Search for:

Als we doemdenkende nieuwsberichten moeten geloven, draait er geen bedrijfstak zo slecht als de retail. Hoge huurprijzen voor allerhande winkelpanden, een moordende concurrentie van webshops en thuisblijvend publiek worden doorgaans genoemd als grootste leedveroorzakers. In de werkelijkheid liggen er echter kansen genoeg om als kleine winkelier boven de rest – online én offline – uit te steken. Dat vereist enige omschakeling, maar goed: geen branche kan natuurlijk zonder innovatie. Dit vinden we de vijf opvallendste retailtrends van dit jaar.

Meer flexibiliteit

En daarmee doelen we niet op zaken die continu van aanbod verwisselen. Nee – het gaat hier om winkels die dusdanig zijn ingericht dat ze eenvoudig zijn aan te passen. Denk bijvoorbeeld uit losse, verplaatsbare onderdelen als kasten of tafels. Daarmee kan iedere medewerker de winkel op elk moment aanpassen naar de laatste trends op shopping-gebied. Ook mobiele kassasystemen zie je steeds meer voorbij komen. Hier een overzicht van mobiele kassasoftware. 

Meer menselijkheid

Technologie neemt de overhand. Veel grote winkelketens komen met technieken als elektronische spiegels in paskamers, digitaal kledingadvies – en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Allemaal leuk en aardig, maar daarmee gaat ook een hoop menselijkheid verloren. En laat dat nu nét zijn wat een groot deel van de consumenten mist in hedendaagse, fysieke winkels.

Klantenservice blijft daarmee een ondergeschoven kindje. Menselijke service, om precies te zijn. Het simpel houden van een praatje en tonen van een zekere interesse: het zijn voorbeelden van menselijke elementen die je omzet aanzienlijk kunnen verhogen. 

Meer rust

Winkels die van vloer tot plafond zijn volgestouwd met schappen vol producten lijken een béétje verleden tijd te zijn. Rust is het keyword van 2021. Kijk maar naar de inrichting van de Apple Store, om maar iets te noemen. Als je de vele bezoekers voor het gemak even wegdenkt, blijft er een sobere winkel over, met producten die behoorlijk ruim zijn uitgestald. Dat zien we steeds meer – en we denken te weten waarom.

Tegenwoordig krijgt een consument zoveel prikkels op zich afgevuurd dat hij of zij doorgaans niet meer weet waar hij of zij het moet zoeken. En dan hebben we het nog niet eens over jouw shop. Online en offline bestaat het dagelijks leven aan een aaneenschakeling van afgevuurde informatie. En dan is het wel zo prettig als jouw shop juist een mate van soberheid uitstraalt.

Meer (echte) duurzaamheid

De term duurzaamheid is eigenlijk helemaal geen opvallende retailtrend. Het woord wordt anno 2021 te pas en te onpas gebruikt en veel bedrijven lijken helemaal te vergeten wat het begrip nu eigenlijk inhoudt: voor onbepaalde tijd actief blijven. 

Amazon is een van de grote organisaties die het wél heeft begrepen. Zij beloven klanten bezorging binnen een dag, maar met alle gevolgen die dat voor het milieu heeft, is dat in principe juist alles behalve duurzaam. Daarom komt het bedrijf nu met eco-logistiek: duurzame levering door gebruik te maken van onder andere milieuvriendelijke verpakkingsopties. En dat kun jij als zelfstandige retail natuurlijk ook gewoon toepassen.

Meer geur

Fysieke shops doen alles om de zintuigen van klanten te prikkelen, voornamelijk het zicht, het gehoor (bijvoorbeeld met achtergrondmuziek) en de smaak (bijvoorbeeld met samples). Reuk? Daar wordt té weinig aandacht besteed. 

Terwijl veel klanten daar een koop op baseren. Albert Heijn To Go weet er alles van. Want die geur van versgebakken broodjes op het station? Die komt écht niet van die broodjes zelf, maar uit speciaal daarvoor aangelegde roosters. Disneyland in Parijs, om er maar een internationaal voorbeeld tegenaan te gooien, doet ook al jaren aan promo via geur. Zij gebruiken smellitizers: luiken die continu de geur van onder meer popcorn uitstoten, waardoor gasten er direct trek in krijgen. En als jij een koffiezaakje beheert, is de geur van versgemalen bonen voor voorbijgangers absoluut een reden om op z’n minst even te stoppen.

Auteur

Ik reis de wereld rond, groei mijn eigen zzp business, en help andere zzp’ers hun business te groeien. Afhankelijk van het moment waarop je vraagt wat ik doe, ben ik op een motor aan het touren in Bali, aan het zeilen op de Caribische zee, of aan het bungee jumpen in Nieuw Zeeland. Sinds 2,5 jaar reis ik de wereld rond terwijl ik werk aan mijn zzp business.

Schrijf een reactie