Zoek naar:

Zzp’er worden in de bouw kent nogal wat haken en ogen. We vertellen je in vijf stappen wat er voorafgaand aan je bouwcarrière moet gebeuren.

Aannemer, stukadoor, timmerman of schilder worden? Weet dan dat je veel moet regelen voordat je aan de bak kan. Ook hierbij geldt tenslotte dat je moet voldoen aan vakspecifieke regels, maar ook vereisten die voor iedere starter gelden.

We onderscheiden al met al de volgende vijf stappen:

  • Schrijf jezelf in bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  • Investeer in de juiste middelen;
  • Zorg voor de juiste verzekeringen;
  • Stel algemene voorwaarden op;
  • Voldoe aan de wettelijke vereisten.

Stap 1: Schrijf jezelf in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Voordat je start met je onderneming, moet je jezelf inschrijven in het Handelsregister. 

Dat doe je bij de Kamer van Koophandel – de KvK. Hier kies je jouw bedrijfsnaam en wat voor soort bedrijf je wil hebben: je kiest een rechtsvorm. 

Na de inschrijving ontvang je een persoonlijk KvK- én btw-identificatienummer. 

Stap 2: Investeer in de juiste middelen

Als ondernemer in de bouw heb je je eigen spullen nodig. Denk hierbij aan gereedschappen en machines, maar ook vervoersmiddelen. De aanschaf van deze middelen kan hoge kosten met zich meebrengen.

We kunnen het ons echter voorstellen dat het als starter financieel lastig is om hieraan te komen. Het is daarom goed om te weten dat je onder meer gereedschappen en werkbussen ook kunt leasen. Wanneer je genoeg verdient, kun je langzamerhand investeren door zelf meer spullen aan te schaffen. 

Vergoede kilometers

Koop je privé een eigen werkbus of auto? Dan kun je de kilometers die je zakelijk rijdt declareren voor €0,19 per gereden kilometer. Het is daarentegen niet mogelijk om over de auto zelf btw af te trekken. Deze betaal je dus helemaal zelf.

Dat verandert wanneer je zo’n vervoersmiddel op naam van je bedrijf koopt. Dan kun je namelijk alle kosten zakelijk betalen. Onderhoud en brandstoffen vallen hier ook onder.

Hou wel rekening met bijtelling. Dit betaal je wanneer je in je zakelijk gekochte bus meer dan 500 privé-kilometers maakt. Lees er meer over in ons artikel over bedrijfswagens.

Stap 3: Zorg voor de juiste verzekeringen

In de bouw liggen ongelukken meer voor de hand dan bij een kantoorbaan. Denk aan materialen die stuk kunnen gaan, maar ook aan lichamelijke ongevallen die kunnen plaatsvinden. Zzp’er worden in de bouw gaat dus gepaard met het afsluiten van de nodige verzekeringen.

Sommige verzekeringen zijn voor ondernemers in de bouw verplicht, anderen beperken simpelweg risico’s. De verzekeringen die voor jou belangrijk zijn, zijn:

AOV (Arbeidsongeschiktheidsverzekering)

Deze verzekering zorgt ervoor dat jij verzekerd bent tegen inkomensverlies bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Veel opdrachtgevers stellen deze verzekering als een verplichting. 

AVB (Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering)

Met deze verzekering ben je verzekerd voor schade die jij veroorzaakt. Voorbeelden: een glasplaat die door jou toedoen breekt of een dure, marmeren plaat die je per ongeluk bekrast met je gereedschap.

De AVB is niet wettelijk verplicht, maar kan wel een eis zijn die een opdrachtgever of brancheorganisatie aan een zzp’er in de bouw stelt. Wanneer je deze dan niet hebt, zit het opdrachten dus in de weg.

CAR verzekering

De CAR verzekering is zeer belangrijk voor ondernemers in de bouw. CAR staat voor Construction All-Risk. Sluit je deze verzekering af, dan ben je verzekerd voor (grote) schade aan je bouwprojecten, veroorzaakt door jezelf, door derden, of door overmacht.

Schade aan bouwprojecten komt regelmatig voor. Denk aan een zware storm die materialen vernielt, brandstichting of inbraak. Als zelfstandig ondernemer wil je beschermd zijn tegen zulke schade en daarom is de CAR verzekering voor zzp in het leven geroepen.

Eigen vervoerverzekering

Deze verzekering verzekert je tegen schade aan je werkbus wanneer je wordt aangereden. Een eigen vervoersverzekering helpt je in sommige gevallen ook bij diefstal van gereedschappen uit de bus.

Inventaris-goederenverzekering

Hiermee verzeker je je gereedschappen, machines en voorraden in je werkplaats tegen bijvoorbeeld brand of diefstal.

Montageverzekering

Deze verzekering is er in veel soorten en kent daarom ook verschillende dekkingen. In algemene zin geldt dat het alle schade dekt die jij veroorzaakt wanneer je een opdracht uitvoert.

Stap 4: Stel algemene voorwaarden op

Zzp’er worden in de bouw? Om onduidelijkheden met je klanten en leveranciers te voorkomen, is het belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen. Denk hierbij aan afspraken over kosten die tijdens werkzaamheden kunnen oplopen, betalingsvoorwaarden en aansprakelijkheid.

Stel deze algemene voorwaarden altijd zelf op. Zo weet je zeker dat ze aansluiten op jouw bedrijf en dus van pas komen indien er zich een onverwachte situatie voordoet. Je kan hier een voorbeeld van algemene voorwaarden voor zzp’ers in de bouw aanvragen.

Stap 5: Voldoe aan de wettelijke vereisten

Zzp’er worden in de bouw gaat gepaard met veel verplichtingen. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor zzp’ers in de bouw. We onderscheiden de volgende vereisten:

Een administratie opzetten

Als zzp’er, dus ook als zelfstandig klusbedrijf, is het verplicht om een financiële administratie en werkadministratie bij te houden. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Kijk eens hoe andere bedrijven het doen, of vind Excel voorbeelden online.

Financiële administratie

Bij de financiële administratie kijk je als ondernemer naar je inkoop- en verkoopfacturen. Door gebruik te maken van een boekhoudsysteem of Excel kun je dit zelf makkelijk bijhouden. 

Mocht je de administratie liever uit willen besteden, dan is het belangrijk om een goede boekhouder te zoeken. 

Werkadministratie

Onder de werkadministratie valt onder meer het volgende:

  • Het opstellen van offertes;
  • Calculaties maken
  • Werk registreren
  • Factureren 
  • Afspraken maken en inplannen. 

Ook bij dit type administratie kun je gebruik maken van Excel of een ander administratieprogramma voor de bouw. Werkadministratie is niet makkelijk uit te besteden; een boekhouder neemt dit niet snel aan. 

Belastingaangiftes doen

De Belastingdienst houdt jouw werkbedrijf vanaf het startmoment in de gaten. Dat betekent onder meer dat je omzetbelasting (btw) en inkomensbelasting moet betalen. Je betaalt als zzp’er in de bouw tenslotte belasting over je omzet. Deze bereken je mee in de prijs die je afspreekt met je opdrachtgever.

Wanneer je een middel koopt voor jouw klusbedrijf, betaal je ook btw. Deze btw kun je weer aftrekken van je zakelijke kosten.

De inkomstenbelasting die je moet betalen wordt berekend over je winst, minus de aftrekposten. Dit zijn belastingvoordelen die ervoor zorgen dat je voor de Belastingdienst minder winst hebt geboekt en dus minder inkomstenbelasting betaalt.

Eén daarvan is bijvoorbeeld de meewerkaftrek, waar je gebruik van kan maken als je partner regelmatig helpt met werkzaamheden in jouw onderneming.

Voor de inkomensbelasting is het handig om te kijken naar welke andere aftrekposten en fiscale regelingen je kunt gebruiken tijdens je aangifte. Daarmee betaal je mogelijk minder belasting. Een boekhouder of boekhoudprogramma kan je daarbij helpen. 

Certificaten aanvragen

Het is tot slot zaak om goed te kijken of er eventuele certificaten zijn die je als zzp’er in de bouw nodig hebt.

Een goed voorbeeld hiervan is het VCA-certificaat: Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. Dit helpt jouw bedrijf om veilig, gezond en milieuvriendelijk te werk te gaan.

Dit certificaat is niet verplicht, maar steeds vaker stellen opdrachtgevers dit als voorwaarde voor het uitvoeren van werk. Bovendien vragen de meeste verzekeringsmaatschappijen ook naar het VCA-certificaat.

Wil je meer weten over het certificaten die je als zzp’er in de bouw nodig hebt, kijk dan even hier. 

Auteur

Schrijf een reactie