het onmogelijk is om ze allemaal hier te bespreken. 

We kunnen natuurlijk wél voorbeelden geven. Het is bijvoorbeeld voor ondernemers in de retail mogelijk om Lightspeed eCom te gebruiken. Dit is een aanvullende functie waarmee je online nieuwe doelgroepen kunt bereiken. Eigenaren van bijvoorbeeld een foodtruck daarentegen kunnen Lightspeed Delivery hanteren om online kassasystemen te koppelen aan platforms als Thuisbezorgd.nl. Je ziet – de opties zijn eindeloos.

Het is ook fijn om te weten dat alle gegevens op één plek worden verzameld. We vonden het zodoende makkelijk om verschillende omzetstromen te beheren. Wie er niet uitkomt, kan gebruikmaken van de uitzonderlijke klantenservice. Die bestaat bij Lightspeed onder meer uit webinars, demo’s en video’s. De ontwikkelaar onderscheidt zich hierin van anderen.

Die veelzijdigheid is tevens het nadeel van Lightspeed. Het is misschien wel té uitgebreid voor zzp’ers die het gewóón bij hun zaak willen houden – zonder eventuele uitbreidingsplannen. Lightspeed werkt in wezen wel met lokale bedrijven, maar heeft ook Tony’s Chocolonely in haar klantenkring – om maar wat te noemen. 

We willen daarmee zeggen: ze lijken meer een platform voor groeiende ondernemingen te zijn. Niet voor startende zzp’ers.

De prijzen voor Lightspeed zijn afhankelijk van de branche waarin je werkt: in de horeca, in de retail of als webwinkel.

Wat kost Lightspeed?

De prijzen voor Lightspeed zijn afhankelijk van de branche waarin je werkt: in de horeca, in de retail of als webwinkel.

Horeca

Het kassasysteem dat Lightspeed horeca-ondernemers aanbiedt, kost €89 wanneer je maandelijks betaalt. Extra kassa’s kosten €19, eventuele add-ons kosten €9 of €19 (premium) per maand.

Retail

De prijzen voor retail zijn afhankelijk van welk pakket je kiest:

  • Basis – €79 per maand
  • Standaard – €99 per maand
  • Geavanceerd – €149 per maand
  • Pro – €209 per maand
  • Enterprise – prijs op aanvraag

Prijzigere pakketten bevatten vanzelfsprekend meer functies. Het Basis-pakket bevat bijvoorbeeld geen eCom-mogelijkheden, maar alle andere varianten wel.

Prijzen Lightspeed Webwinkels

Webwinkels

De prijzen voor webwinkels zijn eveneens afhankelijk van welk pakket je kiest:

  • Essential – €49 per maand
  • Advanced – €89 per maand
  • Professional – €189 per maand
  • Enterprise – prijs op aanvraag

Duurdere pakketten bevatten ook hier meer functies. Het Essential-pakket heeft bijvoorbeeld geen optie tot retourmanagement, maar de andere versies wel.

myPOS - Unsplash

5. myPOS

Geschikt voor

Zzp’ers die voor hun kleine onderneming een pinapparaat plus bijbehorende software nodig hebben.

Belangrijkste voordelen

  • Profiteer van het uitgebreide aanbod van pinautomaten;
  • Reken af binnen twintig seconden;
  • Combineer je pinapparaat met verschillende apps die speciaal zijn gemaakt voor betaalterminals.

Kosten

Prijs op aanvraag

myPOS

Wat is myPOS?

myPOS maakt pinapparaten, zoals de myPOS Go en de myPOS Carbon. Ze bieden echter ook allerlei diensten die bij het gebruik van zo’n apparaat komen kijken. 

Voorbeelden daarvan zijn myPOS Online (voor het maken van webshops met kassasoftware), myPOS-account (voor het altijd en overal accepteren van betalingen) en Facturering (voor het maken en versturen van digitale facturen).

Dit totaalplaatje maakt van myPOS uitstekende kassasysteemsoftware. Het is bijvoorbeeld ideaal voor zzp’ers met een marktkraam – om maar wat te noemen.

Wat vonden wij van myPOS?

myPOS is in eerste instantie een ontwikkelaar van pinautomaten. Slimme pinautomaten, om precies te zijn. En we kunnen daar kort over zijn: die zijn ideaal. 

Neem nu de myPOS Carbon. Dat is een slimme pinautomaat die in de praktijk ook gewoon bleek te functioneren als kassasoftware. We rekenden hiermee binnen twintig seconden af en de betaling werd direct verwerkt in het bijbehorende POS-systeem.

Dat systeem heet de myPOS AppMarket en is te combineren met verschillende apps die speciaal zijn gemaakt voor betaalterminals: nóg een voordeel van myPOS. Wij vonden het gebruik van dit systeem dus erg fijn – en bovendien gemakkelijk. De pinautomaten en de bijbehorende kassasoftware deden ons qua moeilijkheidsgraad een beetje denken aan de gemiddelde smartphone. Een ideale oplossing voor zzp’ers die op kleinere schaal actief zijn met hun retailonderneming.

Wat kost myPOS?

De prijsstelling van myPOS bestaat uit drie componenten:

  • De eventuele aanschaf van een betaalautomaat
  • De overboekingskosten
  • De transactiekosten

Ze werken dus in principe zonder abonnementen. Dat houdt in dat sommige diensten, zoals de betaalmethode myPOS Checkout, in beginsel gratis zijn te gebruiken.

We adviseren je om de website te checken om te kijken wat het gebruik van myPOS in jouw geval kost.

Auteur

Schrijf een reactie