Zoek naar:

Een zelfstandig ondernemer is altijd op zoek naar manieren om klanten te bereiken en vast te houden. Zeker nu het aantal zzp’ers in Nederland blijft groeien, is het van groot belang om gezien te worden. Daarom is het aan te raden om te beginnen met een nieuwsbrief. Hoewel veel mensen denken dat het versturen van een nieuwsbrief ouderwets is, is het een belangrijke marketingtool. In dit artikel lees je meer over het versturen van een nieuwsbrief als zzp’er en waarom dat van zo’n belang is.

Als eerst is het goed om te weten dat het versturen van een nieuwsbrief een onderdeel is van e-mailmarketing binnen je bedrijf. Deze vorm van marketing is voor ieder soort onderneming interessant; of je nu een zzp’er bent of wanneer je over een groot bedrijf met honderd werknemers beschikt. Met deze vorm van marketing kun je namelijk je doelgroep bereiken én is het handig om de aandacht van potentieel nieuwe geïnteresseerden te trekken. 

Vandaag de dag is het heel eenvoudig om te beginnen met e-mailmarketing in de vorm van een nieuwsbrief. Zo zijn er diverse online programma’s, zowel gratis als betaald, waarmee je direct kunt beginnen. Een nieuwsbrief maken met Flexmail-software is bijvoorbeeld iets wat écht iedere ondernemer kan. Met deze software kun je op een snelle en eenvoudige manier een mooi design maken, tekst toevoegen, afbeeldingen selecteren en een adressenlijst aanmaken. Vervolgens zie je achteraf wat je hebt bereikt met je nieuwsbrief en wat er dus eventueel beter kan. Meer heb je niet nodig wanneer het om software voor nieuwsbrieven gaat.

We hebben hieronder vier redenen om als zzp’er een nieuwsbrief te versturen voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!

1. 

Nauw klantencontact

Eén van de redenen om te starten met een nieuwsbrief is om nauw contact te blijven houden met bestaande klanten. Een groot deel van de Nederlanders is ingeschreven op nieuwsbrieven en dat is niet voor niets het geval. Via die nieuwsbrieven worden ze op de hoogte gesteld van alle nieuwtjes, nieuw werk en andere zaken rondom je bedrijf. Daarnaast checkt een groot deel van de Nederlanders iedere dag zijn mail. 

Kortom: een nieuwsbrief inzetten als marketingmiddel voor klanten bereiken is heel erg slim omdat je op een redelijk simpele manier het klantencontact warm kunt houden. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan geld moeten betalen voor dure advertenties en linkbuilding.

2. 

Nieuwe klanten

Waar je ook aan moet denken in het geval van een nieuwsbrief is dat je er nieuwe klanten mee kunt scoren. Zorg er in dat geval wel voor dat je over waardevolle en kwalitatieve content beschikt waar je mensen mee kunt bereiken. Hiermee kun je bijvoorbeeld de aandacht van mensen via social media, zoals LinkedIn of Twitter trekken. 

Wat bestaande klanten hierbij ook vaak doen, is een nieuwsbrief of een linkje uit je mailing doorsturen naar andere geïnteresseerden. Daarom is het écht belangrijk om goede content te leveren waardoor men überhaupt wil lezen, doorlezen en eventueel zelfs doorsturen naar anderen. Wees in je nieuwsbrief duidelijk in je communicatie dat men de content mag verspreiden met een link naar je nieuwsbrief. Uiteindelijk kan dit natuurlijk leiden tot meer opdrachten of verkoop en zo ook een hogere omzet en winst.

3. 

Wensen van klanten inzien

Wat zo handig is aan online software waarmee je een nieuwsbrief kunt maken, zoals de software van Flexmail, is dat je altijd de achterkant van zo’n nieuwsbrief kunt zien. Dat betekent dat je na het versturen van de mailing inzicht hebt in de statistieken. Je kunt bijvoorbeeld checken hoeveel mensen de mailing openen, op welke links er geklikt wordt en welke links er juist minder populair zijn. Op basis daarvan krijg je meer inzicht in wat je klanten wel of niet interessant vinden. 

Daar kun jij uiteindelijk weer op inspringen door nóg betere content aan te bieden en op die manier je publiek te vergroten. Ook dat kan weer leiden tot meer opdrachten.

4. 

Niet vergeten te worden

Tot slot kun je een nieuwsbrief inzetten om jezelf en je bedrijf weer even onder de aandacht te brengen. Zoals je hierboven las, stijgt het aantal zzp’ers de laatste jaren enorm. Dat betekent dat er ook meer concurrentie te vinden is binnen jouw branche. Daarom is het van groot belang om af en toe een teken van leven te geven zonder dat men daar zelf naar op zoek hoeft te gaan. Doe dit als toevoeging op je social media-accounts en gebruik beide platformen naast elkaar. Alleen social media doet het tegenwoordig niet meer. Mensen gebruik social media zoals Facebook of Instagram vaak heel vluchtig, waardoor je bijna niet meer opvalt. Zorg daarom voor een goede mix van beiden.

Auteur

Schrijf een reactie