Hoeveel uur per week werk jij voor klanten?

En hoeveel uur per week ben je bezig met de groei van je bedrijf?

Je hebt als zzp’er niet simpelweg een baan. Je hebt een eigen bedrijf.

Dat vraagt om andere mindset en skills dan je nodig had als werknemer in loondienst. Het is aan jou om in de rol van CEO te stappen en je bedrijf zo in te richten, dat je er succes, geluk en plezier uit haalt.

Om een zzp-bedrijf neer te zetten dat voor jou werkt, wil je een goede balans creëren tussen in en aan je bedrijf werken.

In dit artikel lees je hoe je de mindset shift maakt om vaker aan je bedrijf te gaan werken, zodat je extra tijd overhoudt en meer kunt gaan verdienen.

Je leest ‘t in 5 minuten en 18 seconden.

Het verschil tussen IN en AAN je bedrijf werken

💻 Met werken in je bedrijf bedoelen we werken voor klanten en het uitvoeren van dagelijkse taken, zoals klantcontact, administratie en facturatie. Dit gaat vooral over werkzaamheden voor de korte termijn.

🚁 Werken aan je bedrijf gaat over een stap terug nemen en met een helikopterview naar je bedrijf kijken. Hier draait het om de grote lijnen, optimaliseren, strategische planning, doelen stellen en marketingstrategie. Je houdt je bezig met de toekomst van je bedrijf en of dat past bij hoe jij je leven wilt leiden.

Van werknemer naar CEO in je eigen bedrijf

Veel zzp’ers zijn goed in hun vak en starten voor zichzelf, omdat ze meer vrijheid (66%) en flexibiliteit (65%) willen, blijkt uit de resultaten van de ZZP Daily Business Review.

Uit gesprekken die we voerden met een groep zzp’ers hoorden we van een deel terug dat als ze eenmaal bezig zijn, ze het zzp’en eigenlijk niet heel anders zien dan een baan, maar dan via een zzp-constructie. Met net wat meer vrijheid.

Om te voorkomen dat je een overwerkte werknemer wordt in je eigen bedrijf, zonder tijd om vooruit te kijken, je dromen achterna te gaan en te genieten, heb je een andere mindset nodig.

Je mag jezelf gaan zien als de CEO van je bedrijf, in plaats van de werknemer.

Ga regelmatig op de stoel van de CEO zitten om aan je bedrijf te werken. Sta stil, zoom uit, reflecteer op wat er goed en minder goed ging en bepaal je nieuwe koers 🧭

Maakt je bedrijf je nog gelukkig? Wat kan slimmer? Wat wil je nog meer leren en bereiken? En hoe kan je je werk-privé balans verbeteren?

Want vergeet niet: een succesvol bedrijf is het middel om het leven te leiden zoals jij dat graag wilt ❤️

Voorbeelden om aan je bedrijf te werken als zzp’er

Als zzp’er heb je een vast aantal uren in de week beschikbaar. En het grote verschil met werken in loondienst is dat je een deel van die uren kwijt bent aan werkzaamheden zoals boekhouding, project management en marketing.

Hoe meer tijd je kwijt bent aan dit soort zaken, hoe minder je overhoudt om te werken voor klanten en hoe minder geld er in het laatje komt.

Het is dus slim om te ontdekken welke herhalende taken je veel tijd kosten en hier een SOP van te maken: Standard Operating Procedure. Oftewel: een gestandaardiseerd proces. Zoals een stappenplan of checklist dat je keer op keer kunt volgen ✔️

Neem daarvoor eens je uren onder de loep en analyseer waar tijd weglekt. Is dat bijvoorbeeld het sturen van voorstellen, je administratie en BTW-aangifte doen of het verzamelen van informatie als je met een nieuwe klant gaat werken?

Schrijf je aanpak stap voor stap uit om vervolgens simpele, efficiënte processen te creëren die je werk makkelijker maken en meer tijd opleveren om te focussen op de groei van je bedrijf 🚀

Dit zijn twee voorbeeld van processen om te optimaliseren:

Offertes maken

Elke potentiële klant zal je vragen om een offerte. Het is dus handig om voor deze terugkerende taak een vaste methode op te zetten.

✅ Bepaal welke informatie je nodig hebt om een offerte op te kunnen stellen en hoe je deze opvraagt. Denk aan de deadline, de exacte werkzaamheden en rolverdeling.

✅ Bepaal de opbouw van elke offerte. Kies je voor een simpele begroting of maak je een uitgebreid voorstel om een klant voor je te winnen?

✅ Maak een template van je offerte, bijvoorbeeld in Canva of in Word. Zo heb je een basis die je eenvoudig op maat kunt maken voor een nieuwe klant.

Een andere optie is een boekhoudpakket gebruiken, zoals e-boekhouden.nl, waarin je makkelijk en snel offertes opmaakt.

✅ Schrijf de mail die je standaard met een offerte meestuurt.

✅ Schrijf de mail om op te volgen als je geen reactie ontvangt.

Onboarden van nieuwe klanten

Creëer een vaste methode voor alles wat nodig is om te starten met een nieuwe klant:

✅ Laat een contract opstellen door een specialist, die je voor elke klant kunt aanpassen en  gebruiken.

✅ Bepaal welke informatie je altijd nodig hebt om te kunnen starten met een nieuwe klant, zoals achtergrondinformatie over het bedrijf en (factuur)gegevens.

Maak gebruik van een vragenlijst, bijvoorbeeld via Google Forms, om informatie van je klanten op te vragen. Zo hoef je voortaan alleen een linkje te delen en de rest gaat vanzelf.

✅ Werk via een standaard workflow in een vaste omgeving. Veel zzp’ers werken bijvoorbeeld via Trello of Google Drive.

Maak een template board of map dat je voor elke klant kunt kopiëren, met daarin alles wat jij en je klant nodig hebben voor jullie samenwerking. Denk aan een standaard planning, administratie (zoals het contract en facturatie), een link naar de vragenlijst en een plek om werk te delen.

✅ Bepaal hoe je klant welkomheet. Bijvoorbeeld via een video of door middel van een welkomstpakket. Maak ook hiervoor een checklist van wat je nodig hebt en waar je ’t bijvoorbeeld koopt.


Deze processen uitwerken vraagt in de eerste instantie om een tijdsinvestering, maar als je ‘t één keer goed doet, kun je het keer op keer gebruiken. Dat levert je veel tijd op, die je kunt steken in doen waar jij goed in bent: jouw vak.

Realiseer je je dat je meer tijd mag besteden aan werken aan je bedrijf? Begin dan bijvoorbeeld vanaf nu met elke maandagochtend 2 uur aan je bedrijf werken 📆 

Plan het in en spreek met jezelf af dat je ’t niet vooruitschuift. Want werken aan je bedrijf is net zo belangrijk als erin!