Zó werk je zo efficiënt mogelijk

Wanneer je veel werk hebt liggen en ellenlange to-do lijstjes op je bureau hebt liggen, kan het soms allemaal een beetje overweldigend zijn. Belangrijk is een ergonomische en frisse werkplek die opgeruimd is, prioriteiten stellen en om ook eens een pauze te nemen.

Ergonomische en frisse werkplek

Het is belangrijk dat je werkplek ergonomisch is, met name als je acht uur per dag aan je bureau zit of zelfs langer. Beroepen in de bouw zijn fysiek misschien heel belastend, maar dit houdt niet in dat een kantoorbaan gezonder is.

Je kunt je werkplek ergonomisch inrichten door de juiste bureaustoel aan te schaffen. Zorg er ook voor dat je bureau de juiste hoogte heeft en dat je kijkt naar een beeldscherm op ooghoogte. Het is ook mogelijk om eens een sta-bureautafel te proberen. Nadeel hierbij is wel dat je dan echt de hele dag staat, en ook hier kun je last van krijgen. Een verstelbaar bureau is dan ideaal.

Wat ook heel belangrijk is, is een schone lucht. Zorg ervoor dat de ruimte waar je in zit goed ventileert; met frisse lucht voel je je ook een stuk frisser. Voor een schone lucht kun je verschillende planten in je werkomgeving zetten die een lucht reinigende werking hebben; en ze staan nog leuk ook.

Ook niet geheel onbelangrijk is de ideale werkkamer temperatuur. Volgens onderzoek is dit ongeveer 21 graden Celsius; vanaf 23 graden neemt je productiviteit al af.

Opgeruimde werkplek

Niet alleen een goed ingerichte werkplek is belangrijk, maar ook een opgeruimde werkplek. Een paar tips om je werkplek lekker opgeruimd en schoon te houden:

  • Probeer zo papierloos mogelijk te werken. Tegenwoordig kun je heel veel zaken digitaal regelen en afhandelen; als dit kan, doe het dan ook. Minder papier zorgt ook voor minder rommel. Natuurlijk zijn er een aantal dingen die je toch echt op papier moet hebben, en daarvoor kun je een roldeurkast gebruiken. Zo berg je al je papier netjes op.
  • Wekelijks opruimmoment, zowel van je bureau als digitaal. Ruim op een vaste dag per week je bureau weer op; een opgeruimde werkplek zorgt ook voor een opgeruimd hoofd. Pak dan ook even je digitale rommel erbij, dan hoef je dit niet later urenlang te doen.
  • Zet alleen het broodnodige op je bureau. Hoe minder spullen, hoe minder rommel. Daarbij kunnen dingen die je niet nodig hebt ook zorgen voor afleiding, en dat wil je juist niet hebben.

Doe één ding tegelijk

Werk je to-do lijstje taak voor taak af, en ga niet alle taken door elkaar doen. Niet alleen zorgt dit voor een rommelig bureau en een rommel op je computerscherm, maar het maakt je ook gestrest. Daarnaast kun je op die manier ook niet je volle aandacht focussen op één ding, en dus ook je taken écht goed uitvoeren.

Gebruik de 80/20 regel

Pareto’s 80/20 regel is bedacht door Vilfredo Pareto. Hij stelde dat 80% van de resultaten voortkomen uit 20% van je inspanningen. Waar dit eigenlijk op neerkomt is dat je moet bepalen welke 20% van je inspanningen de meeste impact hebben. De overige 80% aan inspanningen moet je een beetje schrappen, om meer tijd te vinden voor die belangrijke 20%.

Neem ook eens pauze

Acht uur lang achter elkaar door werken is geen optie, voor niemand niet. Zorg er dus voor dat je regelmatig een pauze neemt. Je verbetert niet alleen je focus en concentratie, maar ook je productiviteit. Een pauze hoeft niet eens heel lang te zijn, zelfs een paar minuten is al effectief.

Je kunt bijvoorbeeld een kort blokje om lopen. Op die manier heb je niet alleen even pauze, maar beweeg je iets en ben je echt even weg van dat beeldscherm. Een andere veelgebruikte techniek is de Pomodoro techniek. Hierbij werk je 25 minuten, gevolgd door 5 minuten pauize.

Als je het lastig vindt om pauzes in te plannen, dan kun je hier ook verschillende apps voor gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn Forest en Break Timer.

Stap voor stap

Meteen alles omgooien en anders te werk gaan is zeker niet relaxed en ook niet praktisch. Begin daarom klein. Als je nog geen ergonomische werkplek hebt hoef je niet direct alles opnieuw in te richten; je kunt ook langzaamaan spullen vervangen. Jezelf aanleren om pauzes te nemen en de boel opgeruimd te houden zijn ook gewoontes, en een gewoonte heb je niet in een dag geleerd. Neem er dus rustig de tijd voor.

Reactie toevoegen

Navigeer