Tips voor de startende ondernemer: hoe begin je?

Misschien heb je het al eens gelezen: steeds meer Nederlanders starten hun eigen bedrijf. Het gaat goed met de Nederlandse arbeidsmarkt. Zo goed zelfs, dat er steeds meer mensen in Nederland zijn die zzp’er willen worden of een eigen onderneming met personeel willen starten.

Wanneer je er zelf over na zit te denken om zzp’er te worden, is het van groot belang om te weten waar je moet beginnen. Er zijn namelijk best wat dingen waar je aan moet denken wanneer je begint als startende ondernemer. Hoe zit het bijvoorbeeld met je bedrijfsnaam en waar kun je terecht voor het laten maken van een logo en ander promotiemateriaal?

In dit artikel hebben we enkele eenvoudige tips voor je op een rij gezet hoe en waar je als startende ondernemer moet beginnen.

Maak een ondernemingsplan voor je bedrijf

Het belangrijkste om mee te beginnen wanneer je voor jezelf wilt beginnen, is duidelijk hebben wat je wilt. Wat is het doel van je onderneming, wie wil je bereiken en wat wil je zelf bereiken? Op het moment dat je weet wat je doel is kun je beginnen met een strategie en het maken van een ondernemingsplan.

Zo’n plan is niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor potentiële klanten of mensen die kunnen/willen investeren in je bedrijf. Maak hierbij een verschil tussen wat je op korte termijn wilt bereiken en wat je op lange termijn met je bedrijf wilt behalen.

Wees kort maar krachtig, zodat jij en anderen snel kunnen lezen wat de plannen en doelen van je onderneming zijn. Hierbij is het goed om al een beetje te weten wat de markt is: is er überhaupt vraag naar je product en is er concurrentie? Extra tip: wees anders dan de rest en wees opvallend zodat (potentiële) klanten eerder voor jouw bedrijf kiezen.

Bedenk een naam en kies een logo

Ook niet geheel onbelangrijk: bedenk vooraf een pakkende bedrijfsnaam. Dit kun je natuurlijk al in de fase hebben gedaan dat je je ondernemingsplan hebt gemaakt, maar dat hoeft niet.

Het is aan te raden om vooral even de tijd te nemen om een goede bedrijfsnaam te kiezen. Ga je voor je eigen naam en achternaam of moet het echt iets hips zijn waarmee je mensen wilt lokken? Dit geldt ook voor je logo en eventueel promotiemateriaal, stuk voor stuk dingen waar je echt vooraf al aan moet denken.

Het is veel prettiger werken wanneer je al een totaalpakket aan kunt bieden. Huur bijvoorbeeld iemand in om een logo te maken dat het beste bij jou en je bedrijf past en ga aan de slag met het maken van een website die ook nog eens zoekmachinevriendelijk moet zijn. Ook absoluut nodig zijn visitekaartjes die je uit kunt delen wanneer je wilt.

Omdat we begrijpen dat je als beginnende ondernemer nog geen groot budget hebt, is het aan te raden om voor een voordelige drukkerij te kiezen. Ik heb bijvoorbeeld zelf goede ervaringen met Drukkerij de Voogt. Mijn drukwerk dat ik door hen laat verzorgen is kwalitatief goed tegen marktconforme prijzen.

Bepaal vooraf je tarief

Veel ondernemers vinden het lastig om een tarief te bepalen. Toch is het van groot belang om dit voordat je gaat beginnen met ondernemen al voor jezelf te hebben bepaald.

Wat ga je rekenen voor je diensten of producten en hoe zorg je ervoor dat je hierbij extra geld, oftewel winst, over houdt? Het is ontzettend aantrekkelijk om in het begin lage prijzen te rekenen voor je diensten “omdat je nog maar net bent begonnen”. Daar ga je eigenlijk direct de mist in als ondernemer.

Natuurlijk is het een manier om misschien eerder gekozen te worden door klanten, omdat concurrenten een stuk duurder zijn, maar je moet wel weten wat je waard bent.

Zodra je eenmaal aan de slag bent voor een lage kostprijs is het heel lastig om die prijs op te schroeven. Daarnaast kan een klant ook denken dat goedkoop duurkoop is, want waarom zouden goede diensten of producten goedkoop zijn? Wil je een goed uurtarief bepalen? Gebruik dan mijn uurtarief tool waarmee je een realistisch tarief berekend in een paar minuten.

Wat doe je met je boekhouding?

Veel mensen beginnen (nog) niet aan het ondernemerschap omdat de boekhouding en administratie die daarbij komt kijken ze tegenhoudt. Dat is niet heel gek: de boekhouding is immers een groot onderdeel van het hebben en laten slagen van een eigen onderneming.

Met een eigen bedrijf is het namelijk altijd handig om zelf een overzicht te hebben op de financiën, ook wanneer je dit deel gaat uitbesteden aan een boekhouder.

Hierbij moet je dus de keuze maken of je zelf gaat verdiepen in alles wat met boekhouding te maken heeft of dat je dit door iemand anders laat doen die daarin gespecialiseerd is. Ook hierbij geldt dat je waarschijnlijk (nog) niet veel geld hebt om te besteden aan een boekhouder. Toch is het aan te raden om het financiële gedeelte van je bedrijf door iemand te laten doen die daarin ervaren is.

Ben je dit zelf? Dan is dat mooi meegenomen, maar wanneer dat niet het geval is, is het nodig om een expert in te schakelen.

Reactie toevoegen

Navigeer