Help! Ik ben mijn thuismagazijn ontgroeid…

Allereerst – gefeliciteerd! Wie in zijn of haar woning niet genoeg ruimte heeft om alle verkoopwaar te stallen, doet klaarblijkelijk goede en succesvolle zaken. Maar inderdaad: daarna breekt toch écht de tijd aan om in oplossingen te denken.

5 praktische tips voor wie van een thuis- naar een extern magazijn uitgroeit

Je groeit tenslotte in omvang en een extern magazijn is dan niet langer een overbodige luxe. Maar hoe verdeel je jouw inventarisatie over zo’n magazijn als je alle producten voorheen gewoon in je eigen schuur stalde? Daar hebben we vijf handige en praktische tips voor.

1. Kies het juiste magazijn

Een extern magazijn heeft verschillende voordelen ten opzichte van een thuismagazijn. Allereerst is er natuurlijk de welbekende scheiding tussen werk en privé. Maar er is meer. Externe magazijnen hebben ook features die je thuis niet zo snel tegenkomt.

Een magazijn met klimaatscontrole zorgt voor een garantie dat jouw spullen ook goed bewaard blijven. Kies dus voor het juiste, externe magazijn met kenmerken die passen bij jouw business.

2. Huur hulp in

Een ander voordeel van een extern magazijn ten opzichte van een thuismagazijn, is dat je in staat bent om eventuele werknemers aan te nemen. Dit kon thuis ook wel, maar nu hoef je hen niet langer de sleutel van je voordeur te geven – en dat is wel zo’n prettig idee. Waarom je zou moeten nadenken over eventuele werknemers? Omdat je inventaris is uitgegroeid tot honderden, misschien wel duizenden producten die dagelijks de deur uit moeten. Niet iets wat je als ondernemer zelf graag beheert.

Tip van ons: maak een lijst met bezigheden die elke dag moeten gebeuren en geef aan wat je wilt uitbesteden én wat je liever zelf doet. Staat het beheren van je magazijn in het rijtje uitbesteden ? Ga dan op zoek naar adequate hulp. 

3. Ruim alles op wat je niet nodig hebt

Met de luxe van een extern magazijn komt ook meer ruimte – én de neiging deze vol te proppen met allerhande spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. We zien veel ondernemers die van alles, van oude computers tot ongebruikte bureaus, in zo’n magazijn plaatsen, met de verwachting ze ooit nog eens nodig te hebben.

Dit zorgt echter alleen maar voor verwarring en extra sta-in-de-wegs. We adviseren je daarom dan ook alles wat je zes maanden niet hebt gebruikt de deur uit te doen.

4. Zorg voor een overzichtelijke indeling

Begin, zodra je een extern magazijn betrekt, met een overzichtelijke ordening van je producten. Maak gebruik van dozen en voorzie deze van een foto van hetgeen er in de doos zit. Geen zin om foto’s te maken? Dan volstaan stickers met kleurcodes ook.

Zorg in ieder geval voor een heldere onderverdeling en begin hier van meet af aan mee, zodat je op een later moment geen tijd kwijt bent aan gepuzzel rondom wat bij wat hoort.

5. Zorg voor een handig managementsysteem

Grote bedrijven maken meestal gebruik van op maat gemaakte systemen zoals Multitube, waarin per product en categorie wordt bijgehouden wat er aanwezig is – en in welke mate. Voor zo’n magazijn van de toekomst heb je – als zzp’er of eigenaar van een mkb bedrijf – waarschijnlijk geen budget, maar het goede nieuws is dat dit ook niet per se hoeft.

Je vindt tegenwoordig verschillende apps waarmee je dit kunt bijhouden. Deze programma’s hebben allemaal hun eigen features en kenmerken en de prijzen variëren – van gratis tot ongeveer honderd euro per maand. Zoek in de app stores naar applicaties met woorden als tracker en inventor in de naam en kies de variant die bij jouw gebruiksdoelen past.

Reactie toevoegen

Navigeer