Je koopt een pc, computer, tablet, telefoon of laptop op de zaak, zodat je het als kosten kan opvoeren in je onderneming. Dat drukt je winst, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Strak plan, alleen wat zijn de regels precies?

Wanneer is het een investering? Komt de investering op de balans, en moet je afschrijven op je laptop/computer/telefoon? In hoeveel jaar moet je afschrijven? In dit artikel geef ik duidelijkheid over activeren en afschrijving van bedrijfsmiddelen zoals laptops, smartphones en computers.

Investering of niet?

Allereerst moet je bepalen of de computer, laptop of smartphone die je gekocht hebt als een investering gezien kan worden. Hierbij geldt dat de belastingdienst een aankoop als investering ziet als de prijs ervan boven de € 450 ligt. Dit bedrag is exclusief btw. Dit grensbedrag komt inclusief btw (21%) uit op € 544,50.

Als de aanschaf een investering is, komt die op de balans en moet je daar over afschrijven. Is de aanschaf van het nieuwe bedrijfsmiddel goedkoper dan € 450 (excl. btw), dan moet de aanschaf volledig als kosten worden verantwoord in de winst- en verliesrekening.

Let op: Koop je een smartphone met abonnement? dan wordt de smartphone alleen als investering gezien als je vooraf een bedrag voor het toestel betaalt dat boven de € 450 ligt.

Activeren en afschrijven

Je nieuwe bedrijfsmiddel heeft meer dan €450 gekost, je mag deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.

De afschrijving van de telefoon, laptop of pc zorgt ervoor dat de kosten gelijkmatig verspreid worden over de jaren waarin je afschrijft.

Hierdoor ontstaan er geen pieken en dalen in de winst, wat een beter inzicht geeft in de resultaten van je bedrijf. Bovendien voorkom je zo dat je één jaar heel veel belasting betaald en in het andere jaar heel weinig.

In hoeveel jaar afschrijven

Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.

De BTW vraag je wel meteen terug. Die mag je meenemen in de btw aangifte van het kwartaal waarin je de pc, laptop of telefoon gekocht hebt.

Automatisch afschrijven met deze boekhoudprogramma’s

Wist je dat je afschrijvingen helemaal automatisch kunt regelen, met een paar klikken? Je stelt het 1 keer in, en hoeft er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Met deze programma’s kun je snel & makkelijk automatisch afschrijven:

e-Boekhouden.nl – Starter / ZZP’er 15 maanden gratis! (Best getest)

Een ongekend eenvoudig boekhoudpakket voor zzp’ers. Maak gebruik van boekhouden, offertes, factureren, urenregistratie en de gratis app. Nú maar liefst 15 maanden gratis! Profiteer van deze unieke actie en start direct!
Bekijk de website


MoneyMonk – Ideaal voor zzp’ers die uren schrijven

Een toegankelijk zzp pakket dat uitblinkt in online en offline service. Ook als je al een tijdje onderneemt. Inclusief opstartservice en kickstart korting.
Bekijk de website


SnelStart – Boekhouden voor zzp’ers

In minder tijd je administratie gedaan, zonder kennis van boekhouden? Het kan met SnelStart. Onbeperkt offertes en facturen sturen. Je btw-aangifte is zo gedaan. En dat voor een vast bedrag per maand + de eerste 30 dagen gratis.
Bekijk de website


Wij raden e-Boekhouden.nl aan, dat is het makkelijkste en goedkoopste programma voor zzp’ers (en meest populair).

Hoe boek je de afschrijving in je administratie?

Doe je de boekhouding in Excel? Dan moet je de afschrijvingen handmatig boeken:

Gebruik je een boekhoudprogramma? Dan kun je automatisch afschrijven. Bekijk hier je dat doet:


Afschrijving automatisch doen in je boekhoudprogramma

Voor dit voorbeeld gebruik ik boekhoudprogramma Moneymonk. Maar je kunt ook je eigen of een ander boekhoudprogramma gebruiken. Veel programma’s zitten ongeveer hetzelfde in elkaar, dus je zou het ongeveer moeten kunnen volgen 🙂

Ik gebruik Moneymonk omdat het super makkelijk is (speciaal voor dienstverlenende zzp’ers). Geen boekhoudtermen, alles in simpele taal, gratis opstartservice en goede kennisbank en uitleg video’s voor betaalbare prijs.

Dusss, aan de slag! Hoe je afschrijvingen automatisch boekt in Moneymonk (of een ander boekhoudprogramma):

  1. Ga in het menu naar ‘Bezittingen
  2. Klik vervolgens op + Nieuwe bezitting
bezittingen

Stap 1/2: bedrijfsmiddel toevoegen

computer afschrijven
  1. Selecteer het soort aanschaf, in dit geval ‘Computers/Hardware
  2. Geef je bezitting een naam, bijvoorbeeld ‘MacBook Pro “15
  3. Selecteer de aanschafdatum en vul het bedrag exclusief btw in
restwaarde
  1. Maak tot slot een schatting hoeveel je laptop nog waard is na 5 jaar

De periode van afschrijving is bij elektronica altijd 5 jaar. Als zzp’er hanteren we de fiscale boekhoudregels, daarin is vastgesteld dat je een een laptop, tablet en telefoon in 5 jaar afschrijft.

Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk eerder afboeken in je administratie. Dat kan in Moneymonk met 1 klik.

Restwaarde
De restwaarde is hoeveel het bedrijfsmiddel nog waard is na 5 jaar. Dat kun je op voorhand niet weten, dus moet je een schatting maken. Probeer dat zo reëel mogelijk te doen. Geen zorgen als je er iets naast zit, dat kan je met Moneymonk makkelijk rechtzetten als het bedrijfsmiddel na 5 jaar afgeschreven is.

Om je een richtlijn te geven, dit zijn de restwaardes die ik gebruik:

  • restwaarde telefoon: 0%
  • restwaarde laptop en computer: 10-20%.

Je telefoon is na 5 jaar niet veel meer waard, die restwaarde kan dus op € 0. Duurdere laptops zoals MacBooks hebben meestal een restwaarde in de richting van 25%. Goedkope laptops richting 10%.

Stap 2/2: Inkoopfactuur verwerken

Zo. Je bedrijfsmiddel staat nu netjes in de boekhouding.

Alleen nog even de inkoopfactuur inboeken.

inkoopfactuur laptop

Je koppelt de inkoopfactuur aan de juiste bezittingen groep door bij Rubriek dezelfde categorie te kiezen waarin je het bedrijfsmiddel hebt aangemaakt. In dit geval “Computers / Hardware”.

En klaar. Je bedrijfsmiddel staat netjes in je boekhouding binnen 3 minuutjes.

MacBook pro

Moneymonk doet nu maandelijks automatisch een afschrijving. Dat wordt ook netjes verwerkt in de winst- en verliesrekening en op de balans.

In sommige boekhoudprogramma’s zal je nog wat extra stappen moeten doorlopen om het bedrijfsmiddel ook daadwerkelijk te activeren. Maar bij Moneymonk is dit alles. Je bent nu klaar 🙂

Moneymonk heeft nu een actie waarbij je 6 maanden 50% korting krijgt. Je kunt het boekhoudprogramma hier 30 dagen gratis uitproberen.


Dat was het voorbeeld. Nu verder met het artikel.

Over de afschrijvingsduur ontstaan nogal wat onduidelijkheden. Zo denken veel ondernemers dat zij mogen afschrijven in 3 jaar of zelfs nog minder. Dit is niet het geval, althans niet fiscaal.

Fiscaal en commercieel

Een iets ingewikkelder lesje boekhouden…

Je kunt je boekhouding bijhouden op commerciële of fiscale grondslagen.

De belastingdienst berekent de belastingen op basis van jouw fiscale winst, daarvoor is een fiscale winst- en verliesrekening dus altijd verplicht.

De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven (oftewel in minimaal 5 jaar). Dat geldt dus voor de fiscale grondslagen, want de belastingdienst kijkt alleen naar je fiscale cijfers.

Maar…

Commercieel gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee. Na 2 jaar zijn de meeste telefoons verouderd, en bij intensief gebruik vervang je een laptop binnen een jaar of vier.

Als je publiekelijk je cijfers wil uitbrengen (bijvoorbeeld voor aandeelhouders of andere stakeholders) dan geeft de commerciële jaarrekening een beter beeld van de waarheid. Voor middelgrote en grote bedrijven (> €12 miljoen omzet) is het verplicht om een commerciële jaarrekening uit te brengen.

Dus wil je commercieël afschrijven in 3 jaar? Dan moet je 2 jaarrekeningen uitbrengen. Eén fiscale jaarrekening (voor de belastingdienst) en één commerciële jaarrekening.

En je kunt je voorstellen, dat kost extra tijd en geld. Het is ingewikkelde stof, dus heb je een accountant nodig. Je krijgt ingewikkelde posten op je jaarrekening zoals latente belastingvoorzieningen.

En daarnaast maak je je administratie 10x zo ingewikkeld. Kortom, niet doen als zzp’er.

Schrijf bedrijfsmiddelen gewoon in 5 jaar af volgens de fiscale regels van de Belastingdienst. Dan hoef je alleen een fiscale winst- en verliesrekening te hebben (zoals ieder boekhoudprogramma automatisch genereert).

btw terugvragen

Ik krijg veel vragen over hoe je de btw verwerkt. Doe je dat ook over 5 jaar? Of in 1 keer als je het bedrijfsmiddel koopt? Hoe werkt het met btw en privé gebruik? En wat als ik niet btw plichtig ben? Dus heb ik het artikel even geüpdate met uitleg over de btw: read on.

Let op: je mag alleen BTW terugvragen als je btw plichtig bent! Niet BTW-plichtig? Dan neem je het bedrijfsmiddel inclusief btw op in je administratie.

Voor de BTW teruggave ga je altijd uit van de datum van de factuur. Met andere woorden: je vraagt alle btw terug zodra je het bedrijfsmiddel koopt.

Vaak gebruik je een telefoon op laptop niet 100% voor de zaak. Maar gebruik je ze soms ook privé. Als je het bedrijfsmiddel voor minimaal 10% zakelijk gebruikt, mag je het volledig opvoeren als investering.

Stel je gebruikt een laptop van €2000 deels zakelijk en deels privé (50%/50%), dan is het dus toegestaan om de laptop zakelijk als investering op te voeren. Je mag de investering helemaal opvoeren. Je krijgt dus de laptop van €2000 in de administratie.

De BTW mag je echter niét allemaal terugvragen. Voor de btw die je mag terugvragen kijken we naar hoeveel ervan privé gebruik is. In mijn voorbeeld met de laptop van €2000 (excl. btw) gebruik ik hem 50% privé. Ik mag dus ook maar 50% van de btw terugvragen. Oftewel, € 210 btw krijg ik terug, en € 210 btw komt voor eigen rekening.

BTW verwerken in je boekhoudprogramma

Leuk en aardig. Maar (nog) niet praktisch, want hoe verwerk je de btw dan in je boekhoudprogramma? Nou, zo.

Maak een nieuwe memoriaalboeking:
Boekhoudkundig > Memoriaalboekingen > + Memoriaalboeking toevoegen.

Je boekt dan aan de creditzijde “btw privé gebruik”. Belangrijk daarbij is dat je een btw code selecteert, zodat je boekhoudprogramma het ook verwerkt in je btw aangifte. Anders krijg je problemen met de belastingdienst 🙂 De meest programma’s hanteren een btw-code “Privégebruik”.

En debet boek je een onttrekking van je vermogen.

Omschrijving Debet Credit
Btw privé gebruik € 210
Onttrekkingen vermogen Job € 210

Afschrijving boeken in Excel

Een goed boekhoudprogramma doet wonderen. Je kunt een groot deel van je administratie bijvoorbeeld automatiseren, en voor veel programma’s heb je geen boekhoudkennis nodig. Bijna ieder programma biedt een gratis proefperiode, dus ik zou zeggen, probeer het eens uit 🙂 Ik kan persoonlijk Moneymonk (30 dagen proefperiode) en e-Boekhouden.nl (15 maanden gratis) aanbevelen.

Je kunt je afschrijving automatisch boeken met een boekhoudprogramma zoals ik hier uitleg. Gebruik je toch liever Excel? Lees dan verder. Ik raad je aan om enige boekhoudkennis te hebben, anders is dit mogelijk te ingewikkeld voor je.

1. Aankoop inboeken

Je moet het bedrijfsmiddel eerst in je boekhouding opnemen, voordat je het kan gaan afschrijven.

Omschrijving Debet Credit
Laptop € 2.420
aan/ bank € 2.000
aan/ te vorderen BTW € 420

Zodoende komt de laptop op de balans te staan.

We crediteren ons banksaldo omdat we de laptop meteen betaald hebben bij bestelling. Koop je op rekening? Dan krijg je een post crediteuren op de balans die bij betaling worden tegengeboekt met je bankpost.

Ook crediteren we de btw, dat is namelijk een kortlopende vordering die we binnen 3 maanden weer terug kunnen vragen aan de belastingdienst (of verrekenen met de te betalen btw).

Is een deel van de laptop bedoeld voor privé gebruik? Dan boek je slechts een deel van de btw als te vorderen, de rest (het gedeelte privé gebruik) wordt credit als privé onttekking geboekt.

2. Aankoop afschrijven

En vervolgens ga je erover afschrijven. Dat doe je in 5 jaar. Bepaal eerst de restwaarde, daarover schrijf je namelijk niet af.

Bij een laptop ligt de restwaarde meestal tussen 10% – 20%. Laten we in ons voorbeeld 20% aanhouden, we gaan dan dus afschrijven over 80% van het bedrijfsmiddel. (€ 2000 x 80% = € 1600). Dat doen we verspreid over 5 jaar, dus € 320 per jaar.

Omschrijving Debet Credit
Afschrijvingskosten laptop € 320
Cumulatieve afschrijvingen € 320

De afschrijvingskosten belanden op de winst- en verliesrekening waardoor je winst daalt. En op de balans brengen we de waarde van de laptop iets omlaag door die te verminderen met cumulatieve afschrijvingen. Door te crediteren op cumulatieve afschrijvingen en niet direct op het bedrijfsmiddel, krijgen we een mooie scheiding op de balans. Zodat we in één oogopslag kunnen zien hoeveel het bedrijfsmiddel oorspronkelijk waard was en hoeveel daarvan al afgeschreven is.

Deze journaalpost maak je dus 5x, ieder jaar één keer.

Na 5 jaar staat er dan nog 20% van de waarde van de laptop op de balans (gelijk aan de restwaarde). Zodra je het bedrijfsmiddel verkoopt of weggooit mag hij van de balans af. Zolang het bedrijfsmiddel in gebruik is laat je hem altijd op de balans staan!

Let op dat je netjes je boekwinst/verlies boekt in je excel boekhouding bij verkoop van het bedrijfsmiddel, zodat je de verkoop op de juiste manier verwerkt.

En that’s it!

Heb je vragen over de afschrijving van een laptop, telefoon computer of andere bedrijfsmiddelen? btw? Of iets dat daarmee te maken heeft? Laat je vraag hieronder achter bij de reacties. Dan probeer ik je uit de brand te helpen 🙂

Als je makkelijk (en snel) wil boekhouden kan je het beste Moneymonk of e-Boekhouden.nl uitproberen. Dat is gratis en vrijblijvend. Het zijn allebei programma’s voor zzp’ers, te gebruiken zonder boekhoudkennis. Evt. kun je ook hier een boekhouder vinden.

En je kunt de boekhouding grotendeels automatiseren. Niet alleen de afschrijvingen, maar ook veel boekingen en controles.

Zo ben je in 10 minuten per maand klaar met de boekhouding.

Bovenstaande links zijn een affiliate links, dus mocht je besluiten om Moneymonk of e-Boekhouden.nl te gaan gebruiken help je mij ook en krijg ik een kleine vergoeding 🙂

Check ook hier mijn vergelijking van alle boekhoudprogramma’s.

Hoe dan ook: succes met je boekhouding en stop nooit met leren!