Social media is niet meer weg te denken uit ons wereldbeeld. Voor sommige mensen is het zelfs hun beroep. Daarom is het inzetten van social media als marketingstrategie juist zo belangrijk als je je bedrijf bekender wil maken onder je publiek. In 2019 zat al bijna de helft van de gehele wereldbevolking op social media, en dit percentage blijft stijgen. Het is dus een gemiste kans als je hier zelf geen gebruik van maakt. Maar waar moet je beginnen? Wij leggen het je uit.
Waarom social media?
Het creëren van verkeer op social media is niet gemakkelijk. Verschillende platformen hebben namelijk verschillende soorten algoritmes en systemen. Om succes te boeken op social media, moet je een strategie hebben. Met het bedenken van een strategie, kun je als bedrijf veel succes boeken. Ten eerste kun je via social media makkelijk je doelgroep vinden.
Heb je een jonge doelgroep? Maak dan een account aan op TikTok. Is je doelgroep juist heel breed? Dan spreek je op Instagram de meeste mensen aan. Op social media zijn er veel mogelijkheden. Zo kun je livestreamen, video’s en foto’s plaatsen, maar ook kun je advertenties plaatsen.
Bestaande klanten weten je te vinden en blijven op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, en ook zullen er allemaal nieuwe klanten zijn doordat ze je bedrijf bijvoorbeeld hebben gezien tussen de aanbevolen posts.
Bovendien is social media een gratis manier om je bedrijf in het vizier van (potentiële) klanten te krijgen, en als je een werkende strategie hebt, kun je hier veel succes mee boeken.
Doelgroep
Voordat je begint met content plaatsen, moet je helder krijgen wat je doelgroep is. Deze doelgroep speelt namelijk ook een grote rol in het aanmaken van een account op een socialmediaplatform.
Verschillende platformen trekken verschillende doelgroepen. Houdt je bedrijf zich bezig met die nieuwste ontwikkelingen rondom een bepaald onderwerp? Dan kun je via Twitter je doelgroep op de hoogte houden. Of wil je graag een jonge doelgroep aanspreken door middel van snelle content?
Dan zit je op TikTok op de juiste plek. Heel veel bedrijven zitten ook op Instagram, omdat deze app blijft groeien. Vooral als je bedrijf artikelen verkoopt, is Instagram een heel geschikt platform.
Hierop zit namelijk een functie om via de app direct doorverwezen te worden naar een artikel en dus naar je website. Mensen zijn op deze manier één klik verwijderd van het kopen van jouw artikelen.
Content
Als je je doelgroep helder hebt, ben je klaar om te beginnen met het plaatsen van content.
Social media kan erg eenzijdig zijn. Daarom is het van belang om af en toe ook interactie te creëren met je volgers. Stel een vraag in de beschrijving van de foto of video die je hebt geplaatst, of organiseer een winactie. Hierbij hoeven niet eens grote of dure prijzen verloot te worden.
Staat de herfst voor de deur en is het de komende tijd erg druilerig weer? Laat paraplu’s bedrukken met je bedrijfsnaam en verloot deze onder je volgers. Of is het juist heerlijk weer, en gaan er veel mensen op vakantie?
Stel dan een leuk zomerpakket samen die je onder je volgers kunt verloten. Vul deze met Maxilia relatiegeschenken, en je hebt een superleuke prijs waarmee je je merk ook nog eens zichtbaarder maakt.
Socialmedia-afdeling
Merk je dat het onderhouden van je socialmedia-accounts veel tijd in beslag neemt, maar je als bedrijf wel succes boekt door het gebruik van social media?
Dan kun je ervoor kiezen om het nog professioneler aan te pakken, door een afdeling binnen je bedrijf te ontwikkelen die zich volledig bezighoudt met marketing speciaal gericht op social media.
Er zijn veel mensen die zich hierin specialiseren en hier zelfs voor opgeleid zijn. Hiermee kun je jouw bedrijf naar een nog hoger niveau tillen.