Zoek naar:

Een webwinkel beginnen is as we speak populairder dan ooit. Met een reden. Het is tenslotte eenvoudig om zo’n online shop te beginnen. Het is echter niet eenvoudig om een goede shop te starten. Het werken aan een webwinkel vereist nogal wat essentials die ervoor zorgen dat klanten bij jou kopen – en niet bij een concurrent. We nemen je mee langs de vijf belangrijkste dingen die je nodig hebt wanneer je zelf een webshop wilt beginnen.

1.

Een goede (SEO-)strategie

Start je een webshop? Dan bevindt je business zich online. Dat wil zeggen: je moet je klanten ook online zien te vinden.

Dat kan op verschillende manieren. Sommige webshops steken veel tijd in een SEO-strategie: een manier waarmee je ervoor zorgt dat potentiële consumenten je via Google en andere zoekmachines weten te bereiken.

Andere shops bedenken een sociale mediastrategie en werven klanten via bijvoorbeeld Instagram, Facebook en mailings. En wéér andere webshops doen het gewoon allebei.

Stel jezelf vooraf goed de vraag hoe je verwacht klanten te vinden. Of beter gezegd – hoe zij jou kunnen vinden. Vindbaarheid is een belangrijk, zo niet hét belangrijkste deel van (het starten van) een eigen webshop.

2.

Betaalmethodes

Wanneer je eenmaal hebt bepaald hoe je aan consumenten verwacht te komen, is het zaak je te verdiepen in de verschillende betaalmethodes. Nederlandse klanten betalen veelal met iDEAL. Het is dan ook een absolute must om ervoor te zorgen dat je ook in jouw webshop met iDEAL kunt betalen.

Maar er is meer, véél meer. Je kunt klanten ook laten betalen via PayPal – of misschien zelfs in crypto. Wanneer je meer dan één betaalwijze wilt aanbieden, loont het om eens te kijken naar zogenoemde payment service providers. Dit zijn providers die je voorzien van verschillende betaalmogelijkheden binnen jouw webshop. Je betaalt daarvoor een x-bedrag per transactie. Een bekenende payment service provider is Mollie. Dit systeem koppel je gemakkelijk aan je zakelijke bankrekening.

3.

Een distributieproces

Zodra de klant heeft betaald, is het – nogal logisch – belangrijk om ervoor te zorgen dat zijn of haar bestelling ook op zijn of haar deurmat ploft. Met andere woorden: je hebt een distributieproces nodig.

Nu is het zo dat een kleine, lokale webshop het zich nog wel kan veroorloven om bestellingen zelf te versturen. Maar zodra het aantal orders hoger wordt, is dat vaak al niet meer realistisch. Je kunt dan gebruik maken van een verzendplatform. Dit zijn bedrijven die voor jou verzendlabels aanmaken en je klanten per mail op de hoogte houden van de bestelling.

<i>E-fulfilment</i> is een andere optie. Deze organisatie nemen het complete logistieke proces voor je uit handen. Dat is inclusief het beheren van de voorraad en het verwerken van de bestellingen.

4.

Een webwinkelkeurmerk

Heb je een strategie, een palet betaalmethodes én een distributieproces op poten gezet? Kijk dan eens naar de aanvraag van een webwinkelkeurmerk. Shops met zo’n keurmerk scoren doorgaans namelijk beter dan winkels die er géén bezitten.

Een keurmerk geeft onder meer aan dat je voldoet aan de juiste wet- en regelgeving én dat je de klant de nodige stabiliteit biedt. Voorbeelden van dit soort keurmerken zijn de Thuiswinkel Waarborg, de WebwinkelKeur en de Webshop Keurmerk.

5.

Productaansprakelijkheid

Last, maar zeker niet least is de productaansprakelijkheid. Dat draait om een tamelijk juridisch verhaal. Het komt erop neer dat de producent aansprakelijk is als zijn of haar product schade veroorzaken. En als je via jouw webshop eigen spullen verkoopt, ben jij dus de producent.

Het houdt allereerst natuurlijk in dat je ervoor moet zorgen dat je producten goed in elkaar steken. Daarnaast raden we je aan om contact op te nemen met een verzekeringsadviseur. Deze kan je namelijk precies vertellen welke verzekeringen je moet afsluiten om jezelf in te dekken tegen eventuele, onverhoopte claims.

Een webshop laten bouwen

We noemden hierboven verschillende elementen waar je als eigenaar van een webshop op moet letten, maar dan moet je natuurlijk wél een webshop hebben

Daar komt het nodige webdesign bij kijken. Schakel – voor het meest professionele resultaat – een webdesign-bureau in. Deze vind je bijvoorbeeld via Trustoo.

Auteur

Schrijf een reactie