Hebben we ooit een tijd gezien waarin alles om ons heen zó snel veranderde? Innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Wat vandaag hip en happening is, is dat misschien morgen niet meer. Het is daarom ook als zzp’er zijnde belangrijk om doorlopend te vernieuwen.
We doelen daarmee op een idee waarbij jouw business continu meegaat met de veranderingen die actueel zijn. Ga mee in trends die nu spelen. Ontwikkel jezelf naar aanleiding van de vernieuwende markt. Word géén Nokia.
Wat we daarmee bedoelen? Nou – deze Finse maker van mobiele telefoons was ooit de populairste ter wereld. Vandaag de dag zien we echter nog maar weinig mensen met zo’n toestel lopen. Waarom? Het bedrijf bleef te stug vasthouden aan hun koelkasttelefoontjes. Geen innovatie, dus.
Welke trends spelen er nu?
We onderscheiden grofweg drie trends die anno nu opvallen en waar je – ook als zzp’er – best rekening mee mag houden:
- Duurzaamheid
- Evenwicht tussen online en offline
- Nieuwe technologieën
Duurzaamheid
Van steeds beter wordende vleesvervangers tot minder stikstofuitstoot. De wereld van vandaag staat in het teken van een beter milieu en een gezondere leefomgeving.
Evenwicht tussen online en offline
De post-coronawereld is erg op zoek naar een balans. We hoeven niet meer overal fysiek aanwezig te zijn, maar willen dat gesprek met collega’s – in jouw geval opdrachtgevers en andere ondernemers – toch ook niet helemaal missen. Het evenwicht tussen online en offline wordt momenteel opnieuw uitgevonden.
Nieuwe technologieën
Van drones tot Artificial Intelligence (AI): het aantal nieuwe technologieën rijst de pan uit. Spannende tijden voor de tech-sector!
Hoe speel ik in op deze innovatie?
Nu denk je misschien – wat moet ik daar als zzp’er mee?
Nou – ook kleine bedrijven zoals jij kunnen zich bijvoorbeeld voorbereiden op een groenere wereld. Misschien verwerk jij nog steeds plastic in de tuinposters die je verkoopt. Wellicht reis je onnodig naar meetings die ook digitaal plaats hadden kunnen vinden.
Beide voorbeelden werken misschien voor nu prima, maar in de toekomt niet meer. Het kan zomaar zijn dat de consument helemaal niet meer zit te wachten op onnodig plastic in zij nog haar aankopen. En die reis naar je klant kostte tijd – en dus geld. Wie innovatief denkt is niet alleen bezig met de toekomst; het loont aantoonbaar om er aandacht aan te besteden.
Kan ik inspelen op innovatie leren?
Oh ja – dat kan zeker. Er bestaat tenslotte een compleet vakgebied dat je leert om te gaan met trends in de maatschappij: nu én morgen. De naam? Innovatiemanagement.
Een cursus of online opleiding Innovatiemanagement leert je conceptueel denken. Je bent daarmee voorbereid op de toekomst en wint daardoor aan terrein ten opzichte van je concurrenten die dit niet zijn.
Een voorbeeld van een aanbieder van dit soort opleidingen is de NCOI. De NCOI opleidingen op dit gebied zijn onder meer de Masterclass Innovatiemanagement, het Masterprogramma Strategisch Innovatiemanagement en de Masterclass Technologie en Innovatie.
Meer weten over opleidingen bij NCOI? Bekijk deze opleidingen hier!
0 reacties