Deals worden niet in één keer gesloten. Ze vragen meestal om een vervolgbelletje, een tweede afspraak of een follow-up per mail. Een salesprogramma helpt je als zzp’er bij te houden in welke fase jouw sales zich bevinden. Dat kun je bij drie deals in wording nog wel op een kladblok bijhouden, maar niet bij honderden verkopen. Deze softwarepakketten helpen je bij zo’n luxeprobleem.
Dit vinden wij de beste salessoftware voor zzp’ers
- Pipedrive
- Sage
- Salesforce
- Zoho
- Microsoft Dynamics CRM
Dit kost deze salessoftware
Pipedrive | €12,50 tot €99 per gebruiker per maand |
Sage | Prijs op aanvraag |
Salesforce | €25 tot €300 per gebruiker per maand |
Zoho | €20 per gebruiker per maand |
Microsoft Dynamics CRM | CRM $65 tot $162 per gebruiker per maand |
1. Pipedrive
Geschikt voor
Ondernemers op zoek naar salessoftware gespecialiseerd in schematische weergaves.
Belangrijkste voordelen
- Verhoog je verkoopkansen met het toevoegen van vervolgacties;
- Wijs specifieke deals aan als prioriteit;
- Profiteer van de gebruiksvriendelijkheid.
Kosten
€12,50 tot €99 per gebruiker per maand
Wat is Pipedrive?
Pipedrive is CRM-software vóór, maar ook dóór verkopers. Het salesprogramma kan je als zzp’er helpen tijdens onder meer het beheren van de voortgang van je deals.
Dat gebeurt aan de hand van een zogenoemde pijplijn. Je kunt binnen deze schematische weergave het een en ander verslepen, zoals contactpersonen en agendagegevens. Onduidelijke spreadsheets worden daarmee verleden tijd.
Wat vonden wij van Pipedrive?
Die pijplijnweergave? Die beviel ons wel. Alles werd hierdoor eigenlijk makkelijker. Het toevoegen van vervolgacties, zoals telefoontjes en e-mails (waarover we telkens een herinnering ontvingen), bijvoorbeeld. Maar ook het aanwijzen van specifieke deals als prioriteit.
Pipedrive is daarnaast erg simpel te gebruiken. Wij vonden het bijvoorbeeld makkelijk om binnen een pijplijn verschillende sales-stadia te ontwikkelen. Een erg gebruiksvriendelijk programma!
Wat kost Pipedrive?
Pipedrive biedt de volgende mogelijkheden:
- Essential
- Advanced
- Professional
- Enterprise
Essential
Essential kost €12,50 per gebruiker per maand bij een jaarabonnement. Je kunt hiermee alles beter organiseren en eenvoudige verkoopprocessen aanmaken.
Advanced
Advanced kost €24,90 per gebruiker per maand bij een jaarabonnement. Je groeit hiermee sneller, met gebruiksvriendelijke e-mail en automatisering.
Professional
Professional kost €49,90 per gebruiker per maand bij een jaarabonnement. Dit pakket bevat alles wat je nodig hebt om je prestaties en omzet te verhogen.
Enterprise
Enterprise kost €99 per gebruiker per maand bij een jaarabonnement. Dit pakket kent geen beperkingen en de beste ondersteuning.
2. Sage
Geschikt voor
Zzp’ers op zoek naar salessoftware én meer inzicht in hun eigen bedrijfsprestaties.
Belangrijkste voordelen
- Ontwikkel meer inzicht in je prestaties door middel van rapportages;
- Automatiseer een flink deel van je sales;
- Werk aan gerichte marketingcampagnes.
Kosten
Prijs op aanvraag.
Wat is Sage?
Sage maakt bedrijfsbeheersoftware voor eigenlijk alle soorten ondernemers, waaronder zzp’ers. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld boekhoudpakketten, maar ook ERP- en CRM-systemen.
De twee laatstgenoemden kunnen ook functioneren als salessoftware voor zzp’ers. Sage biedt daarin twee varianten:
- Sales 100 Sales Automation
- Sales 100 Customer Success
Sage 100 Sales Automation
Sage 100 Sales Automation verhoogt je bedrijfsefficiëntie en laat je bedrijf groeien. Dit doet het pakket onder meer door informatie te centraliseren.
Sage 100 Customer Succes
Sage 100 Customer Succes optimaliseert je diensten en verhoogt je klantenloyaliteit. Dit doet het pakket onder meer door informatie over je klanten te centraliseren.
Wat vonden wij van Sage?
De CRM-systemen van Sage hielpen ons tijdens méér dan alleen het bijhouden van sales-processen. Het zorgde voor extra inzicht in onze prestaties aan de hand van onder meer gegenereerde rapporten. We wisten hierdoor precies hoe onze sales ervoor stonden. Een unieke feature.
We zijn daarnaast erg te spreken over de vele automatiseringsmogelijkheden. Bestellingen verwerken, leads beheren, verkoopprognoses opstellen: het ging op z’n minst semi-automatisch. We hielen daardoor meer tijd over voor ons eigenlijke werk.
Een ander pluspunt van de Sage sales-app is het feit dat je hiermee ook kunt werken aan gerichte marketingcampagnes.
Let wel: het programma is, net als Microsoft Dynamics CRM, niet eenvoudig in het gebruik. Dat komt natuurlijk door de omvang, maar wie snel aan de slag wilt, is wellicht beter af bij iets als Pipedrive.
Wat kost Sage?
Sage is bekend vanwege het ontwikkelen van op maat gemaakte bedrijfsbeheersoftware. De prijzen zijn daardoor op aanvraag.
3. Salesforce
Geschikt voor
Ondernemers die sales-data optimaal willen benutten aan de hand van Analytics- en AI-functies.
Belangrijkste voordelen
- Gebruik één informatiebron om alle verwachtingen van je klanten te overtreffen;
- Hanteer prognosetools en lead management om deals helemaal af te stemmen op je klanten;
- Koppel Sales Cloud aan Data.com en blijf up-to-date qua gegevens.
Kosten
€25 tot €300 per gebruiker per maand.
Wat is Salesforce?
Salesforce is een internationaal gerenommeerde organisatie gespecialiseerd in het leveren van CRM-software. Ze bieden bijvoorbeeld het pakket Customer 360, waarmee je zo’n beetje alle aan klanten verwante processen stroomlijnt. Sales maakt hier vanzelfsprekend deel van uit.
Het is daarnaast mogelijk om alléén het pakket Sales Cloud af te nemen. Deze dienst richt zich specifiek op je verkopen en hoe je deze kunt verbeteren.
Wat vonden wij van Salesforce?
Salesforce is, zelfs wanner je alleen het pakket Sales Cloud neemt, enorm uitgebreid. De functies zijn nagenoeg eindeloos, maar waar wij erg over te spreken waren, zijn de Analytics- en AI-functionaliteiten. Deze hielpen ons bijzonder in het optimaal benutten van alle data. Dat werd bovendien overzichtelijk weergeven.
We zijn ook te spreken over de prognosetools. Deze gaven ons een goed beeld van wat we in de toekomst kunnen verwachten. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je beter afgestemde aanbiedingen wilt ontwikkelen.
Sales Cloud is bovendien te koppelen aan Data.com. Dit zorgde er onder meer voor dat onze klantgegevens automatisch werden bijgehouden.
Wat kost Salesforce?
Het gebruik van Sales Cloud kan aan de hand van vier pakketten:
- Essentials
- Professional
- Enterprise
- Unlimited
Essentials
Essentials kost €25 per gebruiker per maand. Je krijgt dan een kant-en-klaar sales/CRM-systeem voor maximaal tien gebruikers.
Professional
Professional kost €75 per gebruiker per maand. Je krijgt dan een compleet CRM voor teams van elke omvang.
Enterprise
Enterprise kost €150 per gebruiker per maand. Je krijgt dan het meest uitgebreide CRM-systeem voor je bedrijf.
Unlimited
Unlimited kost €300 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onbeperkte CRM power en -ondersteuning.
4. Zoho
Geschikt voor
Groeiende ondernemingen op zoek naar een snellere conversie van leads.
Belangrijkste voordelen
- Gebruik bots om praatjes met je klanten te maken;
- Segmenteer leads en pas je interactie hier op aan;
- Bespaar tijd dankzij automatiseringen.
Kosten
Gratis tot €20 per maand
Wat is Zoho?
Zoho maakt apps specifiek voor groeiende businesses. Deze losse apps zijn te bundelen tot op maat gemaakte én kant-en-klare CRM-systemen. Het wordt met zo’n systeem onder meer mogelijk je zzp-sales een boost te geven.
Een voorbeeld van zo’n kant-en-klaar CRM-systeem is Zoho SalesIQ. Dit systeem bestaat uit diverse tools die allemaal bijdragen aan betere zzp-sales, meer freelance salesopdrachten én een snellere conversie van leads – en dat allemaal met een minimale inspanning.
Wat vonden wij van Zoho?
Zoho SalesIQ heeft verschillende voordelen. Sommigen daarvan zijn bovendien tamelijk uniek. Andere salessoftware die we hebben geprobeerd, beschikte bijvoorbeeld niet over een chatbot. Deze bot hielp ons in het automatisch beantwoorden van basisvragen van klanten. Scheelde toch weer tijd.
Zoho bleek ook sterk te zijn in het segmenteren van leads. We konden daardoor onze interactie beter op specifieke klanten afstemmen. Dat leidde tot een betere context van eventuele verkoopgesprekken en indirect tot meer sales.
…en daar is ‘ie weer: automatisering! Zoho’s CRM-oplossingen staan bekend om hun automatiseringsmogelijkheden en dat is – wat ons betreft – een groot pluspunt. Het wordt hierdoor sneller om leads te starten en follow-ups te ontwikkelen. Tijdbesparingen zijn altijd goed.
Wat kost Zoho?
Zoho SalesIQ werkt met vier pakketten die we hieronder nader toelichten.
Gratis
De gratis versie van Zoho SalesIQ geeft drie operators de mogelijkheid om gebruik te maken van hoofdfuncties, zoals het delen van bestanden, standaardantwoorden en honderd chatsessies per maand.
Basic
Basic kost €7 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle functies van Gratis en integraties met apps van derden.
Professional
Professional kost €12,75 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle functies van Basic en een onbeperkt aantal chatsessies.
Enterprise
Enterprise kost €20 per gebruiker per maand. Je krijgt dan onder meer alle functies van Professional en tien op maat gemaakte chatbots.
5. Microsoft Dynamics CRM
Geschikt voor
Ondernemers in middelgrote bedrijven die hun business willen laten groeien en bekend zijn met de producten van Microsoft.
Belangrijkste voordelen
- Verbeter de algehele ervaring van klanten;
- Profiteer van Microsofts AI-mogelijkheden;
- Personaliseer je services.
Kosten
$65 tot $162 per gebruiker per maand
Wat is Microsoft Dynamics CRM?
Microsoft Dynamics CRM is een compleet CRM-systeem dat zich richt op alle aspecten van Customer Relationship Management. Deze worden hierbij onderverdeeld in een aantal zogenoemde Business Area’s. Sales is er één van.
Ondernemers die gebruikmaken van Sales, worden hierdoor geholpen tijdens het bijhouden van allerlei deals. Het is daarmee een voor de hand liggende optie voor zzp’ers die hun business willen laten groeien.
Wat vonden wij van Microsoft Dynamics CRM?
We vonden het bovenal erg prettig dat we onze verkopen met behulp van Microsoft Dynamics CRM veel beter in beeld kregen dan voorheen. Dat kwam met name door de eenvoudige interface, met veel grafieken en tabellen. De algehele klantervaring werd hier indirect beter van.
Wij zijn daarnaast grote fans van automatisering, omdat dit soort functies je uiteindelijk veel tijd besparen. Microsoft Dynamics CRM werkt – zo bleek – met Artificial Intelligence (AI). Dat zorgde ervoor dat we bepaalde herhalende taken geautomatiseerd konden laten uitvoeren. Wonnen we behóórlijk wat tijd mee.
Een ander pluspunt van Microsoft Dynamics CRM: interactie met de klanten. We konden onze services hiermee personaliseren – en dat leidde weer tot meer verkopen.
Let wel: Microsoft Dynamics CRM is niet binnen één dag te begrijpen. Het vereist de nodige oefening.
Wat kost Microsoft Dynamics CRM?
Je hoeft niet de complete software van Microsoft Dynamics CRM te kopen: dat zou een prijzige grap worden. Koop in plaats daarvan alleen de Business Area genaamd Sales. Dat kan aan de hand van de volgende vier pakketten:
- Sales Professional
- Sales Enterprise
- Sales Premium
- Microsoft Relationship Sales
Sales Professional is met $65 per gebruiker per maand de goedkoopste mogelijkheid; Microsoft Relationship Sales is met $162 per gebruiker per maand de prijzigste variant.
Duurdere pakketen bieden vanzelfsprekend meer voordelen dan goedkopere uitvoeringen. Bekijk de website van Microsoft Dynamics CRM om te ontdekken welke voordelen dit precies zijn.
0 reacties