Zoek naar:

Na jaren dromen heb je eindelijk de stap genomen om een eigen webshop te starten. Een spannende stap waarbij veel komt kijken. Het bouwen van een eigen website, het schrijven van een ondernemersplan en de inschrijving bij de KvK, bijvoorbeeld.

Het opstarten van een eigen webshop kan een flinke investering zijn. Je moet tenslotte een webshop bouwen, voorraden inkopen en juridische documenten opstellen. En na deze investeringen is het altijd spannend om te zien hoeveel geld er daadwerkelijk binnenkomt. 

Gelukkig zijn er ook genoeg manieren waarmee bespaard kan worden op de kosten. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar verschillende verzendmogelijkheden, zoals het versturen van kleine pakketjes in een brievenbusdoos

In dit artikel geven wij een aantal tips waarmee je geld kunt besparen.

1. Beheer je eigen webshop

In de meeste gevallen kiezen webshopeigenaren ervoor om hun website te laten bouwen door een professional. Dit is namelijk een lastige klus wanneer je geen ervaring hebt in deze branche. 

Het inschakelen van een professional voor de bouw van een webshop is echter een behoorlijke kostenpost. Om kosten te kunnen besparen, is het aan te raden om je te verdiepen in het onderhoud van de webshop. Met deze kennis is het mogelijk om zelf aanpassingen aan de webshop uit te voeren. Het aanpassen van afbeeldingen of toevoegen van nieuwe producten kan dan kosteloos en snel. 

Op het internet zijn er genoeg eenvoudige handleidingen te vinden om je dit eigen te maken. Het inschakelen van een professional voor elke kleine aanpassing loopt anders behoorlijk in de papieren. 

2. Bespaar op verpakkingsmateriaal

Bij een goedlopende webshop worden dagelijks vele pakketten verstuurd. 

Het versturen van pakketten is echter een van de grootste kostenposten voor een webshop. De pakketten moeten namelijk professioneel en veilig bij de klant afgeleverd worden. 

Het is daarom belangrijk om goed na te denken over het verpakkingsmateriaal en de verzendkosten. Duurzame verpakkingsmaterialen, zoals kartonnen dozen, worden het meest gebruikt, omdat deze hergebruikt of gerecycled kunnen worden. 

Door te letten op de juiste afmetingen van het verpakkingsmateriaal kan er eveneens veel geld bespaard worden. Een te grote doos vraagt bijvoorbeeld om extra opvulmateriaal, waardoor het pakket zwaarder wordt en de kosten stijgen. 

Hoewel maatwerk vaak duur lijkt, kan dit uiteindelijk zorgen voor een flinke kostenbesparing. 

3. Kies een passend retourbeleid

Iedere webshop krijgt te maken met pakketten die retour gestuurd worden. Retourzendingen brengen extra kosten met zich mee en nemen veel tijd in beslag. De geretourneerde pakketten moeten namelijk uitgepakt, gecontroleerd en verwerkt worden. 

Het berekenen van retourkosten aan de klant heeft voor- en nadelen. De vele transportbewegingen zijn op deze manier financieel gedekt. Echter baseren potentiële kopers een aankoop vaak op de aan- of afwezigheid van retourkosten. 

Een startende webshop kan zich onderscheiden door geen retourkosten te berekenen. Een ervaren en goed lopende webshop krijgt te maken met meer retourzendingen. Het kan dan verstandig zijn om retourkosten door te rekenen aan de klant. 

Het is hierbij belangrijk om te blijven monitoren of er hierdoor klanten verloren gaan. 

4. Let op de voorraad

Door overzicht te houden op de voorraden kan er veel geld bespaard worden. 

In de meeste gevallen is er meer voorraad aanwezig dan gedacht. Denk aan onverwerkte retours of verkeerd opgeborgen producten. Maar retourzendingen kunnen na controle natuurlijk weer opnieuw in de verkoop. 

Het is belangrijk om te zorgen voor overzicht en een duidelijke inventaris. Doordat je producten niet onnodig bestelt, worden extra kosten voorkomen.

5. Check de aftrekposten

Als ondernemer kan er gebruik worden gemaakt van een aantal aftrekposten. We lichten hieronder een aantal aftrekposten toe die interessant zijn voor startende ondernemers:

  • Zelfstandigenaftrek
  • Startersaftrek
  • MKB-winstvrijstelling
  • Zakelijke kosten
  • Btw terugvragen van een niet betaalde factuur
  • Huurkosten

Zelfstandigenaftrek

Een eenmanszaak die voldoet aan het door de overheid gestelde urencriterium kan flink wat geld besparen. Er mag dan een vast bedrag van de winst afgetrokken worden, waardoor je minder belasting betaalt. 

Startersaftrek

Startersaftrek mag in de eerste vijf jaar van een onderneming drie keer worden toegepast. Hierdoor wordt het bedrag waarover belasting betaald moet worden verlaagd. 

De startersaftrek voor 2024 is vastgesteld op €2.123.

MKB-winstvrijstelling

Dit is een aftrekpost op de winst. De vrijstelling bedraagt 13,31 procent van de behaalde winst na aftrek van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Zakelijke kosten

Zakelijke kosten, zoals reiskosten of zakelijke diners, zijn deels of volledig aftrekbaar. Hiervoor geldt een maximum bedrag van €1.500.

Btw terugvragen van een niet betaalde factuur

Ondernemers die te maken krijgen met onbetaalde facturen kunnen de hiervoor betaalde btw terugvragen bij de Belastingdienst.

Huurkosten

Kantoren of werkruimte aan huis kunnen gezien worden als een mogelijke aftrekpost voor een onderneming.

Auteur

Schrijf een reactie