Search for:

Eén van de belangrijkste keuzes die je als ondernemer ooit zal moeten maken is je bedrijfsnaam. Een goede bedrijfsnaam levert een structurele bijdrage aan het potentieel van je onderneming.

Wanneer je jouw perfecte bedrijfsnaam hebt gevonden lijkt het zwaarste werk achter de rug… of toch niet?

Kan je de naam in kwestie namelijk wel gebruiken? Rekening houden met de informatie in dit artikel zorgt er voor dat je als ondernemer op dit vlak wordt gevrijwaard van potentieel vervelende situaties en zelfs mogelijke claims.

Stappenplan voor het vinden van een bruikbare bedrijfsnaam

Op het ogenblik dat je een goede bedrijfsnaam denkt te hebben gevonden is het zaak om te controleren of je deze ook daadwerkelijk mag gaan gebruiken. Om er voor te zorgen dat je op dit vlak niets over het hoofd ziet hebben we even een overzichtelijk stappenplan opgesteld.

Stap 1: Controleer je bedrijfsnaam in het handelsregister

In eerste instantie doe je er goed aan om in het handelsregister te controleren of de door jou gekozen bedrijfsnaam nog niet als handelsnaam is geregistreerd. Dit kan zeer eenvoudig gebeuren op de website van de Kamer van Koophandel. Je krijgt het resultaat bovendien meteen te zien waardoor je hier geen tijd mee zal verliezen. Het uitvoeren van deze controle is bovendien volledig gratis.

Stap 2: Voer een controle uit bij het BBIE

Indien de controle bij de KvK geen resultaat geeft, is het onwaarschijnlijk dat de door jou gekozen bedrijfsnaam reeds is geregistreerd als merk. Dit betekent dat er geen beperking voor het gebruik van de naam geldt waardoor ze nog door iedereen vrij kan worden gebruikt. Toch is het van belang om op dit vlak geen risico’s te nemen. Het uitvoeren van een extra toetsing bij het BBIE, Het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom zal op dit vlak honderd procent duidelijkheid en zekerheid bieden. Alleen op deze manier kan worden voorkomen dat je bedrijfsnaam op een zeker ogenblik wordt geclaimd door een ander bedrijf.

Stap 3: Hou ook rekening met potentiële, internationale markten

Het feit dat de door jou gekozen handelsnaam nog niet in gebruik is in Nederland of de Benelux betekent niet dat dit ook in andere landen zo is. Ben je van plan om je bedrijf in de toekomst uit te breiden naar bijvoorbeeld de Franse of de Duitse markt? Dan is het altijd de moeite waard om te controleren of ze ook in deze landen nog niet in gebruik is. Natuurlijk is het lastig in te schatten wat de toekomst voor je bedrijf met zich mee zal brengen, maar hier even preventief het nodige onderzoek naar doen is zeker en vast de moeite waard.

Stap 4: Controleer de beschikbaarheid van je domeinnamen

Het is tegenwoordig van cruciaal belang om je onderneming een plaats te geven op het wereldwijde web. Leg dan ook geen bedrijfsnaam vast zonder even te controleren of de gewenste domeinnamen nog beschikbaar zijn. Ook hiervoor geldt dat je er goed aan doet om meteen niet alleen de extensie van Nederland zelf, namelijk de .nl te controleren, maar ook deze van eventuele andere landen. Er zijn op het internet verschillende whois diensten terug te vinden die het mogelijk maken om in één keer de beschikbaarheid op alle gewenste extensies weer te geven. Indien beschikbaar wordt het sterk aangeraden om meteen alle domeinnamen in kwestie vast te leggen. Zo voorkom je dat er alsnog kapers op de kust komen.

Inschrijven van je bedrijfsnaam

Heb je alle vermelde controles uitgevoerd? In dat geval wordt het tijd om je onderneming in te schrijven. Wanneer dit gebeurt zal de KvK meteen ook de naam van je bedrijf registreren. Er dient rekening mee te worden gehouden dat het niet mogelijk is om de door jou gekozen naam te reserveren. De registratie er van gebeurt dan ook uitsluitend bij inschrijving van het bedrijf in het handelsregister. Het is eventueel na afloop wel mogelijk om de door jou gekozen bedrijfsnaam te veranderen of een extra benaming aan je onderneming toe te voegen. Hiervoor dient gebruik te worden gemaakt van het speciale wijzigingsformulier van de KvK.

Auteur

Ik reis de wereld rond, groei mijn eigen zzp business, en help andere zzp’ers hun business te groeien. Afhankelijk van het moment waarop je vraagt wat ik doe, ben ik op een motor aan het touren in Bali, aan het zeilen op de Caribische zee, of aan het bungee jumpen in Nieuw Zeeland. Sinds 2,5 jaar reis ik de wereld rond terwijl ik werk aan mijn zzp business.