Zzp’er vaak goedkoper uit met particulier energiecontract

Je bent zelfstandig ondernemer en net begonnen met een kantoor of bedrijf aan huis. Daar hoort een energiecontract bij. Maar waar kies je voor: particulier of zakelijk? Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten.

Hoeveel denk je te gaan verbruiken?

Heb je een elektriciteitsaansluiting die gelijk is of kleiner dan 3 x 80 ampère (tot 100.000 KWh) en/of een gasaansluiting van maximaal 40 kubieke meter per uur (tot G25), dan kom je als zzp’er in aanmerking voor een particulier energiecontract. Bij alles daarboven ben je een grootverbruiker en ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een zakelijk contact. Zaak is dus om te bepalen hoe hoog je energieverbruik zal zijn. Dit hangt af van wat voor bedrijf je hebt. Ben je een zelfstandig ondernemer met een computer, server en printer? Dan zal het energieverbruik niet zo hoog zijn en ben je waarschijnlijk een kleinverbruiker. Heb je echter grote servers of printers, of ben je een beginnend cateraar met een extra koelsysteem? Dan kan het zijn dan je verbruik wel hoger is. Houd er gemiddeld rekening mee dat tot 10.000 kWh aan elektriciteit en 5000 kubieke meter gas je een kleinverbruiker bent.

Andere factoren

Bij het afsluiten van een energiecontract zijn ook andere zaken om rekening mee te houden. Denk aan de netbeheerkosten. Die verschillen per regio en komen bovenop de kosten voor het energiegebruik. Ook worden zakelijke tarieven vaak zonder btw gegeven. Houd hier rekening mee wanneer je een vergelijking maakt tussen zakelijk en particulier. Wel kan het zijn dat je bij een zakelijk contract een snellere service krijgt. Daarentegen ben je als consument vaak wat beter beschermd vanuit de overheid. Zo is de boete die je krijgt voor voortijdig opzeggen voor een consument lager dan voor een onderneming.

Aftrek btw van energiekosten

Een ander aspect van energiekosten voor een zelfstandige onderneming is de btw-aftrek. Wanneer mag dit? Onterecht wordt weleens gedacht dat dit onbeperkt is. Dat is niet het geval. Je mag een deel van je energiekosten als zakelijk opgeven bij de Belastingdienst wanneer je kunt aantonen dat je thuis werkt en de energiekosten maakt om dit werk te kunnen doen. Dan moet het kantoor aan huis wel als zelfstandige ruimte zijn aangemerkt. Dat betekent dat er een zelfstandige in- en uitgang moet zijn en apart sanitair. Ook moet de ruimte verhuurbaar zijn aan derden. Als je al gedeeltelijk bent vrijgesteld van btw, kan het zijn dat je niet of slechts gedeeltelijk in aanmerking komt voor aftrek. Om te bepalen welk gedeelte van de energiekosten je op mag geven om voor btw-aftrek in aanmerking te komen, heeft de Belastingdienst een rekenmodel. Je deelt het vloeroppervlak van de werkruimte door het vloeroppervlak van de woning. Dit getal vermenigvuldig je met de totale energiekosten van de woning. Dit zijn de energiekosten voor de onderneming.

Energie vergelijken

Benieuwd welke energieleverancier het best past bij jouw ondernemingsvorm? Dan is energie vergelijken een eerste stap. Vergelijkingssites geven je een overzicht van de energieleveranciers en contracten die bij jouw situatie passen. Vervolgens kies je zo de goedkoopste leverancier.

Reactie toevoegen

Navigeer