Het is een beetje een cliché, maar er zit wel een kern van waarheid in: als zzp’er ben je nooit uitgeleerd. Daarom loont het praktisch altijd om je halverwege je bruisende carrière aan een training of opleiding te wagen. Je leert er altijd iets nieuws mee – en die kennis kun je later weer omzetten in een meerwaarde voor je klanten. Hoewel de mate van relevantie natuurlijk verschilt per branche denken we dat déze vijf trainingen en opleidingen voor een fiks deel van de ondernemers leerzaam zijn.

1. Scrum

Het klinkt als iets – interessants: een opleiding tot scrummer. Maar laat je niet afschrikken door een onduidelijke term: scrum is wel degelijk iets waar zzp’ers veel aan hebben. 

De term is afkomstig uit de rugby en verwijst naar de samenwerking waar deze sport om bekendstaat. Een dergelijke training leert je dan ook samenwerken, maar dan in de vorm van korte sprints die iteraties worden genoemd. Handig wanneer je projecten aangaat waarbij meerdere disciplines zijn betrokken.

2. Schrijven voor sociale media

Iedereen kan een Facebook-, LinkedIn- of Instagram-account maken. Niet iedereen kan dit op je juiste manier invullen. En dat terwijl sociale media juist zo belangrijk is voor het profileren van je onderneming.

Een opleiding social media leert je hoe je jouw profielen business-wise kunt gebruiken. Je leert schrijven in een korte en bondige vorm, waarbij je je publiek in slechts een aantal tellen weet te prikkelen. Kan zéker handig zijn!

3. Contentcreatie en storytelling

Een opleiding die daar enigszins op aansluit, is een training contentcreatie en storytelling. Dat houdt grofweg in dat je de boodschap van je bedrijf, of die van je klant, in een verhalende vorm weet te vertellen. Een soort communicatie training die met name handig is voor zzp’ers in de communicatie, webdesign of copywriting.

4. Zoekmachinemarketing (SEO en SEA)

Als je business zich grotendeels online bevindt, is het haast een must om iets te weten van zoekmachinemarketing. Je kunt een adviseur in arm nemen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google terecht te komen, maar het schaadt zéker niet als je ook zelf iets weet over SEO en SEA.

Oh – en voor je informatie: SEO staat voor Search Engine Optimization, terwijl SEA staat voor Search Engine Advertising. Hier – je hebt nu al iets geleerd.

5. Google Analytics

Over Google gesproken: als je een eigen website hebt, wil je natuurlijk weten wie daar op komen en wat ze dan precies doen. Google Analytics is een programma dat je dit tot in de details weet te vertellen. Tenminste… Als je er iets van afweet.

Een training Google Analytics vertelt je van alles over het inrichten van de verschillende tabbladen, het werken met standaardrapportages en het tijdig signaleren van mogelijkheden tot verbeteringen. Dat kun je leren voor je eigen business, maar ook voor die van klanten. Veel bedrijven zijn maar wat geïnteresseerd in een zzp’er die in staat is hun online business voor hen te analyseren. Met andere woorden: een cursus die voor velen relevant én interessant is.