Zoek naar:

Je koopt een pc, computer, tablet, telefoon of laptop op de zaak, zodat je het als kosten kan opvoeren in je onderneming. Dat drukt je winst, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Strak plan, alleen wat zijn de regels precies?

Wanneer is het een investering? Komt de investering op de balans, en moet je afschrijven op je laptop/computer/telefoon? In hoeveel jaar moet je afschrijven? In dit artikel geef ik duidelijkheid over activeren en afschrijving van bedrijfsmiddelen zoals laptops, smartphones en computers.

Investering of niet?

Allereerst moet je bepalen of de computer, laptop of smartphone die je gekocht hebt als een investering gezien kan worden. Hierbij geldt dat de belastingdienst een aankoop als investering ziet als de prijs ervan boven de € 450 ligt. Dit bedrag is exclusief btw. Dit grensbedrag komt inclusief btw (21%) uit op € 544,50.

Als de aanschaf een investering is, komt die op de balans en moet je daar over afschrijven. Is de aanschaf van het nieuwe bedrijfsmiddel goedkoper dan € 450 (excl. btw), dan moet de aanschaf volledig als kosten worden verantwoord in de winst- en verliesrekening.

Let op: Koop je een smartphone met abonnement? dan wordt de smartphone alleen als investering gezien als je vooraf een bedrag voor het toestel betaalt dat boven de € 450 ligt.

Activeren en afschrijven

Je nieuwe bedrijfsmiddel heeft meer dan €450 gekost, je mag deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.

De afschrijving van de telefoon, laptop of pc zorgt ervoor dat de kosten gelijkmatig verspreid worden over de jaren waarin je afschrijft.

Hierdoor ontstaan er geen pieken en dalen in de winst, wat een beter inzicht geeft in de resultaten van je bedrijf. Bovendien voorkom je zo dat je één jaar heel veel belasting betaald en in het andere jaar heel weinig.

In hoeveel jaar afschrijven

Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.

De BTW vraag je wel meteen terug. Die mag je meenemen in de btw aangifte van het kwartaal waarin je de pc, laptop of telefoon gekocht hebt.

Automatisch afschrijven met deze boekhoudprogramma’s

Wist je dat je afschrijvingen helemaal automatisch kunt regelen, met een paar klikken? Je stelt het 1 keer in, en hoeft er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Met deze programma’s kun je snel & makkelijk automatisch afschrijven:

e-Boekhouden.nl – Starter / ZZP’er 15 maanden gratis! (Best getest)

Een ongekend eenvoudig boekhoudpakket voor zzp’ers. Maak gebruik van boekhouden, offertes, factureren, urenregistratie en de gratis app. Nú maar liefst 15 maanden gratis! Profiteer van deze unieke actie en start direct!
Bekijk de website


MoneyMonk – Ideaal voor zzp’ers die uren schrijven

Een toegankelijk zzp pakket dat uitblinkt in online en offline service. Ook als je al een tijdje onderneemt. Inclusief opstartservice en kickstart korting.
Bekijk de website


SnelStart – Boekhouden voor zzp’ers

In minder tijd je administratie gedaan, zonder kennis van boekhouden? Het kan met SnelStart. Onbeperkt offertes en facturen sturen. Je btw-aangifte is zo gedaan. En dat voor een vast bedrag per maand + de eerste 30 dagen gratis.
Bekijk de website


Wij raden e-Boekhouden.nl aan, dat is het makkelijkste en goedkoopste programma voor zzp’ers (en meest populair).

Hoe boek je de afschrijving in je administratie?

Doe je de boekhouding in Excel? Dan moet je de afschrijvingen handmatig boeken:

Gebruik je een boekhoudprogramma? Dan kun je automatisch afschrijven. Bekijk hier je dat doet:


Afschrijving automatisch doen in je boekhoudprogramma

Voor dit voorbeeld gebruik ik boekhoudprogramma Moneymonk. Maar je kunt ook je eigen of een ander boekhoudprogramma gebruiken. Veel programma’s zitten ongeveer hetzelfde in elkaar, dus je zou het ongeveer moeten kunnen volgen 🙂

Ik gebruik Moneymonk omdat het super makkelijk is (speciaal voor dienstverlenende zzp’ers). Geen boekhoudtermen, alles in simpele taal, gratis opstartservice en goede kennisbank en uitleg video’s voor betaalbare prijs.

Dusss, aan de slag! Hoe je afschrijvingen automatisch boekt in Moneymonk (of een ander boekhoudprogramma):

  1. Ga in het menu naar ‘Bezittingen
  2. Klik vervolgens op + Nieuwe bezitting
bezittingen

Stap 1/2: bedrijfsmiddel toevoegen

computer afschrijven
  1. Selecteer het soort aanschaf, in dit geval ‘Computers/Hardware
  2. Geef je bezitting een naam, bijvoorbeeld ‘MacBook Pro “15
  3. Selecteer de aanschafdatum en vul het bedrag exclusief btw in
restwaarde
  1. Maak tot slot een schatting hoeveel je laptop nog waard is na 5 jaar

De periode van afschrijving is bij elektronica altijd 5 jaar. Als zzp’er hanteren we de fiscale boekhoudregels, daarin is vastgesteld dat je een een laptop, tablet en telefoon in 5 jaar afschrijft.

Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk eerder afboeken in je administratie. Dat kan in Moneymonk met 1 klik.

Restwaarde
De restwaarde is hoeveel het bedrijfsmiddel nog waard is na 5 jaar. Dat kun je op voorhand niet weten, dus moet je een schatting maken. Probeer dat zo reëel mogelijk te doen. Geen zorgen als je er iets naast zit, dat kan je met Moneymonk makkelijk rechtzetten als het bedrijfsmiddel na 5 jaar afgeschreven is.

Om je een richtlijn te geven, dit zijn de restwaardes die ik gebruik:

  • restwaarde telefoon: 0%
  • restwaarde laptop en computer: 10-20%.

Je telefoon is na 5 jaar niet veel meer waard, die restwaarde kan dus op € 0. Duurdere laptops zoals MacBooks hebben meestal een restwaarde in de richting van 25%. Goedkope laptops richting 10%.

Stap 2/2: Inkoopfactuur verwerken

Zo. Je bedrijfsmiddel staat nu netjes in de boekhouding.

Alleen nog even de inkoopfactuur inboeken.

inkoopfactuur laptop

Je koppelt de inkoopfactuur aan de juiste bezittingen groep door bij Rubriek dezelfde categorie te kiezen waarin je het bedrijfsmiddel hebt aangemaakt. In dit geval “Computers / Hardware”.

En klaar. Je bedrijfsmiddel staat netjes in je boekhouding binnen 3 minuutjes.

MacBook pro

Moneymonk doet nu maandelijks automatisch een afschrijving. Dat wordt ook netjes verwerkt in de winst- en verliesrekening en op de balans.

In sommige boekhoudprogramma’s zal je nog wat extra stappen moeten doorlopen om het bedrijfsmiddel ook daadwerkelijk te activeren. Maar bij Moneymonk is dit alles. Je bent nu klaar 🙂

Moneymonk heeft nu een actie waarbij je 6 maanden 50% korting krijgt. Je kunt het boekhoudprogramma hier 30 dagen gratis uitproberen.


Dat was het voorbeeld. Nu verder met het artikel.

Over de afschrijvingsduur ontstaan nogal wat onduidelijkheden. Zo denken veel ondernemers dat zij mogen afschrijven in 3 jaar of zelfs nog minder. Dit is niet het geval, althans niet fiscaal.

Fiscaal en commercieel

Een iets ingewikkelder lesje boekhouden…

Je kunt je boekhouding bijhouden op commerciële of fiscale grondslagen.

De belastingdienst berekent de belastingen op basis van jouw fiscale winst, daarvoor is een fiscale winst- en verliesrekening dus altijd verplicht.

De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven (oftewel in minimaal 5 jaar). Dat geldt dus voor de fiscale grondslagen, want de belastingdienst kijkt alleen naar je fiscale cijfers.

Maar…

Commercieel gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee. Na 2 jaar zijn de meeste telefoons verouderd, en bij intensief gebruik vervang je een laptop binnen een jaar of vier.

Als je publiekelijk je cijfers wil uitbrengen (bijvoorbeeld voor aandeelhouders of andere stakeholders) dan geeft de commerciële jaarrekening een beter beeld van de waarheid. Voor middelgrote en grote bedrijven (> €12 miljoen omzet) is het verplicht om een commerciële jaarrekening uit te brengen.

Dus wil je commercieël afschrijven in 3 jaar? Dan moet je 2 jaarrekeningen uitbrengen. Eén fiscale jaarrekening (voor de belastingdienst) en één commerciële jaarrekening.

En je kunt je voorstellen, dat kost extra tijd en geld. Het is ingewikkelde stof, dus heb je een accountant nodig. Je krijgt ingewikkelde posten op je jaarrekening zoals latente belastingvoorzieningen.

En daarnaast maak je je administratie 10x zo ingewikkeld. Kortom, niet doen als zzp’er.

Schrijf bedrijfsmiddelen gewoon in 5 jaar af volgens de fiscale regels van de Belastingdienst. Dan hoef je alleen een fiscale winst- en verliesrekening te hebben (zoals ieder boekhoudprogramma automatisch genereert).

btw terugvragen

Ik krijg veel vragen over hoe je de btw verwerkt. Doe je dat ook over 5 jaar? Of in 1 keer als je het bedrijfsmiddel koopt? Hoe werkt het met btw en privé gebruik? En wat als ik niet btw plichtig ben? Dus heb ik het artikel even geüpdate met uitleg over de btw: read on.

Let op: je mag alleen BTW terugvragen als je btw plichtig bent! Niet BTW-plichtig? Dan neem je het bedrijfsmiddel inclusief btw op in je administratie.

Voor de BTW teruggave ga je altijd uit van de datum van de factuur. Met andere woorden: je vraagt alle btw terug zodra je het bedrijfsmiddel koopt.

Vaak gebruik je een telefoon op laptop niet 100% voor de zaak. Maar gebruik je ze soms ook privé. Als je het bedrijfsmiddel voor minimaal 10% zakelijk gebruikt, mag je het volledig opvoeren als investering.

Stel je gebruikt een laptop van €2000 deels zakelijk en deels privé (50%/50%), dan is het dus toegestaan om de laptop zakelijk als investering op te voeren. Je mag de investering helemaal opvoeren. Je krijgt dus de laptop van €2000 in de administratie.

De BTW mag je echter niét allemaal terugvragen. Voor de btw die je mag terugvragen kijken we naar hoeveel ervan privé gebruik is. In mijn voorbeeld met de laptop van €2000 (excl. btw) gebruik ik hem 50% privé. Ik mag dus ook maar 50% van de btw terugvragen. Oftewel, € 210 btw krijg ik terug, en € 210 btw komt voor eigen rekening.

BTW verwerken in je boekhoudprogramma

Leuk en aardig. Maar (nog) niet praktisch, want hoe verwerk je de btw dan in je boekhoudprogramma? Nou, zo.

Maak een nieuwe memoriaalboeking:
Boekhoudkundig > Memoriaalboekingen > + Memoriaalboeking toevoegen.

Je boekt dan aan de creditzijde “btw privé gebruik”. Belangrijk daarbij is dat je een btw code selecteert, zodat je boekhoudprogramma het ook verwerkt in je btw aangifte. Anders krijg je problemen met de belastingdienst 🙂 De meest programma’s hanteren een btw-code “Privégebruik”.

En debet boek je een onttrekking van je vermogen.

OmschrijvingDebetCredit
Btw privé gebruik€ 210
Onttrekkingen vermogen Job€ 210

Afschrijving boeken in Excel

Een goed boekhoudprogramma doet wonderen. Je kunt een groot deel van je administratie bijvoorbeeld automatiseren, en voor veel programma’s heb je geen boekhoudkennis nodig. Bijna ieder programma biedt een gratis proefperiode, dus ik zou zeggen, probeer het eens uit 🙂 Ik kan persoonlijk Moneymonk (30 dagen proefperiode) en e-Boekhouden.nl (15 maanden gratis) aanbevelen.

Je kunt je afschrijving automatisch boeken met een boekhoudprogramma zoals ik hier uitleg. Gebruik je toch liever Excel? Lees dan verder. Ik raad je aan om enige boekhoudkennis te hebben, anders is dit mogelijk te ingewikkeld voor je.

1. Aankoop inboeken

Je moet het bedrijfsmiddel eerst in je boekhouding opnemen, voordat je het kan gaan afschrijven.

OmschrijvingDebetCredit
Laptop€ 2.420
aan/ bank€ 2.000
aan/ te vorderen BTW€ 420

Zodoende komt de laptop op de balans te staan.

We crediteren ons banksaldo omdat we de laptop meteen betaald hebben bij bestelling. Koop je op rekening? Dan krijg je een post crediteuren op de balans die bij betaling worden tegengeboekt met je bankpost.

Ook crediteren we de btw, dat is namelijk een kortlopende vordering die we binnen 3 maanden weer terug kunnen vragen aan de belastingdienst (of verrekenen met de te betalen btw).

Is een deel van de laptop bedoeld voor privé gebruik? Dan boek je slechts een deel van de btw als te vorderen, de rest (het gedeelte privé gebruik) wordt credit als privé onttekking geboekt.

2. Aankoop afschrijven

En vervolgens ga je erover afschrijven. Dat doe je in 5 jaar. Bepaal eerst de restwaarde, daarover schrijf je namelijk niet af.

Bij een laptop ligt de restwaarde meestal tussen 10% – 20%. Laten we in ons voorbeeld 20% aanhouden, we gaan dan dus afschrijven over 80% van het bedrijfsmiddel. (€ 2000 x 80% = € 1600). Dat doen we verspreid over 5 jaar, dus € 320 per jaar.

OmschrijvingDebetCredit
Afschrijvingskosten laptop€ 320
Cumulatieve afschrijvingen€ 320

De afschrijvingskosten belanden op de winst- en verliesrekening waardoor je winst daalt. En op de balans brengen we de waarde van de laptop iets omlaag door die te verminderen met cumulatieve afschrijvingen. Door te crediteren op cumulatieve afschrijvingen en niet direct op het bedrijfsmiddel, krijgen we een mooie scheiding op de balans. Zodat we in één oogopslag kunnen zien hoeveel het bedrijfsmiddel oorspronkelijk waard was en hoeveel daarvan al afgeschreven is.

Deze journaalpost maak je dus 5x, ieder jaar één keer.

Na 5 jaar staat er dan nog 20% van de waarde van de laptop op de balans (gelijk aan de restwaarde). Zodra je het bedrijfsmiddel verkoopt of weggooit mag hij van de balans af. Zolang het bedrijfsmiddel in gebruik is laat je hem altijd op de balans staan!

Let op dat je netjes je boekwinst/verlies boekt in je excel boekhouding bij verkoop van het bedrijfsmiddel, zodat je de verkoop op de juiste manier verwerkt.

En that’s it!

Heb je vragen over de afschrijving van een laptop, telefoon computer of andere bedrijfsmiddelen? btw? Of iets dat daarmee te maken heeft? Laat je vraag hieronder achter bij de reacties. Dan probeer ik je uit de brand te helpen 🙂

Als je makkelijk (en snel) wil boekhouden kan je het beste Moneymonk of e-Boekhouden.nl uitproberen. Dat is gratis en vrijblijvend. Het zijn allebei programma’s voor zzp’ers, te gebruiken zonder boekhoudkennis. Evt. kun je ook hier een boekhouder vinden.

En je kunt de boekhouding grotendeels automatiseren. Niet alleen de afschrijvingen, maar ook veel boekingen en controles.

Zo ben je in 10 minuten per maand klaar met de boekhouding.

Bovenstaande links zijn een affiliate links, dus mocht je besluiten om Moneymonk of e-Boekhouden.nl te gaan gebruiken help je mij ook en krijg ik een kleine vergoeding 🙂

Check ook hier mijn vergelijking van alle boekhoudprogramma’s.

Hoe dan ook: succes met je boekhouding en stop nooit met leren!

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

57 reacties

  1. In het einde van het artikel staat dat er een post latente belastingvoorziening op de fiscale balans opgenomen dient te worden. Maar is dat niet alleen op de vennootschappelijke (commerciële) balans? Het lijkt me onlogisch dat er op een fiscale balans een post latente belastingvoorziening nodig is terwijl de belastingschuld op basis van de fiscale balans wordt berekend.

    • Hoi Tinus,

      Dat klopt! Latente belastingen zijn een ingewikkeld verhaal en ontstaan alleen op de commerciële balans.
      Ik wilde het verhaal van latente belastingen enkel even benoemen omdat veel ondernemers in de veronderstelling zijn dat ze activa in 3 jaar kunnen afschrijven.

    • mijn man heeft mij voor mijn bedrijfje (meeste klussen btw vrijgesteld) een laptop cadeau gedaan en betaalt van zijn rekening. is er nu nog een manier waarop ik dat in mijn administratie kan opvoeren als gemaakte kosten voor een bedrijfsmiddel

      • Hi Manon, je mag privé spullen inbrengen in je onderneming. Je doet in principe een privé storting. Niet in geld, maar in goederen.

        Welke waarde gebruik je? De storting gebeurt tegen de waarde in het economisch verkeer. Met andere woorden, als je de laptop nu zou verkopen, wat krijg je er dan voor? Dat bedrag mag je opnemen in je boekhouding.

        De btw mag je niet terugvragen, omdat het in eerste instantie geen zakelijke aankoop is geweest.

  2. Duidelijk artikel, maar ik heb wel een vraag hierover. Er staat beschreven dat wanneer een product meer dan 450 euro kost het als investering moet worden gezit. Voor een complete PC is dat niet vreemd, maar ik vroeg me af hoe het dan zit bij een PC die in onderdelen wordt gekocht en zelf gebouwd. De individuele producten die in een PC gaan kosten meestal niet meer dan 450 euro. Mogen deze direct als kosten worden opgevoerd of moet dit als totaal toch als investering worden gezien?

    • Hoi Ruben,
      Als je verschillende onderdelen bestelt die per stuk minder dan € 450 kosten ligt het inderdaad iets anders. In dat geval is het afhankelijk van het factuurbedrag. Bestel je meerdere onderdelen in één keer en komt het factuurbedrag boven de € 450 uit? Dan mag je alle onderdelen die op de betreffende factuur staan activeren (ook als sommige onderdelen minder dan € 450 per stuk kosten).
      Onderdelen die je apart bestelt (en waarbij het factuurbedrag onder € 450 uitkomt) mag je niet activeren, die voer je dan op als kosten.

  3. Jos van den Berg Antwoord

    Misschien ten overvloede maar voor mijn begrip. Als zzp-er koop je een mobiele telefoon in prive voor €750,00 (incl. btw). Je belt zakelijk 50%. Dit is een schatting. Je mag dan 50% van de abonnements- en gesprekskosten aftrekken als kosten en de btw over deze 50% in je aangifte verwerken. En je mag ook 50% van de aanschafprijs ex btw als kosten opvoeren (bedrag blijft beneden € 450 ex btw) en 50% van de betaalde btw aftrekken bij de aangifte omzetbelasting?

    • Hoi Jos,

      Je verhaal klopt helemaal.

      Let wel op de grens van de aanschafprijs. Als de aanschafprijs van de telefoon lager dan € 450 ex. btw is, dan mag je inderdaad een deel (bijvoorbeeld 50%, afhankelijk van jouw verbruik) als zakelijke kosten opvoeren. En ook dat deel van de btw terugvorderen.

      Als de telefoon duurder is dan € 450 ex. btw wordt het als een investering gezien. Dan is het afhankelijk van jouw verbruik of je de telefoon zakelijk op de balans zet:
      – gebruik je de telefoon minder dan 10% zakelijk – dan is het verplicht privévermogen
      – gebruik je de telefoon meer dan 90% zakelijk – dan is het verplicht zakelijk vermogen
      – gebruik je de telefoon tussen 10% en 90% zakelijk? Dan is het keuzevermogen. Je mag dan zelf kiezen of je de telefoon wel of niet als zakelijk vermogen aanmerkt.
      Let op dat als het een investering is van meer dan € 450, je niet een deel als zakelijk vermogen mag toekennen. Je krijgt de keuze uit óf het hele bedrag, óf niets.

      • Ha Job, je zegt “Je verhaal klopt helemaal”, en daarna zeg je iets anders dan de vragensteller. Jij zegt namelijk “Als de telefoon duurder is dan € 450 ex. btw wordt het als een investering gezien” terwijl de vraag er juist over gaat dat DE HELFT van de prijs van de telefoon onder de 450,- blijft.
        Als jouw antwoord begonnen was met “Je verhaal klopt helemaal NIET”, dan had ik het begrepen, maar nu wordt het alleen maar onduidelijker.

        • Ron, je hebt gelijk.

          Ik ben iets te snel in mijn antwoord geweest. Door het stukje ‘bedrag blijft beneden € 450 ex btw‘ ging ik ervan uit dat de telefoon minder dan € 450 zou kosten, maar Jos geeft aan dat de telefoon € 750 kost.

          Scherp, dankjewel voor het attenderen ;).

          Jos koopt een telefoon van € 750 en heeft daarnaast nog abonnement- en gesprekskosten Jos gebruikt de telefoon 50% zakelijk.

          De voordeligste situatie in dat geval is om:
          – de telefoon als zakelijk vermogen aan te merken. Je mag dan de volledige aanschafkosten (minus restwaarde) zakelijk afschrijven.
          – de btw (€130,16) terug te vragen, omdat je het als zakelijke kosten hebt opgevoerd. Maar er moet wel een correctie btw privé gebruik (van 50%) gedaan worden. Praktisch gezien krijg je dan 50% van de btw terug.
          – de abonnements- en gesprekkosten zijn in tegenstelling tot de telefoon geen investering. Daarvan geldt dus wel dat 50% als zakelijke kosten opgevoerd mogen worden. En 50% van de btw teruggevraagd mag worden.

  4. Als startende ondernemer ZZP wil ik een macbook aanschaffen en gebruikmaken van willekeurige afschrijving en KIA regeling. Dan krijg ik 28% aftrek op mijn belastbaarinkomen (winst voor belasting) en hoef ik niet af te schrijven. Klopt dit?
    Wat als ik na 3 jaar (3x startersaftrek genoten) besluit mijn macbook in te ruilen voor een nieuwere.
    Mag ik dan de KIA korting houden en moet ik de nieuwe macbook over 5 jaar gaan afschrijven dus jaarlijks 20%), of afschrijvingsbedrag= macbookNieuprijs-inruilwaarde = restbedrag/5jr

    • Hoi Hubert,

      Als je aan het minimale grensbedrag komt (€ 2301) voor de KIA dan kan je inderdaad gebruik maken van de KIA voor je macbook. Je mag dan 28% van het aanschafbedrag van jouw winst aftrekken.

      De afschrijving heeft niets te maken met de KIA. Over alle bedrijfsmiddelen moet jij afschrijven. Dat doe je als zzp’er meestal in 5 jaar. Als startende ondernemer kan je gebruik maken van willekeurig afschrijven. Je mag er dan voor kiezen om een willekeurig percentage per jaar af te schrijven zolang je aan het urencriterium voldoet. Let er op dat de boekwaarde nooit onder de restwaarde uit kan komen.

      Als je jouw macbook binnen 5 jaar weg doet en een nieuwe koopt, dan krijg je te maken met de desinvesteringsbijtelling. De desinvesteringsbijtelling bereken je over de overdrachtsprijs van je oude macbook. Als je hem niet verkoopt maar bijvoorbeeld weggeeft, dan wordt de desinvesteringsbijtelling gerekend over de waarde in het economisch verkeer (wat je macbook in de markt waard is).

      Best ingewikkeld dus! Voorbeeldje? :
      Deel 1: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
      Ik koop in 2018 een macbook voor € 2.500 (ex btw). Ik ben starter en voldoe aan het urencriterium, dus mag gebruik maken van de KIA. Ik mag daarom 28% (€ 700) in mindering brengen op mijn winst in 2018. Stel je valt in de 42% belastingschijf, dan heb je een netto-belasting voordeel van € 294 door de KIA.

      Maar.. in 2020 vind ik het tijd voor een nieuwe macbook. Ik verkoop mijn oude mac voor € 1000 (ex btw). Ik moet dan 28% desinvesteringsbijtelling rekenen over het verkoopbedrag. Eind 2020 tel ik € 280 (28% van € 1000) op bij mijn winst. Door de desinvesteringsbijtelling betaal ik netto € 117 meer belasting.

      Wat heeft de KIA mij dan opgeleverd? 294 – 117 = € 177.

      Deel 2: afschrijvingen:
      In 2018 besluit ik om gebruik te maken van willekeurig afschrijven om de winst te drukken. Ik schat de restwaarde in op 20%, dus mag 80% direct afschrijven. De boekwaarde is dan eind 2018 € 500.

      Maar doordat ik mijn macbook in 2020 weer verkoop voor € 1000, krijg ik in 2020 een boekwinst van € 500. Die tel ik bij de winst op.

      • Dit voorbeeld is duidelijk. Maar wat nu als ik deze macbook niet verkoop maar weggeef aan een familielid? Dien ik dan 500 euro boekverlies op te nemen? en hoe zit het dan met de desinvesteringsbijtelling?

        • Hoi Jouke, €500 boekverlies zou mooi zijn, maar helaas werkt het zo niet 😉 Je zou dan een belastingvoordeel krijgen voor het weggeven van spullen aan familie.

          Hoe het zit:
          Ieder bedrijf heeft een winstoogmerk, oftewel je hebt de intentie om winst te maken. Daarom is het uit het oogpunt van het bedrijf niet logisch om iets zomaar weg te geven, als je bedrijf daar €500 terug voor zou kunnen krijgen.

          Nu gaat het om een familielid aan wie je iets weg wilt geven, je hebt daar dus een persoonlijk motief.

          Wat je dus kunt doen: je haalt de laptop eerst van de zaak naar privé. En vervolgens geef je het privé aan je familielid. In de praktijk is dat dus precies hetzelfde, je geeft de laptop gewoon weg en klaar.

          In de boekhouding krijg je een privé uitkering.
          De laptop wordt gecrediteerd (gaat van de balans af) en de tegenboeking is een privé uitkering.

          Let op dat de overdracht van zakelijk naar privé wel tegen een reële waarde moet gebeuren. Wordt de laptop op Marktplaats voor €800 wordt verkocht, maar staat hij bij jou voor maar €500 in de boekhouding? Dan krijg je een boekwinst van €300. Over die winst betaal je belasting.

          En andersom: is de laptop in het ‘economisch verkeer’ (voor welke prijs je hem zou kunnen verkopen) minder dan de boekwaarde? Kun je de laptop bijvoorbeeld voor €300 verkopen, maar staat hij nog voor €500 in de boeken? Dan krijg je een boekverlies van €200.

          Desinvesteringsbijtelling
          Het maakt niet uit of je de laptop verkoopt of weggeeft. Je haalt de laptop ‘uit je bedrijf’, dus eigenlijk maak je een desinvestering. Je krijgt dus een desinvesteringsbijtelling als je de laptop binnen 5 jaar weggeeft of verkoopt.

          Als je ‘m weggeeft krijg je er geen geld voor terug, dus dan wordt de waarde bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer. Voor hoeveel worden gelijksoortige tweedehands laptops verkocht, bijvoorbeeld op Marktplaats. Dat bedrag gebruik je dan als desinvesteringsbijtelling.

  5. De afschrijving van een pc in vijf jaar is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de BTW aftrek. Doe je dat ook over vijf jaar?

  6. Hallo, vraagje ter verduidelijking:
    Ik heb vorig jaar een laptop gekocht voor 631 euro exl btw. Deze laptop is voor zakelijk- en prive gebruik. 50-50.
    Is het dan zo dat ik 50% van 631 euro, dus 315,50 euro kan opgeven aan de belastingdienst en dit in 1x kan afschrijven omdat ik onder de 450 ex btw zit?

    • Hi Brian,

      Nee, het is keuzevermogen, dus of je rekent álles toe als zakelijk vermogen, of álles als privé vermogen. Het is natuurlijk het voordeligst om het als zakelijk vermogen toe te kennen dus mag je de volledige kosten van je laptop in je bedrijf verwerken. Dat komt boven de drempel van €450 uit dus is het een investering en schrijf je over 5 jaar af.

      De 50% geldt wel voor de btw: je mag 50% btw terugvragen, over de andere helft waarvoor je de laptop privé gebruikt mag je geen btw terugvorderen.

  7. 1 heel belangrijk puntje waar ik netgens een antwoord op kan vinden en waar niemand het over lijkt te hebben. Je schrijft over een bedrijfsmiddel dat boven de €450 heeft gekost: “je MAG deze dus activeren op de balans en hierover gaan afschrijven.”.

    Als ik het goed begrijp mag je er dus ook voor kiezen de aanschag niet als investering te zien en gewoon het hele aankoopbedrag af te trekken in het jaar van aankoop. Alle info die ik vind heeft het over mogen en niet moeten.

    Mijn vraag is: is het verplicht een aankoop van boven de €450 te activeren op de balans of ben je vrij om de aanschaf niet als investering te rekenen?

    • Hi Bart,

      Als het een bedrijfsmiddel is dan MOET het. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die je gebruikt in je onderneming en niet wil verkopen. Die heb je nodig om je producten te kunnen maken of je diensten te kunnen verlenen.

      Voorraad en verbruiksmiddelen mag je dus altijd als kosten nemen, ongeacht de hoogte van de factuur. Bestel je bijvoorbeeld voor €1000 aan visitekaartjes dan zijn dat kosten. Die hoef je niet te activeren als bedrijfsmiddel. Maar is het een laptop, telefoon, auto, laten ontwikkelen van een website etc etc dan is het een bedrijfsmiddel. En die zet je boven €450 dus op de balans.

  8. “In hoeveel jaar afschrijven
    Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst.”

    Hallo, heeft u toevallig bronverwijzing waar belastingdienst dit beweert?

    Groetm

    Youir

    • Hoi Youri, zie dit artikel van de belastingdienst.

      In het oranje blokje onderaan de pagina vermeldt de belastingdienst hetvolgende:

      Let op!
      De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

      Kortom, maximaal 20% per jaar staat gelijk aan 5 jaar of meer. Voor telefoons, laptops etc is het dus gebruikelijk om over 5 jaar af te schrijven.

  9. Beste Job,

    Voor onze vof ga ik 2 iPads aanschaffen die volledig zakelijk gebruikt gaan worden. Per stuk kosten deze €433 excl. btw. Als ik ze beide op 1 factuur laat zetten, mag ik ze dan nog steeds als kosten opvoeren of is het dan een investering die ik over 5 jaar moet afschrijven?

    En voorkom ik dit als ik ze op 2 facturen laat zetten? Ik wil ze namelijk dit jaar als kosten opvoeren.

    • Hi Sander,

      Als je ze tegelijkertijd (op één factuur) aanschaft wordt het gezien als investering. Mogelijk is de belastingdienst daar wel flexibel in, omdat twee iPads op een verschillende factuur aanschaffen in de praktijk natuurlijk precies hetzelfde is.

      Jou ze even de belastingtelefoon moeten bellen om uitsluitsel te krijgen 🙂

  10. Beste Job, voor mijn bedrijf in oprichting wil ik een nieuwe Macbook aanschaffen komende week.
    Die wil ik zakelijk afschrijven en evt. als kosten opvoeren.

    Maar… ik heb op de factuurdatum nog geen domeinnaam en sta nog niet ingeschreven bij KvK, weet ook nog niet of ik dat dit jaar al ga doen, ik ben nog aan het opstarten.

    Kan ik het achteraf nog opgeven als de aankoopdatum voor de formele start (inschrijving) ligt van eigen bedrijf. Of heb jij andere tips, voorwaarden waar ik vooral op moet letten.

    Dank alvast,
    Monique

    • Hi Monique,

      Je kunt nu al een Macbook aanschaffen. Je mag die dan bij de start van je bedrijf inbrengen in je onderneming tegen de waarde in het economisch verkeer.

      Met andere woorden: Voor hoeveel zou je de laptop aan een vreemde kunnen verkopen? Diezelfde waarde mag je inbrengen in je onderneming. Over dat bedrag mag je dan afschrijven.

      De btw zal je echter niet meer terug mogen vragen. En je krijgt ook geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dat komt omdat er te veel tijd zit tussen de aanschaf van je laptop en de start van je onderneming.

      Je kunt de Macbook nu kopen als je hem graag nu wil. Je loopt daardoor wel wat belastingvoordeel mis:

      • je mag de btw dus niet terugvragen. Bij een Macbook van €2000 gaat dat om €347 btw. Dit geld natuurlijk niet als je gebruik maakt van de btw vrijstelling voor kleine ondernemers (minder dan €20.000 omzet per jaar)
      • je krijgt geen KIA. Hoe groot dat voordeel is, hangt af van de belastingschijf waar je in valt. Als je in de 37% belastingschijf valt, levert de KIA jou een belastingvoordeel op van €171
      • Het bedrag waarover je kan afschrijven is minder groot. Hangt af wat de marktwaarde is van de laptop, maar dit zal grofweg en verschil van €100 maken.

      Met andere woorden, als je nog een jaartje kunt wachten en de Macbook pas koopt als je jouw bedrijf start, bespaar je €618. Dat loont. Aan jou de keuze of dat het wachten waard is!

  11. De aftrekbaarheid van elektronica (laptop, iPad, telefoon) is me duidelijk. Maar hoe zit het met de BTW-aftrek? Als je als ZZP-er elk jaar een nieuwe Iphone/Samsung S?? aanschaft ben je toch wel 600-900 euro excl. BTW kwijt. Lijkt me niet dat de belastingdienst het accepteert dat je deze uitgave elk jaar en jaarlijks 150-250 BTW “cadeau” doet, al gebruik je de telefoon 90-100% zakelijk (wat lastig tot niet aantoonbaar is)?

    En dan heb ik het nog maar even niet over X smartphones die jaarlijks terugkeren op de balans als afschrijfpost (en dat zouden er dan steeds meer worden). Hoe zit dat?

    Kijkend naar abonnements- en telefoniekosten: mij is geadviseerd een apart zakelijk abonnement naast een (voordelig) privé-abonnement te nemen. Dat scheidt prima en ik kan hierdoor makkelijk aantonen dat een telefoon 95-100% zakelijk gebruikt wordt (de telefoonkosten, maar ook de eventueel aanschaf). Dat is toch niet te verifiëren voor de FIOD?

    En dan hebben we het maar niet over relatief kleine visjes waar je in het in het geval van ZZP-ers over hebt, want controleren van zo’n boekhouding en dan 150-250 euro verschil zitten is natuurlijk weinig redeneren voor de belastingdienst, maar ik heb het even over de uitleg van de regeltjes natuurlijk.

    • Hi Ralph,

      Als je een nieuwe telefoon koopt, verkoop je jouw oude waarschijnlijk? Ik ken in ieder geval geen zzp’er die 2 (of meer) zakelijke telefoons heeft.

      In dat geval schrijf je de telefoon dus niet helemaal af, maar slechts tot de verkoopwaarde. En daarnaast moet je btw in rekening brengen bij de verkoop, die je vervolgens weer af moet dragen aan de belastingdienst.

      Voorbeeld:
      Op 1 januari 2020 koop je een telefoon van €1000 excl btw.
      De btw mag je terug vragen a €210 euro.
      Je schrijft het eerste jaar €200 af.
      Aan het eind van het jaar staat de telefoon voor €800 op de balans.

      Jouw voordeel: €210 teruggekregen btw. Plus een belastingvoordeel van ommenabij €80 (afschrijving van €200, laten we zeggen dat je daar 40% belasting over betaalt = €80 voordeel).

      Je besluit 1 januari 2021 een nieuwe telefoon te kopen, ook voor €1000.
      Je krijgt wederom dezelfde voordelen als in het eerste jaar. Je mag de btw terugvragen en ook gaan afschrijven.

      Feestje zou je zeggen? Nee.

      Want de oude telefoon heb je niet meer nodig en die verkoop je, voor – laten we zeggen – €800 excl btw.

      Je moet btw in rekening brengen op de verkoop. Dat is €168 btw die je moet afdragen.

      Uiteindelijk heb je dus maar 200-168 = €32 btw teruggekregen. En je hebt maar afgeschreven over €200, niet over de hele waarde van telefoon.

      Dus of je ieder jaar een nieuwe koopt, of 5 jaar dezelfde telefoon behoudt, belastingtechnisch maakt het niet zo veel uit. Waarschijnlijk dat je nieuwe telefoons iets sneller in waarde verminderen dan eentje die je 5 jaar aanhoudt, maar anders dan dat verandert er in de belasting niets.

      Voor wat betreft je abonnements- en telefoniekosten: ook als je alleen een privé abonnement hebt, mag je het deel dat je zakelijk gebruikt opvoeren als kosten. De belastingdienst gaat er vanuit dat je daar een eerlijke inschatting van maakt.

  12. Hoi Job,

    Interessant artikel!

    Nu ga ik komend jaar starten met een bedrijf in fotografie. Boekhouden is mij nieuw en heb ik nu een demo account bij e-boekhouden.
    Wel heb ik concreet een vraag hoe iets aan te pakken en in te boeken.

    De laatste 3 jaar heb ik privé apparatuur aangeschaft waaronder camera, lenzen, laptop etc. Zeg boven de € 450,-
    Deze wil ik graag per 1-1 als activa hebben binnen mijn bedrijf/boekhouding hebben voor afschrijving.
    De kennis is er dat deze geen BTW teruggave meer kunnen krijgen.

    Wat kan ik nu het beste doen om deze onderdeel te maken van de activa? Factuur etc zijn naar mijn idee niet relevant om die in te boeken gezien dit al een gepasseerd station is en alles is betaald.
    Nu kan ik deze bij activa erin zetten, maar begrijp dat dit voor balans natuurlijk belangrijk is.

    Boek ik dit als privé storting of anders en welk bedrag hou ik aan van de factuur, met of zonder BTW?

    Hopelijk kan je me een duwtje de juiste richting op geven.

    Groet,
    MIchael

    • Hi Michael,
      BTW aftrekken wordt inderdaad lastig (tenzij het een camera of lens is die je recentelijk (enkele maanden geleden) hebt gekocht, dan kan je aannemelijk maken dat je de lens/camera specifiek hebt gekocht voor je onderneming).

      Als activa inbrengen kan wel:
      Bepaal de huidige waarde in het economisch verkeer. Kijk bijv op marktplaats wat je camera, lenzen en laptop waard zijn als je ze nu zou verkopen. Voor die prijs breng je de apparatuur in. Daar hoef je geen btw meer af te trekken.
      Voor dat bedrag activeer je ze op de balans. De tegenrekening is dan prive storting.

      Over alle apparatuur die je geactiveerd hebt schrijf je in 5 jaar af. Houd er rekening mee dat je een restwaarde overhoud, bijvoorbeeld 20% van de nieuwwaarde.

      • Hoi Job,

        Dank voor de info, helpt mij de juiste richting op!

        Nog enkele vragen:
        – Het gaat hier dus niet om een factuur inboeken van destijds, maar een privé storting doen van het huidige economisch bedrag?

        – De 5 jaar afschrijving, geld dat ook voor iets wat ik in 2017/2018 heb gekocht of mag dit dan bijv 3/4 jaar zijn?

        – 20%, is dat van de restwaarde waarvoor ik hem destijds heb gekocht(met korting) excl. of incl. BTW?

        Alvast dank.

        Groet,
        Michael

        • – Het gaat hier dus niet om een factuur inboeken van destijds, maar een privé storting doen van het huidige economisch bedrag?
          Klopt. Zorg wel dat je de factuur bewaart, dan kan je aan de belastingdienst laten zien dat je de apparatuur daadwerkelijk gekocht hebt, en niets verzonnen is.

          – De 5 jaar afschrijving, geld dat ook voor iets wat ik in 2017/2018 heb gekocht of mag dit dan bijv 3/4 jaar zijn?
          Volgens de belastingdienst mag je maximaal 20% per jaar afschrijven (= gelijk aan 5 jaar). Voor zover ik weet zijn daar geen uitzondering voor als je privé middelen inbrengt.
          – 20%, is dat van de restwaarde waarvoor ik hem destijds heb gekocht(met korting) excl. of incl. BTW?
          20% restwaarde is excl btw.
          Zodra je de apparatuur hebt ingebracht in de onderneming, is het wel zakelijk. Als je toe bent aan een nieuwe camera en je huidige camera wil verkopen, dan moet je daarover wél btw afdragen. Vandaar dat je de restwaarde dus berekent exclusief btw.

          De restwaarde komt overigens niet heel nauw.. het blijft een schatting. Niemand weet wat een bedrijfsmiddel in de toekomst waard is.

          Uiteindelijk loopt het allemaal weer gelijk zodra je het bedrijfsmiddel verkoopt. Als je de restwaarde te laag hebt ingeschat (en je het bedrijfsmiddel dus voor meer verkoopt) boek je een winst in de administratie (verkoopprijs – boekwaarde). Dat compenseert dus met hetgeen dat je te veel hebt afgeschreven. En andersom geldt hetzelfde, als je te weinig afschrijft (en nu dus meer winst maakt), compenseert dat met een boekverlies zodra je het bedrijfsmiddel verkoopt.

  13. Beste Job,

    Dank voor je artikel. Ik heb nog 1 vraagje. Ik hoorde dat je, indien je (in dit geval een Ipad Pro) aanschaft later dan januari, je dit slechts percentueel mag aftrekken. Oftewel 20% : 12 x 7. Klopt dit? Het lijkt me onzin, want dan zou je in het zesde jaar nog die 5 maanden-percentage moeten aftrekken…

    Alvast dank voor je reactie!
    Tim Hupkes

    • hey Tim, de afschrijving verloopt per maand. Dus als je iets in juli 2020 aan hebt geschaft, dan schrijf je over 6 maanden af in 2020.

      Stel je koopt een iPad Pro in Juli 2020 Aanschafwaarde €1200, restwaarde: €200. je schrijft dan in totaal €1000 af. Het afschrijvingsschema ziet er dan als volgt uit:
      afschrijving 2020: €100
      afschrijving 2021: €200
      afschrijving 2022: €200
      afschrijving 2023: €200
      afschrijving 2024: €200
      afschrijving 2025: €100

  14. Bobbi Oldemans Antwoord

    Beste Job,

    Als ik de btw over mijn MacBook wil terugvragen vul ik het btw bedrag hiervan in als voorbelasting. Maar, waar ‘bewijs’ en verwerk ik dit vervolgens? Ik snap hoe de afschrijvingen werken en de eisen die de belastingdienst stelt aan het factuur, maar wanneer wordt er om mijn balans etc. gevraagd? Dit is de eerste keer dat ik daadwerkelijk iets heb om in te vullen voor de belasting dus weet er vrij weinig vanaf 🙂

    • Hi Bobbi,

      Je boekt jouw nieuwe MacBook in de administratie als bedrijfsmiddel (vaste activa). Daardoor komt het op de balans te staan. En bij de aangifte inkomstenbelasting geef je jouw balans door aan de belastingdienst.

      Vervolgens bewaar je jouw administratie minimaal 7 jaar (de ‘wettelijke bewaartermijn’). Mocht je ooit een belastingcontrole krijgen, kun je het aankoopbonnetje/factuur netjes laten zien.

  15. Hey Job!

    Ik heb in 2020 een bakfiets aangeschaft voor mijn bedrijf. Omdat 2020 mijn aanloop/instapjaar was als ondernemers heb ik ervoor gekozen alle uitgaven/investeringen alleen te boeken als kosten. Ik heb dus geen balans bijgehouden van mijn bedrijf. Alleen kosten/baten.

    In 2021 maak ik een nieuwe administratie met een grootboek, balans en resultaatrekening. Ik zou graag mijn bakfiets alsnog willen afschrijven, startend dit jaar 2021. Maar hoe doe ik dat? Ik neem geen balans post vaste activa mee uit 2020. Alles staat zogezegd op 0,-.

    Is het wel mogelijk mijn bakfiets ‘in te brengen’ in 2021? Deze af te schrijven? Hij staat natuurlijk wel keurig met bon in de kosten administratie van 2020 en is zakelijk betaald en opgevoerd als kosten 2020.

    Hoor het graag! Mvg, Mitchell

    • Hi Mitchell, je hebt de bakfiets al verwerkt in je administratie. Je kan hem dus niet nog een keer verwerken. Je hebt de kosten al in 2020 genomen. Stel je zou hem nu activeren op de balans en daar over gaan afschrijven, dan breng je de kosten als het ware 2x in rekening. Da’s niet de bedoeling 😉

      Je hebt nog geen belastingaangifte gedaan over 2020, dus je zou de boeking in de administratie kunnen terugdraaien en op de balans zetten. Da’s interessant als je in 2021 (en komende jaren) meer winst gaat draaien dan in 2020. Je betaalt dan naar verhouding namelijk minder belasting.

  16. Hoi Job,
    Ben voornemens te starten als zzp-er en me via meedere bureaus te laten inhuren bij bijvoorbeeld gemeentes. Gelijktijdig start ik in een coachingstraject, waarbij het de bedoeling is om over een jaar een eigen onderneming te starten waarbij ik zelfontwikkelde diensten aan zal bieden. Nu wil ik het komende jaar, waarbij ik mezelf laat inhuren, een laptop en telefoon aanschaffen voor zakelijk gebruik. Deze kan ik in 5 jaar afschrijven. Wat als ik na 1 jaar een andersoortige onderneming opstart? Kan ik dan de laptop en telefoon op de “nieuwe” onderneming verder afschrijven?

    Alvast bedankt!

    Gr. Chantal

    • Hi Chantal, Ja, klopt! Als je een nieuwe onderneming start of een eenmanszaak overzet naar een BV, dan kan je de laptop en telefoon overbrengen naar de nieuwe onderneming. Wat er in de boeken gebeurt is het volgende:
      Op papier ‘verkoopt’ jouw oude onderneming de spullen aan de nieuwe onderneming. De nieuwe onderneming kan verder afschrijven op de bedrijfsmiddelen.
      Dat kun je het beste door je boekhouder laten regelen, dan ben je er zeker van dat alles administratief goed verloopt!

  17. Ik heb een vraag over aangeschafte camera, kan ik ook alleen de BTW terugvragen en ,verder niet afschrijven of ben ik dat verplicht afschrijven .

    Met vriendelijke groet, Kim

    • Hi Kim, als de camera minder dan €450 kostte mag je alles meteen als kosten opvoeren, dan hoef je inderdaad niet meer af te schrijven. Was ie duurder, dan mag je het niet in één keer als kostenpost opvoeren, maar moet je er wel over afschrijven.

      Afschrijven is een goed iets – dat betekent dat je ieder jaar kosten op kunt voeren. Daardoor betaal je minder inkomstenbelasting 🙂

  18. Hoi Job,

    Hoe werkt het als ik een telefoon in de VS koop omdat ik er toch ben en het daar iets voordeliger is. Hoe doe ik dat met de BTW? Of zeg je, te ingewikkeld, niet doen 🙂

    Groeten Juliet

    • Hi Juliet, in de VS betaal je btw (sales tax) als je een telefoon in de winkel of online koopt. De enige manier om geen btw te betalen is om hem zakelijk te bestellen, maar dat gaat waarschijnlijk niet omdat je een Nederlands kvk nummer hebt (en geen Amerikaans bedrijfsnummer).
      Reken even uit wat voordeliger is: in NL kopen en (een deel van de) btw terugvragen, of de telefoon in de VS kopen waar het iets goedkoper is.
      Veel plezier in de VS!

  19. Hoi Job,
    Ik heb een vraag , ik begon met mijn onderneming, mag ik de machines die ik eerder heb gekocht van particulieren zonder factuur of aankoopbewijs overbrengen naar mijn begin balans tegen de dag waarde, ik heb geen factuur voor deze middelen?

    • Dat mag inderdaad! Zorg er wel voor dat je in ieder geval iets van een betalingsbewijs hebt, al is het een bankoverschrijving. Dan kun je in ieder geval aantonen dat je de aankoop gedaan hebt.

      Je brengt de machines in voor het bedrag wat ze vandaag de dag waard zijn (bijv waarvoor je ze zou kunnen verkopen op marktplaats).

  20. Hoj Job, ontzettend leerzaam artikel en ook alle reacties bevatten veel goede info. Zou je een rekenvoorbeeld kunnen geven van de netto kosten die je betaalt voor een ZZP starter die een Macbook van 3000€ aanschaft en in de hoogste belastingschijf valt? Er wordt gebruikt gemaakt van de KIA, de BTW verrekening en willekeurig afschrijven gelijk in het jaar van aanschaf. Komt de KIA nog bovenop de kosten die je aftrekt van je winst? Dus 2370 ex btw plus 28% van 2370?

    • Hi Daniel, met een laptop van €3000 incl. btw betaal je €2479 in aanschafprijs en €521 aan BTW.

      Laten we zeggen dat een realistische restwaarde van een MacBook 30% is (€750).
      Je kunt dan €1729 afschrijven mbv willekeurig afschrijven. Dat trek je van je winst af, in de hoogste belastingschijf is dat dus een voordeel van 1729 * 49,5% = €855

      Qua KIA krijg je nog eens een voordeel van 28% van €2479 = 694. Belastingvoordeel is 694 * 49,5% = € 344

      Je totale belastingvoordeel is €1199. De MacBook van €2479 kost je dus eigenlijk maar €1280 🙂

      De btw kan je terugvragen als je ‘m zakelijk gebruikt.

  21. Handig dat je hier aandacht aan geeft! Ik koop voor mijn bedrijf regelmatig nieuwe laptops. Soms vind ik het echter lastig om uit te zoeken hoe je een computer of laptop zakelijk afschrijft. Bedankt voor het delen van dit artikel!

    Met vriendelijke groet,

    Felix

  22. Beste Job,

    1.Als resultaatgenieter mag je afschrijven op de bedrijfsmiddelen, die je voor je inkomsten gebruikt.
    Maar je hebt geen recht op investeringsaftrek; dat voordeel is alleen voor “echte” ondernemers bedoeld.
    Wel mag je de kosten die je hebt gemaakt in aftrek brengen op de opbrengst van je werkzaamheden. Denk hier bv. aan reiskosten, telefoonkosten en administratiekosten. De normale regels voor zakelijke kosten zijn van toepassing ook voor resultaatgenieters. De inkomsten en kosten uit overige werkzaamheden moet je in de aangifte inkomstenbelasting aangeven, klopt dit?

    2.Ik heb een laptop gekocht van 1000 euro incl btw voor het kunnen doen van mijn dienst eens in de zoveel jaar. Kan ik de kosten opvoeren excl btw. Ik mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven volgens de belastingdienst. Voor de laptop is dat 20/100*€ 1.000 = € 200 per jaar, voor de restwaarde kan ik twee dingen doen: 1000 euro verlagen met 15% elk jaar en daar dan weer de restwaarde van 200 euro afhalen, dat betekend dat de laptop sneller minder waard is. of alleen de restwaarde van 200 euro per jaar van het aanschaf bedrag per jaar eraf halen. Mijn vraag is nu als wat is de juiste manier volgens de lineare afschrijvingsmethode?

    Groet Ryan

    • Hi Ryan,

      1: Klopt!
      2: Alleen ondernemers met een onderneming kunnen afschrijven. Als je inkomsten uit overige werkzaamheden hebt dan gelden afschrijven niet voor jou.

      Als je vraag #2 stelt als ondernemer, dan is het antwoord daarop: Je haalt eerst de verwachte restwaarde in mindering op de aanschafwaarde.
      Stel dat je verwachte restwaarde €200 is, dan is het bedrag waarover je kunt afschrijven 1000-200 = €800. Die 800 schrijf je vervolgens in 5 jaar af. De afschrijving komt dan uit op €160 per jaar.

      • Ha Job,

        bedankt voor je bericht dit verhelderd al een hoop! al doende leert men, wel vroeg ik mij af:

        1.Ik Lees op de belastingdienst: ‘Bij inkomsten uit overig werk’. Voor de kosten die u daarvoor maakt, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. Maar u hebt geen recht op de ondernemersregelingen dan denk ik direct aan de startersaftrek en de KOR regeling, nergens zie ik staan dat afschrijven alleen voor de (kvk + btw plichtige ondernemers is) om het zo maar te zeggen. (als ik jou voorbeeld volg dan zou ik namelijk wel kosten maar die geef ik dan niet op omdat ik alleen geen kvk en btw nummer heb maar ondertussen maak ik wel kosten voor mijn klus met een apparaat wat ik niet in 1x kan opgeven als kosten. Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar jou bron betreft: (Alleen ondernemers met een onderneming kvk en btw nr kunnen afschrijven.)

        2. Klopt indd daar kwam ik ook op uit, dankjewel voor de bevestiging. Een foutje is dat ik daar excl noem maar dat moet zijn incl btw volgens de belastingdienst zie: (Als u de btw kunt verrekenen, moet u de kosten van het bedrijfsmiddel nemen exclusief btw. Als u de btw niet kunt verrekenen, moet u de investering nemen inclusief btw.)

        Ik ben benieuwd,

        Ryan

        • hey Ryan, als je inkomsten uit overige werkzaamheden hebt, dan doe je dat werk ‘voor erbij’. Daarom wordt het moeilijk om aannemelijk te maken dat je een telefoon of laptop aanschaft, enkel voor wat overige werkzaamheden.

          Als je een telefoon en laptop zoveel gebruikt dat je het als kosten wilt opvoeren, worden je werkzaamheden mogelijk zo groot dat je moet nadeken over een inschrijving bij de kvk.

          De regel is dat je directe kosten van de klus in mindering mag brengen op de inkomsten van je overige werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan materiaalkosten, benzine, etc. Indirecte kosten zoals afschrijving wordt lastig.

  23. Hi Job, Dank voor alle info!

    Wat gebeurt er zodra een laptop voor de ingeschatte levensduur van 5 jaar kapot gaat? Een aangeschafte laptop bleek na 3 jaar kapot/onbruikbaar.
    a) klopt het dat ik de laptop versneld moet afschrijven?
    b) wat gebeurt er dan met de oorspronkelijk ingeschatte restwaarde a €411?

    Groet, Elise

    • Hi Elise,

      Vervelend als dat gebeurt! Als ‘ie stuk gaat dan is het een kostenpost voor jou en mag je hem in één keer helemaal afschrijven. Ook de restwaarde, want een kapotte laptop is niks meer waard.

      Job

Schrijf een reactie