Afschrijving laptop, computer en telefoon: zo zit het

Je koopt een pc, computer, tablet, telefoon of laptop op de zaak, zodat je het als kosten kan opvoeren in je onderneming. Dat drukt je winst, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Strak plan, alleen wat zijn de regels precies?

Wanneer is het een investering? Komt de investering op de balans, en moet je afschrijven op je laptop/computer/telefoon? In hoeveel jaar moet je afschrijven? In dit artikel geef ik duidelijkheid over activeren en afschrijving van bedrijfsmiddelen zoals laptops, smartphones en computers.

Investering of niet?

Allereerst moet je bepalen of de computer, laptop of smartphone die je gekocht hebt als een investering gezien kan worden. Hierbij geldt dat de belastingdienst een aankoop als investering ziet als de prijs ervan boven de € 450 ligt. Dit bedrag is exclusief btw. Dit grensbedrag komt inclusief btw (21%) uit op € 544,50.

Als de aanschaf een investering is, komt die op de balans en moet je daar over afschrijven. Is de aanschaf van het nieuwe bedrijfsmiddel goedkoper dan € 450 (excl. btw), dan moet de aanschaf volledig als kosten worden verantwoord in de winst- en verliesrekening.

Let op: Koop je een smartphone met abonnement? dan wordt de smartphone alleen als investering gezien als je vooraf een bedrag voor het toestel betaalt dat boven de € 450 ligt.

Activeren en afschrijven

Je nieuwe bedrijfsmiddel heeft meer dan €450 gekost, je mag deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.

De afschrijving van de telefoon, laptop of pc zorgt ervoor dat de kosten gelijkmatig verspreid worden over de jaren waarin je afschrijft.

Hierdoor ontstaan er geen pieken en dalen in de winst, wat een beter inzicht geeft in de resultaten van je bedrijf. Bovendien voorkom je zo dat je één jaar heel veel belasting betaald en in het andere jaar heel weinig.

In hoeveel jaar afschrijven

Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.

De BTW vraag je wel meteen terug. Die mag je meenemen in de btw aangifte van het kwartaal waarin je de pc, laptop of telefoon gekocht hebt.

Hoe boek je de afschrijving in je administratie?

Doe je de boekhouding in Excel? Dan moet je de afschrijvingen handmatig boeken: Hoe boek ik de afschrijving in mijn excel administratie?

Gebruik je een boekhoudprogramma? Dan kun je automatisch afschrijven. Bekijk hier je dat doet: Hoe boek ik de afschrijving automatisch in mijn boekhoudprogramma?

Afschrijving automatisch doen in je boekhoudprogramma

Voor dit voorbeeld gebruik ik boekhoudprogramma Jortt. Maar je kunt ook je eigen of een ander boekhoudprogramma gebruiken. Veel programma’s zitten ongeveer hetzelfde in elkaar, dus je zou het ongeveer moeten kunnen volgen 🙂

Ik gebruik Jortt omdat het super makkelijk is. Geen boekhoudtermen, alles in simpele taal. En Jortt automatiseert het grootste deel van je boekhouding: het programma doet een groot deel van de boekingen, koppelt betalingen aan verstuurde facturen en valideert je boekhouding. Voor een hele betaalbare prijs voor zzp’ers.

Dusss, aan de slag! Hoe je afschrijvingen automatisch boekt in Jortt (of een ander boekhoudprogramma):

1. bedrijfsmiddel toevoegen

bedrijfsmiddel toevoegen
Navigeer naar bedrijfsmiddelen en klik op + Bedrijfsmiddel

2. Informatie invoeren

bedrijfsmiddel invoeren
Geef de omschrijving, aankoopdatum, aanschafkosten en restwaarde op.

Restwaarde
De restwaarde is hoeveel het bedrijfsmiddel nog waard is na 5 jaar. Dat kun je op voorhand niet weten, dus moet je een schatting maken. Probeer dat zo reëel mogelijk te doen. Geen zorgen als je er iets naast zit, dat kan je met Jortt makkelijk rechtzetten als het bedrijfsmiddel na 5 jaar afgeschreven is.

Om je een richtlijn te geven, dit zijn de restwaardes die ik gebruik:

  • restwaarde telefoon: 0%
  • restwaarde laptop en computer: 10-20%.

Je telefoon is na 5 jaar niet veel meer waard, die restwaarde kan dus op € 0. Duurdere laptops zoals MacBooks hebben meestal een restwaarde in de richting van 20%. Goedkope laptops richting 10%.

Vermoedelijke gebruiksduur
Zoals ik je net verteld heb, gebeurt de afschrijving van je laptop, telefoon of computer altijd in 5 jaar. Geef dus ‘5’ op bij vermoedelijke gebruiksduur.

Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk kun je ze makkelijk eerder afboeken in je administratie. Dat kan in Jortt met 1 klik.

bedrijfsmiddel verwijderen

3. Bedrijfsmiddel aangemaakt

En klaar. Je bedrijfsmiddel staat netjes in je boekhouding.

bedrijfsmiddel aangemaakt

4. Automatisch afschrijven

De afschrijving heeft het boekhoudprogramma automatisch aangemaakt. Iedere maand wordt er automatisch afgeschreven. Dat wordt ook netjes verwerkt in de winst- en verliesrekening en op de balans.

bedrijfsmiddel afhschrijving

Over de afschrijvingsduur ontstaan nogal wat onduidelijkheden. Zo denken veel ondernemers dat zij mogen afschrijven in 3 jaar of zelfs nog minder. Dit is niet het geval, althans niet fiscaal.

Fiscaal en commercieel

Een iets ingewikkelder lesje boekhouden…

Je kunt je boekhouding bijhouden op commerciële en fiscale grondslagen.

De belastingdienst berekent de belastingen op basis van jouw fiscale winst, daarvoor is een fiscale winst- en verliesrekening dus altijd verplicht.

De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven (oftewel in minimaal 5 jaar). Dat geldt dus voor de fiscale grondslagen, want de belastingdienst kijkt alleen naar je fiscale cijfers.

Maar…

Commercieel gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee. Na 2 jaar zijn de meeste telefoons verouderd, en bij intensief gebruik vervang je een laptop binnen 4 jaar.

Als je publiekelijk je cijfers wil uitbrengen (bijvoorbeeld voor aandeelhouders of andere stakeholders) dan geeft de commerciële jaarrekening een beter beeld van de waarheid. Voor middelgrote en grote bedrijven (> €12 miljoen omzet) is het zelfs verplicht om een commerciële jaarrekening uit te brengen.

Dus wil je commercieël afschrijven in 3 jaar? Dan moet je 2 jaarrekeningen uitbrengen. Eén fiscale jaarrekening (voor de belastingdienst) en één commerciële jaarrekening.

En je kunt je voorstellen, dat kost extra tijd en geld. Het is ingewikkelde stof, dus heb je een accountant nodig. Je krijgt ingewikkelde posten op je jaarrekening zoals latente belastingvoorzieningen.

En daarnaast maak je je administratie 10x zo ingewikkeld. Kortom, niet doen als zzp’er. Schrijf bedrijfsmiddelen gewoon in 5 jaar af volgens de fiscale regels van de Belastingdienst. Dan hoef je alleen een fiscale winst- en verliesrekening te hebben (zoals ieder boekhoudprogramma automatisch genereert).

btw terugvragen

Ik krijg veel vragen over hoe je de btw verwerkt. Doe je dat ook over 5 jaar? Of in 1 keer als je het bedrijfsmiddel koopt? Hoe werkt het met btw en privé gebruik? En wat als ik niet btw plichtig ben? Dus heb ik het artikel even geüpdate met uitleg over de btw: read on.

Let op: je mag alleen BTW terugvragen als je btw plichtig bent! Niet BTW-plichtig? Dan neem je het bedrijfsmiddel inclusief btw op in je administratie.

Voor de BTW teruggave ga je altijd uit van de datum van de factuur. Met andere woorden: je vraagt alle btw terug zodra je het bedrijfsmiddel koopt.

Vaak gebruik je een telefoon op laptop niet 100% voor de zaak. Maar gebruik je ze soms ook privé. Als je het bedrijfsmiddel voor minimaal 10% zakelijk gebruikt, mag je het volledig opvoeren als investering.

Stel je gebruikt een laptop van €2000 deels zakelijk en deels privé (50%/50%), dan is het dus toegestaan om de laptop zakelijk als investering op te voeren. Je mag de investering helemaal opvoeren. Je krijgt dus de laptop van €2000 in de administratie.

De BTW mag je echter niét allemaal terugvragen. Voor de btw die je mag terugvragen kijken we naar hoeveel ervan privé gebruik is. In mijn voorbeeld met de laptop van €2000 (excl. btw) gebruik ik hem 50% privé. Ik mag dus ook maar 50% van de btw terugvragen. Oftewel, € 210 btw krijg ik terug, en € 210 btw komt voor eigen rekening.

BTW verwerken in je boekhoudprogramma

Leuk en aardig. Maar (nog) niet praktisch, want hoe verwerk je de btw dan in je boekhoudprogramma? Nou, zo.

Helaas hebben veel programma’s daar geen ondersteuning voor. En moet je een handmatige boeking aanmaken in het memoriaal.

Gebruik je Jortt, zoals in eerder in het artikel heb laten zien? Dan kun je het privé gebruik makkelijk laten boeken. Je klikt het vinkje aan ‘dit betreft een gedeeltelijke privé uitgave’ . Geef aan voor hoeveel procent je het bedrijfsmiddel privé gebruikt. En klaar.

btw privé gebruik

Bij andere boekhoudprogramma’s moet je een handmatige correctie boeking aanmaken. Je boekt dan aan de creditzijde “btw privé gebruik”. Belangrijk daarbij is dat je een btw code selecteert, zodat je boekhoudprogramma het ook verwerkt in je btw aangifte. Anders krijg je problemen met de belastingdienst 🙂 De meest programma’s hanteren een btw-code “Privégebruik”.

En debet boek je een onttrekking van je vermogen.

OmschrijvingDebetCredit
Btw privé gebruik€ 210
Onttrekkingen Job Verberne€ 210

In een boekhoudprogramma (heb Moneybird gebruikt als voorbeeld voor het screenshot) ziet dat er zo uit:

boeking

Afschrijving boeken in Excel

Een goed boekhoudprogramma doet wonderen. Je kunt een groot deel van je administratie bijvoorbeeld automatiseren, en voor veel programma’s heb je geen boekhoudkennis nodig. Bijna ieder programma biedt een gratis proefperiode, dus ik zou zeggen, probeer het eens uit 🙂 Ik kan persoonlijk Jortt (€14,50 p/m) en e-Boekhouden.nl (€ 13,90 – € 24,00 p/m) aanbevelen.

Je kunt je afschrijving automatisch boeken met een boekhoudprogramma zoals ik hier uitleg. Gebruik je toch liever Excel? Lees dan verder. Ik raad je aan om enige boekhoudkennis te hebben, anders is dit mogelijk te ingewikkeld voor je.

1. Aankoop inboeken

Je moet het bedrijfsmiddel eerst in je boekhouding opnemen, voordat je het kan gaan afschrijven.

OmschrijvingDebetCredit
Laptop€ 2.420
aan/ bank€ 2.000
aan/ te vorderen BTW€ 420

Zodoende komt de laptop op de balans te staan.

We crediteren ons banksaldo omdat we de laptop meteen betaald hebben bij bestelling. Koop je op rekening? Dan krijg je een post crediteuren op de balans die bij betaling worden tegengeboekt met je bankpost.

Ook crediteren we de btw, dat is namelijk een kortlopende vordering die we binnen 3 maanden weer terug kunnen vragen aan de belastingdienst (of verrekenen met de te betalen btw).

Is een deel van de laptop bedoeld voor privé gebruik? Dan boek je slechts een deel van de btw als te vorderen, de rest (het gedeelte privé gebruik) wordt credit als privé onttekking geboekt.

2. Aankoop afschrijven

En vervolgens ga je erover afschrijven. Dat doe je in 5 jaar. Bepaal eerst de restwaarde, daarover schrijf je namelijk niet af.

Bij een laptop ligt de restwaarde meestal tussen 10% – 20%. Laten we in ons voorbeeld 20% aanhouden, we gaan dan dus afschrijven over 80% van het bedrijfsmiddel. (€ 2000 x 80% = € 1600). Dat doen we verspreid over 5 jaar, dus € 320 per jaar.

OmschrijvingDebetCredit
Afschrijvingskosten laptop€ 320
Cumulatieve afschrijvingen€ 320

De afschrijvingskosten belanden op de winst- en verliesrekening waardoor je winst daalt. En op de balans brengen we de waarde van de laptop iets omlaag door die te verminderen met cumulatieve afschrijvingen. Door te crediteren op cumulatieve afschrijvingen en niet direct op het bedrijfsmiddel, krijgen we een mooie scheiding op de balans. Zodat we in één oogopslag kunnen zien hoeveel het bedrijfsmiddel oorspronkelijk waard was en hoeveel daarvan al afgeschreven is.

Deze journaalpost maak je dus 5x, ieder jaar één keer.

Na 5 jaar staat er dan nog 20% van de waarde van de laptop op de balans (gelijk aan de restwaarde). Zodra je het bedrijfsmiddel verkoopt of weggooit mag hij van de balans af. Zolang het bedrijfsmiddel in gebruik is laat je hem altijd op de balans staan!

Let op dat je netjes je boekwinst/verlies boekt in je excel boekhouding bij verkoop van het bedrijfsmiddel, zodat je de verkoop op de juiste manier verwerkt.

En that’s it!

Heb je vragen over de afschrijving van een laptop, telefoon computer of andere bedrijfsmiddelen? btw? Of iets dat daarmee te maken heeft? Laat je vraag hieronder achter bij de reacties. Dan probeer ik je uit de brand te helpen 🙂

Als je makkelijk (en snel) wil boekhouden wil ik je van harte uitnodigen om Jortt 30 dagen uit te proberen. Dat is gratis en vrijblijvend. Met dat boekhoudprogramma kun je de boekhouding grotendeels automatiseren. Niet alleen de afschrijvingen, maar ook veel boekingen en controles. Zo ben je in 10 minuten per maand klaar met de boekhouding. Voor €14,50 per maand. Bovenstaande link is een affiliate link, dus mocht je besluiten om Jortt te gaan gebruiken help je mij ook en krijg ik een kleine vergoeding 🙂

Hoe dan ook: succes met je boekhouding en stop nooit met leren!

24 Reacties

  1. In het einde van het artikel staat dat er een post latente belastingvoorziening op de fiscale balans opgenomen dient te worden. Maar is dat niet alleen op de vennootschappelijke (commerciële) balans? Het lijkt me onlogisch dat er op een fiscale balans een post latente belastingvoorziening nodig is terwijl de belastingschuld op basis van de fiscale balans wordt berekend.

    • Hoi Tinus,

      Dat klopt! Latente belastingen zijn een ingewikkeld verhaal en ontstaan alleen op de commerciële balans.
      Ik wilde het verhaal van latente belastingen enkel even benoemen omdat veel ondernemers in de veronderstelling zijn dat ze activa in 3 jaar kunnen afschrijven.

    • mijn man heeft mij voor mijn bedrijfje (meeste klussen btw vrijgesteld) een laptop cadeau gedaan en betaalt van zijn rekening. is er nu nog een manier waarop ik dat in mijn administratie kan opvoeren als gemaakte kosten voor een bedrijfsmiddel

      • Hi Manon, je mag privé spullen inbrengen in je onderneming. Je doet in principe een privé storting. Niet in geld, maar in goederen.

        Welke waarde gebruik je? De storting gebeurt tegen de waarde in het economisch verkeer. Met andere woorden, als je de laptop nu zou verkopen, wat krijg je er dan voor? Dat bedrag mag je opnemen in je boekhouding.

        De btw mag je niet terugvragen, omdat het in eerste instantie geen zakelijke aankoop is geweest.

  2. Duidelijk artikel, maar ik heb wel een vraag hierover. Er staat beschreven dat wanneer een product meer dan 450 euro kost het als investering moet worden gezit. Voor een complete PC is dat niet vreemd, maar ik vroeg me af hoe het dan zit bij een PC die in onderdelen wordt gekocht en zelf gebouwd. De individuele producten die in een PC gaan kosten meestal niet meer dan 450 euro. Mogen deze direct als kosten worden opgevoerd of moet dit als totaal toch als investering worden gezien?

    • Hoi Ruben,
      Als je verschillende onderdelen bestelt die per stuk minder dan € 450 kosten ligt het inderdaad iets anders. In dat geval is het afhankelijk van het factuurbedrag. Bestel je meerdere onderdelen in één keer en komt het factuurbedrag boven de € 450 uit? Dan mag je alle onderdelen die op de betreffende factuur staan activeren (ook als sommige onderdelen minder dan € 450 per stuk kosten).
      Onderdelen die je apart bestelt (en waarbij het factuurbedrag onder € 450 uitkomt) mag je niet activeren, die voer je dan op als kosten.

  3. Jos van den Berg Reageer

    Misschien ten overvloede maar voor mijn begrip. Als zzp-er koop je een mobiele telefoon in prive voor €750,00 (incl. btw). Je belt zakelijk 50%. Dit is een schatting. Je mag dan 50% van de abonnements- en gesprekskosten aftrekken als kosten en de btw over deze 50% in je aangifte verwerken. En je mag ook 50% van de aanschafprijs ex btw als kosten opvoeren (bedrag blijft beneden € 450 ex btw) en 50% van de betaalde btw aftrekken bij de aangifte omzetbelasting?

    • Hoi Jos,

      Je verhaal klopt helemaal.

      Let wel op de grens van de aanschafprijs. Als de aanschafprijs van de telefoon lager dan € 450 ex. btw is, dan mag je inderdaad een deel (bijvoorbeeld 50%, afhankelijk van jouw verbruik) als zakelijke kosten opvoeren. En ook dat deel van de btw terugvorderen.

      Als de telefoon duurder is dan € 450 ex. btw wordt het als een investering gezien. Dan is het afhankelijk van jouw verbruik of je de telefoon zakelijk op de balans zet:
      – gebruik je de telefoon minder dan 10% zakelijk – dan is het verplicht privévermogen
      – gebruik je de telefoon meer dan 90% zakelijk – dan is het verplicht zakelijk vermogen
      – gebruik je de telefoon tussen 10% en 90% zakelijk? Dan is het keuzevermogen. Je mag dan zelf kiezen of je de telefoon wel of niet als zakelijk vermogen aanmerkt.
      Let op dat als het een investering is van meer dan € 450, je niet een deel als zakelijk vermogen mag toekennen. Je krijgt de keuze uit óf het hele bedrag, óf niets.

      • Ha Job, je zegt “Je verhaal klopt helemaal”, en daarna zeg je iets anders dan de vragensteller. Jij zegt namelijk “Als de telefoon duurder is dan € 450 ex. btw wordt het als een investering gezien” terwijl de vraag er juist over gaat dat DE HELFT van de prijs van de telefoon onder de 450,- blijft.
        Als jouw antwoord begonnen was met “Je verhaal klopt helemaal NIET”, dan had ik het begrepen, maar nu wordt het alleen maar onduidelijker.

        • Ron, je hebt gelijk.

          Ik ben iets te snel in mijn antwoord geweest. Door het stukje ‘bedrag blijft beneden € 450 ex btw‘ ging ik ervan uit dat de telefoon minder dan € 450 zou kosten, maar Jos geeft aan dat de telefoon € 750 kost.

          Scherp, dankjewel voor het attenderen ;).

          Jos koopt een telefoon van € 750 en heeft daarnaast nog abonnement- en gesprekskosten Jos gebruikt de telefoon 50% zakelijk.

          De voordeligste situatie in dat geval is om:
          – de telefoon als zakelijk vermogen aan te merken. Je mag dan de volledige aanschafkosten (minus restwaarde) zakelijk afschrijven.
          – de btw (€130,16) terug te vragen, omdat je het als zakelijke kosten hebt opgevoerd. Maar er moet wel een correctie btw privé gebruik (van 50%) gedaan worden. Praktisch gezien krijg je dan 50% van de btw terug.
          – de abonnements- en gesprekkosten zijn in tegenstelling tot de telefoon geen investering. Daarvan geldt dus wel dat 50% als zakelijke kosten opgevoerd mogen worden. En 50% van de btw teruggevraagd mag worden.

  4. Als startende ondernemer ZZP wil ik een macbook aanschaffen en gebruikmaken van willekeurige afschrijving en KIA regeling. Dan krijg ik 28% aftrek op mijn belastbaarinkomen (winst voor belasting) en hoef ik niet af te schrijven. Klopt dit?
    Wat als ik na 3 jaar (3x startersaftrek genoten) besluit mijn macbook in te ruilen voor een nieuwere.
    Mag ik dan de KIA korting houden en moet ik de nieuwe macbook over 5 jaar gaan afschrijven dus jaarlijks 20%), of afschrijvingsbedrag= macbookNieuprijs-inruilwaarde = restbedrag/5jr

    • Hoi Hubert,

      Als je aan het minimale grensbedrag komt (€ 2301) voor de KIA dan kan je inderdaad gebruik maken van de KIA voor je macbook. Je mag dan 28% van het aanschafbedrag van jouw winst aftrekken.

      De afschrijving heeft niets te maken met de KIA. Over alle bedrijfsmiddelen moet jij afschrijven. Dat doe je als zzp’er meestal in 5 jaar. Als startende ondernemer kan je gebruik maken van willekeurig afschrijven. Je mag er dan voor kiezen om een willekeurig percentage per jaar af te schrijven zolang je aan het urencriterium voldoet. Let er op dat de boekwaarde nooit onder de restwaarde uit kan komen.

      Als je jouw macbook binnen 5 jaar weg doet en een nieuwe koopt, dan krijg je te maken met de desinvesteringsbijtelling. De desinvesteringsbijtelling bereken je over de overdrachtsprijs van je oude macbook. Als je hem niet verkoopt maar bijvoorbeeld weggeeft, dan wordt de desinvesteringsbijtelling gerekend over de waarde in het economisch verkeer (wat je macbook in de markt waard is).

      Best ingewikkeld dus! Voorbeeldje? :
      Deel 1: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
      Ik koop in 2018 een macbook voor € 2.500 (ex btw). Ik ben starter en voldoe aan het urencriterium, dus mag gebruik maken van de KIA. Ik mag daarom 28% (€ 700) in mindering brengen op mijn winst in 2018. Stel je valt in de 42% belastingschijf, dan heb je een netto-belasting voordeel van € 294 door de KIA.

      Maar.. in 2020 vind ik het tijd voor een nieuwe macbook. Ik verkoop mijn oude mac voor € 1000 (ex btw). Ik moet dan 28% desinvesteringsbijtelling rekenen over het verkoopbedrag. Eind 2020 tel ik € 280 (28% van € 1000) op bij mijn winst. Door de desinvesteringsbijtelling betaal ik netto € 117 meer belasting.

      Wat heeft de KIA mij dan opgeleverd? 294 – 117 = € 177.

      Deel 2: afschrijvingen:
      In 2018 besluit ik om gebruik te maken van willekeurig afschrijven om de winst te drukken. Ik schat de restwaarde in op 20%, dus mag 80% direct afschrijven. De boekwaarde is dan eind 2018 € 500.

      Maar doordat ik mijn macbook in 2020 weer verkoop voor € 1000, krijg ik in 2020 een boekwinst van € 500. Die tel ik bij de winst op.

      • Dit voorbeeld is duidelijk. Maar wat nu als ik deze macbook niet verkoop maar weggeef aan een familielid? Dien ik dan 500 euro boekverlies op te nemen? en hoe zit het dan met de desinvesteringsbijtelling?

        • Hoi Jouke, €500 boekverlies zou mooi zijn, maar helaas werkt het zo niet 😉 Je zou dan een belastingvoordeel krijgen voor het weggeven van spullen aan familie.

          Hoe het zit:
          Ieder bedrijf heeft een winstoogmerk, oftewel je hebt de intentie om winst te maken. Daarom is het uit het oogpunt van het bedrijf niet logisch om iets zomaar weg te geven, als je bedrijf daar €500 terug voor zou kunnen krijgen.

          Nu gaat het om een familielid aan wie je iets weg wilt geven, je hebt daar dus een persoonlijk motief.

          Wat je dus kunt doen: je haalt de laptop eerst van de zaak naar privé. En vervolgens geef je het privé aan je familielid. In de praktijk is dat dus precies hetzelfde, je geeft de laptop gewoon weg en klaar.

          In de boekhouding krijg je een privé uitkering.
          De laptop wordt gecrediteerd (gaat van de balans af) en de tegenboeking is een privé uitkering.

          Let op dat de overdracht van zakelijk naar privé wel tegen een reële waarde moet gebeuren. Wordt de laptop op Marktplaats voor €800 wordt verkocht, maar staat hij bij jou voor maar €500 in de boekhouding? Dan krijg je een boekwinst van €300. Over die winst betaal je belasting.

          En andersom: is de laptop in het ‘economisch verkeer’ (voor welke prijs je hem zou kunnen verkopen) minder dan de boekwaarde? Kun je de laptop bijvoorbeeld voor €300 verkopen, maar staat hij nog voor €500 in de boeken? Dan krijg je een boekverlies van €200.

          Desinvesteringsbijtelling
          Het maakt niet uit of je de laptop verkoopt of weggeeft. Je haalt de laptop ‘uit je bedrijf’, dus eigenlijk maak je een desinvestering. Je krijgt dus een desinvesteringsbijtelling als je de laptop binnen 5 jaar weggeeft of verkoopt.

          Als je ‘m weggeeft krijg je er geen geld voor terug, dus dan wordt de waarde bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer. Voor hoeveel worden gelijksoortige tweedehands laptops verkocht, bijvoorbeeld op Marktplaats. Dat bedrag gebruik je dan als desinvesteringsbijtelling.

  5. De afschrijving van een pc in vijf jaar is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de BTW aftrek. Doe je dat ook over vijf jaar?

    • Hoi Jan,

      De BTW aftrek doe je zodra je de factuur in de administratie boekt. Dus op aanschafdatum boek je de 21% btw als te vorderen.

  6. Hallo, vraagje ter verduidelijking:
    Ik heb vorig jaar een laptop gekocht voor 631 euro exl btw. Deze laptop is voor zakelijk- en prive gebruik. 50-50.
    Is het dan zo dat ik 50% van 631 euro, dus 315,50 euro kan opgeven aan de belastingdienst en dit in 1x kan afschrijven omdat ik onder de 450 ex btw zit?

    • Hi Brian,

      Nee, het is keuzevermogen, dus of je rekent álles toe als zakelijk vermogen, of álles als privé vermogen. Het is natuurlijk het voordeligst om het als zakelijk vermogen toe te kennen dus mag je de volledige kosten van je laptop in je bedrijf verwerken. Dat komt boven de drempel van €450 uit dus is het een investering en schrijf je over 5 jaar af.

      De 50% geldt wel voor de btw: je mag 50% btw terugvragen, over de andere helft waarvoor je de laptop privé gebruikt mag je geen btw terugvorderen.

  7. 1 heel belangrijk puntje waar ik netgens een antwoord op kan vinden en waar niemand het over lijkt te hebben. Je schrijft over een bedrijfsmiddel dat boven de €450 heeft gekost: “je MAG deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.”.

    Als ik het goed begrijp mag je er dus ook voor kiezen de aanschag niet als investering te zien en gewoon het hele aankoopbedrag af te trekken in het jaar van aankoop. Alle info die ik vind heeft het over mogen en niet moeten.

    Mijn vraag is: is het verplicht een aankoop van boven de €450 te activeren op de balans of ben je vrij om de aanschaf niet als investering te rekenen?

    • Hi Bart,

      Als het een bedrijfsmiddel is dan MOET het. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die je gebruikt in je onderneming en niet wil verkopen. Die heb je nodig om je producten te kunnen maken of je diensten te kunnen verlenen.

      Voorraad en verbruiksmiddelen mag je dus altijd als kosten nemen, ongeacht de hoogte van de factuur. Bestel je bijvoorbeeld voor €1000 aan visitekaartjes dan zijn dat kosten. Die hoef je niet te activeren als bedrijfsmiddel. Maar is het een laptop, telefoon, auto, laten ontwikkelen van een website etc etc dan is het een bedrijfsmiddel. En die zet je boven €450 dus op de balans.

  8. “In hoeveel jaar afschrijven
    Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.”

    Hallo, heeft u toevallig bronverwijzing waar belastingdienst dit beweert?

    Groetm

    Youir

    • Hoi Youri, zie dit artikel van de belastingdienst.

      In het oranje blokje onderaan de pagina vermeldt de belastingdienst hetvolgende:

      Let op!
      De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

      Kortom, maximaal 20% per jaar staat gelijk aan 5 jaar of meer. Voor telefoons, laptops etc is het dus gebruikelijk om over 5 jaar af te schrijven.

  9. Beste Job,

    Voor onze vof ga ik 2 iPads aanschaffen die volledig zakelijk gebruikt gaan worden. Per stuk kosten deze €433 excl. btw. Als ik ze beide op 1 factuur laat zetten, mag ik ze dan nog steeds als kosten opvoeren of is het dan een investering die ik over 5 jaar moet afschrijven?

    En voorkom ik dit als ik ze op 2 facturen laat zetten? Ik wil ze namelijk dit jaar als kosten opvoeren.

    • Hi Sander,

      Als je ze tegelijkertijd (op één factuur) aanschaft wordt het gezien als investering. Mogelijk is de belastingdienst daar wel flexibel in, omdat twee iPads op een verschillende factuur aanschaffen in de praktijk natuurlijk precies hetzelfde is.

      Jou ze even de belastingtelefoon moeten bellen om uitsluitsel te krijgen 🙂

Reactie toevoegen

Navigeer