Dat Nederlanders enorm ondernemend zijn, is misschien niets nieuws. Dat er inmiddels meer dan 1,2 miljoen zzp’ers in ons land te vinden zijn, wisten veel mensen niet. Sinds de pandemie zit het aantal bedrijven flink in de lift. Naar alle waarschijnlijkheid blijft dit aantal nog wel even verder groeien.

Voor bestaande zzp’ers betekent dit dat er meer concurrentie binnen hun werkveld te vinden is. Hoe ga je daarmee om zónder dat je klanten verliest? In dit artikel lees je enkele tips en tricks die je in je ZZP werk kunt gebruiken om meer opdrachten te scoren.

Wees online zichtbaar en val op met je bedrijf

Anno 2023 kun je als zzp’er niet meer achter blijven wat betreft investeren in je online zichtbaarheid. 

De nieuwe generatie doet steeds meer online. Zij zoeken online naar producten, gebruiken hun telefoon om informatie op te zoeken en zijn constant op sociale mediakanalen te vinden. 

Als ondernemer moet je daarop inspringen door zelf online goed zichtbaar te zijn. Dat kan op verschillende manieren. 

Zorg er in ieder geval voor dat je een duidelijk vindbare website hebt. Dat betekent: een website die technisch gezien goed in elkaar zit, volgens de laatste SEO-trends is opgebouwd, volstaat met kwalitatieve content, snel laadt en waarop duidelijke contactgegevens te vinden zijn. 

Het is aan te raden om hiervoor een expert in te huren die je kan helpen met het maken en optimaliseren van een website. Zo iemand weet precies wat er moet gebeuren om jouw website te laten knallen voor een goede positie in Google. Dat heeft effect op het aantal bezoekers en potentiële klanten op je website.

Schrijf je in bij kwalitatieve websites voor freelancers

Daarnaast is het zaak om zelf pro-actief te zijn in het zoeken en vinden van passende opdrachten. Dat doe je door jezelf onder andere in te schrijven bij websites en platforms voor freelancers. 

Inmiddels zijn er verschillende van dit soort websites waar je ZZP opdrachten kunt vinden. Op deze websites worden uiteenlopende opdrachten verzameld die uiteindelijk worden gekoppeld aan een zzp’er. Dat is ideaal!

Het is wel zaak om goed te kijken waar je je wel of niet inschrijft. Zo zijn er heel wat gratis websites beschikbaar en moet je voor enkele platforms betalen. Waar je voor kiest, ligt geheel bij jou, maar het is goed om te weten dat niet alle gratis websites goed zijn en dat je niet voor alle betaalde platforms waar krijgt voor je geld. 

Lees je dus goed in en ga op zoek naar reviews van andere freelancers voordat je je ergens inschrijft. Zo onderscheid je het kaf van het koren en kun je je focussen op kwaliteit.

Actief netwerken via events en sociale media

Net als het hebben van een goede website is het een must om als ondernemer actief te zijn op social media. Dat is niet alleen het geval om zo je zichtbaarheid te vergroten en misschien meer werk te scoren, maar ook omdat je zo kunt laten weten wie je bent en wat je doet. Dat kan je namelijk uiteindelijk óók meer werk opleveren. 

Kijk daarbij goed welke sociale mediakanalen bij je bedrijf passen. Over het algemeen is LinkedIn altijd een goede optie, omdat dit een zakelijk medium betreft.

Via LinkedIn bouw je eenvoudig een netwerk op en kun je door middel van artikelen, blogs en linkjes je netwerk regelmatig een teken van leven geven. Zelfs wanneer je account in eerste instantie alleen uit familie en vrienden bestaat, is het mogelijk om een goed netwerk op te bouwen. 

Wat uiteraard ook kan helpen, is om regelmatig naar een fysiek netwerkevent te gaan. Binnen vrijwel iedere branche wordt er weleens een event georganiseerd waar je gelijkgestemden én mogelijk opdrachtgevers kunt vinden.

Blijf in contact met eerdere opdrachtgevers

Tot slot moet je weten dat het hebben van een netwerk niet alleen interessant is om nieuwe klanten te scoren, maar ook om in contact te blijven met eerdere opdrachtgevers. Het werven van nieuwe opdrachten en dus nieuwe klanten kost namelijk veel meer tijd dan het onderhouden van het netwerk dat je al hebt. Met dat in je achterhoofd moet je dus actief aan de slag gaan.

Wat dat betekent? Simpel: laat je gezicht eens zien op netwerkborrels of andere ontmoetingsmomenten. Wees ook zelf actief met updates via sociale media, zodat anderen blijven zien wie je bent en wat je doet. 

Daarbij kan het zeker geen kwaad om zelf af en toe op de berichten van anderen te reageren. Op die manier is de kans groter dat ze aan jou denken wanneer ze zzp-opdrachten beschikbaar hebben.