Search for:

De cijfers schommelen heen en weer en een vaccin komt langzaam dichterbij. Toch zijn we waarschijnlijk nog wel eventjes zoet met de vervelende anderhalve metermaatregelen. Daarom: vijf handige tips die jouw zaak op optimale wijze beschermen tegen (de gevolgen van) het coronavirus.

1.         Wees duidelijk in je regelgeving

Volg – uiteraard – de meest recente wet- en regelgeving vanuit de overheid, maar stel je klanten daar ook van op de hoogte. Denk bijvoorbeeld aan het beplakken van je deur met een helder deurbeleid. Vertel hen of mondkapjes bij jou verplicht óf een dringend advies zijn. Roep klanten op om alleen te komen en geef aan hoeveel mensen er totaal in de winkel aanwezig mogen zijn.

Extra tip: het RIVM heeft richtlijnen voor specifieke branches op haar website gepubliceerd. Altijd handig om even te checken. De algemene richtlijn voor de hoeveelheid klanten in een winkel is één klant per tien vierkante meter aan vloeroppervlak.

2.         Richt je winkel in op de anderhalve metermaatschappij

Zoals gezegd: dia anderhalve metermaatschappij blijft nog wel even bestaan. Daarom loont het om je winkel hier op in te richten. Je kunt daarbij denken aan vloermarkeringen die de afstand waarborgen, maar ook aan geprinte matten die aanduiden welke looprichtingen de klanten het beste kunnen aanhouden.

Veel ondernemers zijn, en dat is nogal zacht uitgedrukt, geen fan van bedrukking rondom de anderhalve metermaatschappij. Ze vinden het een ontsiering van hun shop. Het staat desondanks al een stuk beter wanneer je kiest voor vloermarkeringen en geprinte matten die aansluiten op jouw huisstijl. Laat je creativiteit de vrije loop en het heeft geheid een positief effect op de algehele uitstraling van je store.

3.         Overweeg shoppen op afspraak

Reserveren voor een shopsessie is normaal gesproken natuurlijk not done. Maar ja… – wat is er dit jaar nog normaal? Winkelen op afspraak kan zodoende erg handig zijn. Klanten kunnen op die manier rustig rondkijken en hoeven niet bang te zijn voor eventuele besmettingen.

4.         Besteed aandacht aan hygiëne

Besteed veel aandacht aan hygiëne. Het is essentieel dat jouw winkel er schoon en hygiënisch uitziet. Dat begint, enigszins vanzelfsprekend, met het ontsmetten van de handen bij binnenkomst. Vind je dat ontsmettingsmiddelen doorgaans naar lijm stinken? Verdiep je dan eens in de verschillende soorten. We hebben meerdere varianten geprobeerd die allemaal erg lekker roken. Dat kunnen je klanten waarschijnlijk ook wel waarderen.

5.         Schaf genoeg plexiglas en zogenoemde kuchschermen aan

Onmisbaar voor een winkel in het coronatijdperk: plexiglas om klanten én werknemers te beschermen. Je spot het fenomeen vooral bij kassa’s, waar de kans op menselijk contact nu eenmaal het groot is. 

Afschuwelijk? Niet als je het juist aanpakt. We zagen onlangs een opticien die zijn kuchschermen had vormgegeven als een bril. Erg origineel – en bovendien leek het alsof het scherm er altijd al hing. Wat plexiglas betreft, geldt dus hetzelfde als voor vloermarkeringen en geprinte matten: wees creatief en we weten zeker dat je klanten het absoluut waarderen.

Auteur

Ik reis de wereld rond, groei mijn eigen zzp business, en help andere zzp’ers hun business te groeien. Afhankelijk van het moment waarop je vraagt wat ik doe, ben ik op een motor aan het touren in Bali, aan het zeilen op de Caribische zee, of aan het bungee jumpen in Nieuw Zeeland. Sinds 2,5 jaar reis ik de wereld rond terwijl ik werk aan mijn zzp business.

Schrijf een reactie