Afschrijving laptop, computer: zo zit het

Je koopt een pc, computer, tablet, telefoon of laptop op de zaak, zodat je het als kosten zakelijk op kan voeren in je onderneming. Dit drukt je winst, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Strak plan, alleen wat zijn de regels precies? Bij de aankoop van een vast actief loop je tegen enkele dingen aan. Wanneer is het een investering? Moet je de investering activeren en afschrijven? In hoeveel jaar moet je afschrijven? In dit artikel geven we duidelijkheid over activeren en afschrijving van bedrijfsmiddelen zoals laptops, smartphones en computers.

Investering of niet?

Allereerst moet je bepalen of de computer, laptop of smartphone die je gekocht hebt als een investering gezien kan worden. Hierbij geldt dat de belastingdienst een aankoop als investering ziet als de prijs ervan boven de € 450 ligt. Dit bedrag is exclusief btw. Dit grensbedrag komt inclusief btw (21%) uit op € 544,50.

Als de aanschaf een investering is, mag je het activeren en afschrijven. Is de aanschaf van het nieuwe bedrijfsmiddel goedkoper dan € 450 (excl. btw), moet de aanschaf volledig als kosten worden verantwoord in de winst- en verliesrekening.

Let op: als je een smartphone met abonnement koopt, wordt de smartphone alleen als investering gezien als je vooraf een bedrag voor het toestel betaalt dat boven de € 450 ligt.

Activeren en afschrijven

Je nieuwe bedrijfsmiddel heeft meer dan €450 gekost, je mag deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.

De afschrijving van de telefoon, laptop of pc zorgt ervoor dat de kosten gelijkmatig verspreid worden over de jaren waarin je afschrijft. Hierdoor ontstaan er geen pieken en dalen in de winst, wat een beter inzicht geeft in de resultaten van je bedrijf. Bovendien voorkom je zo dat je in het ene jaar heel veel belasting betaald en in het andere jaar heel weinig.

In hoeveel jaar afschrijven

Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.

Over de afschrijvingsduur ontstaan nogal wat onduidelijkheden. Zo denken veel ondernemers dat zij mogen afschrijven in 3 jaar of zelfs nog minder. Dit is niet het geval, althans niet fiscaal.

Fiscaal en commercieel

Het idee om apparaten in 3 jaar af te schrijven, is gebaseerd op de commerciële grondslagen. Je kunt de jaarrekening op twee manieren opstellen, op basis van commerciële grondslagen of fiscale grondslagen.

De commerciële jaarrekening is voor kleine bedrijven niet verplicht, alleen middelgrote en grote ondernemingen zijn verplicht om een commerciële jaarrekening op te stellen. Een jaarrekening op commerciële grondslagen is opgesteld op basis van normen die aanvaardbaar zijn in het maatschappelijk verkeer.

Zzp’ers en kleine ondernemers volstaan om alleen een fiscale jaarrekening op te stellen. Met de fiscale jaarrekening wordt de te betalen inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting bij een BV) bepaald. Zij zijn dus vrijgesteld van het opstellen van een commerciële jaarrekening. Deze vrijstelling is in het leven geroepen om kleine ondernemers niet op kosten te jagen. Een commerciële jaarrekening is immers meestal niet nodig voor hen.

Kortom, het is wel toegestaan om in 3 jaar af te schrijven, maar dan hanteer je commerciële grondslagen. Omdat er fiscaal in minimaal 5 jaar wordt afgeschreven, ontstaat er een verschil tussen de fiscale en commerciële balans. Om dit verschil recht te trekken moet er in de fiscale balans een post latente belastingvoorziening worden opgenomen. Dit is vrij ingewikkelde stof, waardoor je een ervaren boekhouder of accountant nodig hebt. Houd dus gewoon de fiscale grondslagen aan en schrijf in 5 jaar af.

18 Reacties

  1. In het einde van het artikel staat dat er een post latente belastingvoorziening op de fiscale balans opgenomen dient te worden. Maar is dat niet alleen op de vennootschappelijke (commerciële) balans? Het lijkt me onlogisch dat er op een fiscale balans een post latente belastingvoorziening nodig is terwijl de belastingschuld op basis van de fiscale balans wordt berekend.

    • Hoi Tinus,

      Dat klopt! Latente belastingen zijn een ingewikkeld verhaal en ontstaan alleen op de commerciële balans.
      Ik wilde het verhaal van latente belastingen enkel even benoemen omdat veel ondernemers in de veronderstelling zijn dat ze activa in 3 jaar kunnen afschrijven.

  2. Duidelijk artikel, maar ik heb wel een vraag hierover. Er staat beschreven dat wanneer een product meer dan 450 euro kost het als investering moet worden gezit. Voor een complete PC is dat niet vreemd, maar ik vroeg me af hoe het dan zit bij een PC die in onderdelen wordt gekocht en zelf gebouwd. De individuele producten die in een PC gaan kosten meestal niet meer dan 450 euro. Mogen deze direct als kosten worden opgevoerd of moet dit als totaal toch als investering worden gezien?

    • Hoi Ruben,
      Als je verschillende onderdelen bestelt die per stuk minder dan € 450 kosten ligt het inderdaad iets anders. In dat geval is het afhankelijk van het factuurbedrag. Bestel je meerdere onderdelen in één keer en komt het factuurbedrag boven de € 450 uit? Dan mag je alle onderdelen die op de betreffende factuur staan activeren (ook als sommige onderdelen minder dan € 450 per stuk kosten).
      Onderdelen die je apart bestelt (en waarbij het factuurbedrag onder € 450 uitkomt) mag je niet activeren, die voer je dan op als kosten.

  3. Jos van den Berg Reageer

    Misschien ten overvloede maar voor mijn begrip. Als zzp-er koop je een mobiele telefoon in prive voor €750,00 (incl. btw). Je belt zakelijk 50%. Dit is een schatting. Je mag dan 50% van de abonnements- en gesprekskosten aftrekken als kosten en de btw over deze 50% in je aangifte verwerken. En je mag ook 50% van de aanschafprijs ex btw als kosten opvoeren (bedrag blijft beneden € 450 ex btw) en 50% van de betaalde btw aftrekken bij de aangifte omzetbelasting?

    • Hoi Jos,

      Je verhaal klopt helemaal.

      Let wel op de grens van de aanschafprijs. Als de aanschafprijs van de telefoon lager dan € 450 ex. btw is, dan mag je inderdaad een deel (bijvoorbeeld 50%, afhankelijk van jouw verbruik) als zakelijke kosten opvoeren. En ook dat deel van de btw terugvorderen.

      Als de telefoon duurder is dan € 450 ex. btw wordt het als een investering gezien. Dan is het afhankelijk van jouw verbruik of je de telefoon zakelijk op de balans zet:
      – gebruik je de telefoon minder dan 10% zakelijk – dan is het verplicht privévermogen
      – gebruik je de telefoon meer dan 90% zakelijk – dan is het verplicht zakelijk vermogen
      – gebruik je de telefoon tussen 10% en 90% zakelijk? Dan is het keuzevermogen. Je mag dan zelf kiezen of je de telefoon wel of niet als zakelijk vermogen aanmerkt.
      Let op dat als het een investering is van meer dan € 450, je niet een deel als zakelijk vermogen mag toekennen. Je krijgt de keuze uit óf het hele bedrag, óf niets.

      • Ha Job, je zegt “Je verhaal klopt helemaal”, en daarna zeg je iets anders dan de vragensteller. Jij zegt namelijk “Als de telefoon duurder is dan € 450 ex. btw wordt het als een investering gezien” terwijl de vraag er juist over gaat dat DE HELFT van de prijs van de telefoon onder de 450,- blijft.
        Als jouw antwoord begonnen was met “Je verhaal klopt helemaal NIET”, dan had ik het begrepen, maar nu wordt het alleen maar onduidelijker.

        • Ron, je hebt gelijk.

          Ik ben iets te snel in mijn antwoord geweest. Door het stukje ‘bedrag blijft beneden € 450 ex btw‘ ging ik ervan uit dat de telefoon minder dan € 450 zou kosten, maar Jos geeft aan dat de telefoon € 750 kost.

          Scherp, dankjewel voor het attenderen ;).

          Jos koopt een telefoon van € 750 en heeft daarnaast nog abonnement- en gesprekskosten Jos gebruikt de telefoon 50% zakelijk.

          De voordeligste situatie in dat geval is om:
          – de telefoon als zakelijk vermogen aan te merken. Je mag dan de volledige aanschafkosten (minus restwaarde) zakelijk afschrijven.
          – de btw (€130,16) terug te vragen, omdat je het als zakelijke kosten hebt opgevoerd. Maar er moet wel een correctie btw privé gebruik (van 50%) gedaan worden. Praktisch gezien krijg je dan 50% van de btw terug.
          – de abonnements- en gesprekkosten zijn in tegenstelling tot de telefoon geen investering. Daarvan geldt dus wel dat 50% als zakelijke kosten opgevoerd mogen worden. En 50% van de btw teruggevraagd mag worden.

  4. Als startende ondernemer ZZP wil ik een macbook aanschaffen en gebruikmaken van willekeurige afschrijving en KIA regeling. Dan krijg ik 28% aftrek op mijn belastbaarinkomen (winst voor belasting) en hoef ik niet af te schrijven. Klopt dit?
    Wat als ik na 3 jaar (3x startersaftrek genoten) besluit mijn macbook in te ruilen voor een nieuwere.
    Mag ik dan de KIA korting houden en moet ik de nieuwe macbook over 5 jaar gaan afschrijven dus jaarlijks 20%), of afschrijvingsbedrag= macbookNieuprijs-inruilwaarde = restbedrag/5jr

    • Hoi Hubert,

      Als je aan het minimale grensbedrag komt (€ 2301) voor de KIA dan kan je inderdaad gebruik maken van de KIA voor je macbook. Je mag dan 28% van het aanschafbedrag van jouw winst aftrekken.

      De afschrijving heeft niets te maken met de KIA. Over alle bedrijfsmiddelen moet jij afschrijven. Dat doe je als zzp’er meestal in 5 jaar. Als startende ondernemer kan je gebruik maken van willekeurig afschrijven. Je mag er dan voor kiezen om een willekeurig percentage per jaar af te schrijven zolang je aan het urencriterium voldoet. Let er op dat de boekwaarde nooit onder de restwaarde uit kan komen.

      Als je jouw macbook binnen 5 jaar weg doet en een nieuwe koopt, dan krijg je te maken met de desinvesteringsbijtelling. De desinvesteringsbijtelling bereken je over de overdrachtsprijs van je oude macbook. Als je hem niet verkoopt maar bijvoorbeeld weggeeft, dan wordt de desinvesteringsbijtelling gerekend over de waarde in het economisch verkeer (wat je macbook in de markt waard is).

      Best ingewikkeld dus! Voorbeeldje? :
      Deel 1: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
      Ik koop in 2018 een macbook voor € 2.500 (ex btw). Ik ben starter en voldoe aan het urencriterium, dus mag gebruik maken van de KIA. Ik mag daarom 28% (€ 700) in mindering brengen op mijn winst in 2018. Stel je valt in de 42% belastingschijf, dan heb je een netto-belasting voordeel van € 294 door de KIA.

      Maar.. in 2020 vind ik het tijd voor een nieuwe macbook. Ik verkoop mijn oude mac voor € 1000 (ex btw). Ik moet dan 28% desinvesteringsbijtelling rekenen over het verkoopbedrag. Eind 2020 tel ik € 280 (28% van € 1000) op bij mijn winst. Door de desinvesteringsbijtelling betaal ik netto € 117 meer belasting.

      Wat heeft de KIA mij dan opgeleverd? 294 – 117 = € 177.

      Deel 2: afschrijvingen:
      In 2018 besluit ik om gebruik te maken van willekeurig afschrijven om de winst te drukken. Ik schat de restwaarde in op 20%, dus mag 80% direct afschrijven. De boekwaarde is dan eind 2018 € 500.

      Maar doordat ik mijn macbook in 2020 weer verkoop voor € 1000, krijg ik in 2020 een boekwinst van € 500. Die tel ik bij de winst op.

  5. De afschrijving van een pc in vijf jaar is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de BTW aftrek. Doe je dat ook over vijf jaar?

  6. Hallo, vraagje ter verduidelijking:
    Ik heb vorig jaar een laptop gekocht voor 631 euro exl btw. Deze laptop is voor zakelijk- en prive gebruik. 50-50.
    Is het dan zo dat ik 50% van 631 euro, dus 315,50 euro kan opgeven aan de belastingdienst en dit in 1x kan afschrijven omdat ik onder de 450 ex btw zit?

    • Hi Brian,

      Nee, het is keuzevermogen, dus of je rekent álles toe als zakelijk vermogen, of álles als privé vermogen. Het is natuurlijk het voordeligst om het als zakelijk vermogen toe te kennen dus mag je de volledige kosten van je laptop in je bedrijf verwerken. Dat komt boven de drempel van €450 uit dus is het een investering en schrijf je over 5 jaar af.

      De 50% geldt wel voor de btw: je mag 50% btw terugvragen, over de andere helft waarvoor je de laptop privé gebruikt mag je geen btw terugvorderen.

  7. 1 heel belangrijk puntje waar ik netgens een antwoord op kan vinden en waar niemand het over lijkt te hebben. Je schrijft over een bedrijfsmiddel dat boven de €450 heeft gekost: “je MAG deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.”.

    Als ik het goed begrijp mag je er dus ook voor kiezen de aanschag niet als investering te zien en gewoon het hele aankoopbedrag af te trekken in het jaar van aankoop. Alle info die ik vind heeft het over mogen en niet moeten.

    Mijn vraag is: is het verplicht een aankoop van boven de €450 te activeren op de balans of ben je vrij om de aanschaf niet als investering te rekenen?

    • Hi Bart,

      Als het een bedrijfsmiddel is dan MOET het. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die je gebruikt in je onderneming en niet wil verkopen. Die heb je nodig om je producten te kunnen maken of je diensten te kunnen verlenen.

      Voorraad en verbruiksmiddelen mag je dus altijd als kosten nemen, ongeacht de hoogte van de factuur. Bestel je bijvoorbeeld voor €1000 aan visitekaartjes dan zijn dat kosten. Die hoef je niet te activeren als bedrijfsmiddel. Maar is het een laptop, telefoon, auto, laten ontwikkelen van een website etc etc dan is het een bedrijfsmiddel. En die zet je boven €450 dus op de balans.

  8. “In hoeveel jaar afschrijven
    Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.”

    Hallo, heeft u toevallig bronverwijzing waar belastingdienst dit beweert?

    Groetm

    Youir

    • Hoi Youri, zie dit artikel van de belastingdienst.

      In het oranje blokje onderaan de pagina vermeldt de belastingdienst hetvolgende:

      Let op!
      De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

      Kortom, maximaal 20% per jaar staat gelijk aan 5 jaar of meer. Voor telefoons, laptops etc is het dus gebruikelijk om over 5 jaar af te schrijven.

Reactie toevoegen

Navigeer