Starten als zzp’er in de horeca: zó doe je het

Wie jarenlang in de horeca actief is geweest, heeft het misschien wel lichtelijk gehad met de lange shifts, het werken op feestdagen en andere elementen die nu eenmaal horen bij loondienst. Starten als zzp’er in de horeca kan dan een uitkomst zijn. True – het is een behoorlijke uitdaging. Maar als we het gros van de horecazelfstandigen moeten geloven, zijn de lusten veel meer waard dan de risico’s.

Zzp’ers en horeca zijn misschien geen veelgenoemde combinatie, maar desondanks rukt de zelfstandige ook in dit vakgebied in rap tempo op. De voordelen: jij verdient meer per uur én hebt meer vrijheid. Je werkgever – opdrachtgever, in dit geval – is niet gebonden aan allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat kan een win-win-situatie opleveren.

Interesse? Met déze stappen maak je een vliegende start.

Stap 1: Verzeker jezelf goed

Zoals gezegd is er nu geen werkgever meer die dit voor je kan fixen. Analyseer daarom je (potentiële) klanten en stel op basis daarvan vast welke risico’s je zoal loopt. Verzekeringen bestaan in vele soorten en maten. Sommige dekken verlies van inkomsten, anderen zijn gefocust op bedrijfsongevallen. Wéér anderen dekken ze allebei.

Stap 2: Weet wat je wil verdienen

Zodra het afsluiten van een verzekering een gedane zaak is, is het tijd om te bepalen wat je nu precies denkt te gaan verdienen. Dat kan nog best lastig worden. Een te hoog uurtarief zorgt er geheid voor dat geen restauranteigenaar met je in zee gaat. Maar een te laag uurtarief heeft ook zijn eigen problemen. Tenslotte moet je van datzelfde uurtarief je verzekeringen betalen, belasting afdragen, pensioen opzij zetten – en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het is daarom goed om na te gaan wat collega-zzp’ers in dezelfde branche zoal vragen. Vraag tien offertes op, vergelijk de prijzen met elkaar en pak het gemiddelde uurtarief, zodat je zeker weet dat je in ieder geval niet té laag of té hoog gaat zitten. En natuurlijk: wie meer ervaring in de horeca heeft, mag ook meer vragen.

Stap 3: Zoek actief naar (nieuwe) klanten

Nieuwe klanten zoeken kan op grofweg twee manieren. Het is mogelijk om iedere restauranteigenaar in de wijde omtrek een persoonlijke mail te sturen, maar dit soort koude acquisitie werkt in de praktijk nooit heel goed. Een eigenaar krijgt tenslotte dagelijks dergelijke mailtjes – je bent dan gewoon een van zovelen. Nee – het is beter om actief te netwerken. Bezoek bestaande klanten, breid je netwerk via hen uit, bezoek bijeenkomsten waar potentiële klanten komen… Je gezicht laten zien kan wonderen verrichten.

Stap 4: Zorg voor specifieke vakkennis

Iedere horecakok weet hoe hij of zij een pan op het fornuis moet zetten. Niet iedereen kan aan de slag met een professionele heteluchtoven. Haal daarom specifieke kennis in huis om qua knowhow nét een streepje voor te hebben op andere werkzoekenden.

Stap 5: Weet wat je tekent

Ook zzp’ers in de horeca zijn gebonden aan specifieke contractvormen. Verdiep je hier vooraf goed in, zodat je later niet zomaar ergens een krabbel onder zet.

Heb je hulp nodig?

Ik werk samen met Paperdork. Een slim online boekhoudprogramma mét gratis boekhouder. Die klaar staat voor al jouw vragen. Hij controleert ook je boekhouding, én doet je belastingaangiften.

Een super concept voor zzp'ers die hun boekhouding graag zelf doen, maar wél de zekerheid willen van een sluitende administratie, en soms gewoon even de hulp van een expert nodig hebben. Hij benut natuurlijk ook alle belastingvoordelen voor je. En dat voor een prikkie. Meer weten?

Reactie toevoegen

Navigeer