Dit zijn ze: de SEO-trends van 2020

Als freelance tekstschrijver of marketeer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle ins en outs rondom SEO. SEO, ook wel search engine optimization genoemd, is ontzettend belangrijk om online zichtbaarheid te creëren. Met het aantal bedrijven in Nederland (1,8 miljoen in juli 2019 volgens het CBS) is het daarom meer dan nodig om aan SEO te doen.

Je wilt immers opvallen en ervoor zorgen dat de klant eerder voor jouw bedrijf kiest in plaats van voor de concurrent. Daarom hebben we in dit artikel de meest belangrijke voorspelde SEO-trends van 2020 voor je op een rij gezet, zodat je nu al aan de slag kunt gaan voor jouw bestaande klanten en informatie kunt inwinnen voor potentiële nieuwe klanten.

Waarom kiezen voor SEO als ZZP’er?

Het is goed om te weten waarom je als freelance tekstschrijver of marketeer überhaupt aan SEO moet doen. Hierbij hebben we het niet alleen over het werk dat je aan klanten levert, maar ook over de zichtbaarheid van je eigen bedrijf. Je wordt namelijk niet zomaar een succesvolle ZZP’er in een verzadigde markt.

Lees je daarom altijd in over de actuele SEO-trends, dus ook wanneer je dit niet aan klanten hoeft te leveren. Op die manier wordt jouw bedrijf beter gevonden in de zoekmachines. Vandaag de dag is adverteren duur – en blijft het alsmaar duurder worden. Wanneer je SEO inzet, ben je niet afhankelijk van het plaatsen van dure advertenties.

Zolang je website maar up to date is wat betreft zoekmachinevriendelijkheid, wordt de website gevonden én bezocht. Daarnaast zorgt SEO voor waardevollere conversies dan advertenties en bespaart het je dus een heleboel geld. 

SEO-trend 2020: kwalitatieve content

Google wordt steeds slimmer en ziet wanneer je willekeurig zoekwoorden in een blog, in een artikel of op een website gooit.

Op basis daarvan besluit de zoekmachine dat je website niet of minder belangrijk is dan websites waarbij wel gekeken wordt naar de kwaliteit van content. Eerder was dit nooit zo’n probleem en waren zoekwoorden die scoorden juist belangrijk, ongeacht wat de rest van de content op die pagina of website was.

Dat is vandaag de dag en in 2020 verleden tijd: kwalitatieve content staat centraal. Wil je scoren in Google dan moet je weten waar je over schrijft. Daarom is het als tekstschrijver of marketeer ook juist zo aan te raden om op de hoogte te blijven van dergelijke trends, zodat je je kunt specialiseren in de niche van het bedrijf waar je voor werkt. Zo kan het bedrijf laten zien dat ze expert zijn binnen dat vakgebied, waardoor klanten sneller zullen kiezen voor dat bedrijf.

Author authority als belangrijk SEO-onderdeel

Bij het schrijven van dergelijke websiteteksten zoals artikelen en blogs wordt het steeds belangrijker wie de content geschreven heeft. Naast de kwaliteit van de inhoud is de auteur dus ook steeds relevanter. Omdat Google slimmer wordt, kijkt het systeem tegenwoordig wie teksten binnen een bepaalde niche heeft geschreven.

Blijkt bijvoorbeeld dat je kwalitatieve content op je website hebt staan over fashion geschreven onder naam X dan checkt het algoritme van Google op welke gebieden jij autoriteit bent (fashion) en wordt de content op je website aan de hand daarvan gerankt. Daarom is het anno 2020 ook heel interessant en belangrijk om als gastblogger of onder de naam van je bedrijf op andere websites te bloggen. Zorg er daarnaast voor dat de naam X zichtbaar is op diverse sociale media accounts waar goede content wordt gedeeld en je zult zien dat die naam X beter gevonden wordt in de zoekmachines.

Hiervoor kun je natuurlijk een seo bureau inschakelen, maar je kunt er ook voor kiezen om een ZZP’er aan te nemen die gespecialiseerd is in SEO. 

Ook kwalitatieve links belangrijk binnen SEO

Naast kwalitatieve content is het heel belangrijk om de links op je website te controleren. Google’s algoritme wordt namelijk alsmaar beter in het herkennen van wat wel of geen kwalitatieve backlinks zijn. Backlinks zorgen er namelijk voor dat je beter rankt in Google.

Dat betekent dat je goed moet kijken op welke website er een link naar jouw website te vinden is. Slechte backlinks zorgen ervoor dat je minder goed scoort in de zoekmachine en daardoor minder vindbaar bent.

Het verkrijgen van goede backlinks kost even werk, maar is de tijd en energie meer dan waard. Je kunt namelijk wel zelf zeggen dat je goede diensten levert, maar het is nog veel betrouwbaarder voor nieuwe klanten wanneer anderen dat doen inclusief een linkje naar je website.

Zorg er daarom voor dat anderen over of voor je bloggen, dat je recensies ontvangt op social media en dat er persberichten de deur uitgaan met interessante nieuwtjes.

Kortom: de SEO-trends van 2020 zijn een must om toe te passen binnen je bedrijf of als freelance marketeer of tekstschrijver voor een klant. Op die manier ben je beter vindbaar en laat je direct zien waarom klanten voor jouw diensten zouden moeten kiezen.

Reactie toevoegen

Navigeer