Zo gebruik je Pareto’s 80/20 regel om je zzp business te groeien

Wanneer jij een persoonlijke ontwikkeling fanaat bent, zoals ikzelf, dan heb je misschien wel eens van de 80/20 regel gehoord. De kracht van Pareto’s 80/20 regel is dat hij op meerdere gebieden van jouw leven kan worden toegepast. Een van die gebieden is jouw zzp business.

Geloof mij dat de 80/20 regel ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf groeit zonder dat je harder hoeft te werken, het idee is namelijk dat je slimmer werkt in plaats van harder.

Wat is Pareto’s 80/20regel?

De 80/20 regel is bedacht door Vifredo Pareto en is oorspronkelijk gebaseerd op de verdeling van geld in de wereld, maar dat is allang niet meer hoe hij wordt gebruikt.

In het algemeen betekent Pareto’s 80/20 regel:

80% van de resultaten zijn afkomstig van 20% van alle inspanningen die je maakt

In het kader van de verdeling van geld in de wereld betekende dit dat 80% van al het geld in bezit is van 20% van de bevolking. Deze verdeling blijkt een gouden regel te zijn, want er zijn veel meer metingen die deze resultaten aantonen.

Ook als het gaat om werk wat jij doet voor jouw bedrijf lijkt dit te gelden.

  • 80% van jouw inkomsten wordt gegenereerd door 20% van jouw klanten
  • 80% van de klachten komt van 20% van jouw klanten
  • 80% van je resultaten maak je in 20% van jouw werktijd

En omgekeerd geldt:

  • 20% van je blog posts is goed voor 80% van alle websitebezoekers
  • 20% van alle programma’s op je computer gebruik je 80% van de tijd

Je snapt nu dus wat dit inhoudt, maar de vraag is natuurlijk nog hoe jij deze kennis kunt gebruiken om je zzp business te laten groeien.

1. Meer verkeer naar jouw website

Door het gebruik van Google Analytics kun jij erachter komen waar 80% van het verkeer op jouw website vandaan komt. Dit krijg je met Google Analytics in een makkelijk grafiekje te zien waardoor je meteen weet waar al het verkeer grotendeels vandaan haalt.

Begin met het installeren van Google Analytics

Er zijn natuurlijk meerdere programma’s die je zou kunnen gebruiken in plaats van Google Analytics, maar deze blijft wel het bekendst en is bovendien een van de beste die beschikbaar zijn. Hier komt nog bij dat het je niets kost.

Google Analytics is ideaal om erachter te kopen wat jouw 20% is op verschillende gebieden welke allemaal aan bod zullen komen. En we beginnen direct met het eerste gebied: Websiteverkeer.

In dat geval kan je er dan voor kiezen om meer tijd te steken in deze 80% en minder in de andere kanalen. Misschien komt jouw verkeer allemaal via social media, dan wil je hier meer tijd aan besteden. Maar als al jouw verkeer van organische zoekresultaten komt dan is SEO overduidelijk belangrijker. De essentie is dat je erachter komt welke kanalen het belangrijkste zijn voor jouw zoekverkeer en hier de focus op legt.

2. Kies de juiste klanten

Ik noemde het al, waarschijnlijk zorgt 20% van jouw klanten voor 80% van jouw klanten. Nu is het aan jou om erachter te komen welke van jouw klanten bij deze 20% horen. Waarschijnlijk hoef je alleen even naar het financiële rapport te kijken om hierachter te komen.

Wanneer je dan weet welke klanten het belangrijkste zijn voor jou is het verstandig om hier meer aandacht en tijd in te stoppen en vooral de relatie met hun te verbeteren.

Waarschijnlijk zie je ook dat deze 20% een bepaald type klant is met bepaalde werkzaamheden die hierbij horen, ook hier kan jij je dan meer op richten. Je kan jouw advertenties aanpassen om meer richting dit type klant te adverteren, en natuurlijk weet je dan ook beter welke klanten je moet accepteren en welke jou niet per se gaan opleveren.

3. Pas jouw content marketing aan

Als je nog geen gebruik maakt van content marketing dan is het tijd dat hier verandering in komt. Kortgezegd is content marketing een vorm van marketing waarbij je content verspreid om meer verkeer naar jouw website te krijgen. Denk aan het schrijven van blogs en het maken van infographics bijvoorbeeld. Om jouw content marketing te optimaliseren kun je ook Pareto’s 80/20 regel gebruiken, en dat gaat als volgt te werk.

Opnieuw gebruiken we Google Analytics om te kijken welke delen van jouw content marketing het beste werken, maar dit werkt natuurlijk alleen wanneer je al langer gebruik maakt van content marketing. Met Google Analytics controleer je welke vormen van content marketing het meeste verkeer hebben opgeleverd, welke het vaakste zijn gedeeld en het vaakste zijn bekeken.

Misschien is er een bepaald onderwerp dat het erg goed doet, dan kun je hier vooral op gaan focussen. Misschien doen blogs met veel foto’s het beter dan blogs met alleen maar tekst (al ben ik er eigenlijk vrij zeker van dat dit het geval is) Focus je in ieder geval op de delen van content marketing die het meeste resultaat opleveren.

4. De juiste social media

Waarschijnlijk gebruik je verschillende soorten social media om jouw publiek te bereiken. Dit kunnen drie platformen zijn, maar misschien zijn het er wel tien. Toch kan ik me voorstellen dat het nogal uitputtend is om 10 social media platformen bij te houden, dus gaan we opnieuw naar Google Analytics.

Via Google Analytics kun je goed bekijken welke van alle social media platformen die jij gebruikt het meeste verkeer naar jouw website leidt. Op die manier kun je ervoor kiezen om bepaalde platformen te gebruiken en hierop te focussen. Welke platformen het meeste resultaat hebben hangt vooral af van de doelgroep die je wilt bereiken. Voor jongeren zit je goed op Instagram terwijl je voor bedrijven beter naar Facebook kunt gaan.

5. Schrap taken van jouw to-do lijst

Als zzp’er heb jij waarschijnlijk een lange to-do lijst, maar ik wed dat deze veel korter kan. Waarschijnlijk staan er veel kleine taken op die jouw geen echt resultaat opleveren, maar die wel goed voelen om eraf te strepen. Toch kun je meer bereiken wanneer je jouw to-do lijst inkort en alleen de 20% erop laat staan die de echte resultaten opleveren. Het wegwerken van email is makkelijk en levert een snel resultaat op, maar zal jouw bedrijf erdoor gaan groeien? Ik dacht het ook niet. Kies dus de juiste taken die ervoor zullen zorgen dat jouw bedrijf groeit, en ik denk dat jij wel weet welke taken dit zijn.

Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om deze taken allemaal te schrappen, belasting moet ook gedaan worden. Een andere optie is dan om deze taken uit te besteden aan een virtuele assistente bijvoorbeeld. Zo ben jij er jouw waardevolle tijd in ieder geval niet meer aan kwijt.

6. Kies de juiste tijden om te werken

Een andere manier om meer te kunne bereiken is door op de juiste momenten te werken. Zo kan het zijn dat jij 80% van jouw resultaten behaalt in 20% van de tijd dat jij werkt.

Om hierachter te komen kun je een week lang bijhouden wanneer je dingen bereikt, wanneer je belangrijke taken afmaakt en hoelang je er dan overdoet. Na een week weet je vast wel op welke tijden jij het meest productief bent. Misschien bereik jij wel alles in de ochtend, dan is het bijvoorbeeld een idee om eerder op te staan en eerder met werk te stoppen.

Ga niet te ver met Pareto’s 80/20 regel

Pareto’s 80/20 regel is echt heel handig en kan ervoor zorgen dat je veel meer resultaten gaat boeken, maar dit betekent niet dat je het allemaal te letterlijk moet nemen. Wanneer ik zeg dat je op de 20% van jouw klanten moet focussen dan betekent natuurlijk niet dat je de andere 80% kan verwaarlozen.

Eigenlijk probeer ik hiermee te zeggen dat je nooit te ver moet gaan met de 80/20 regel, je kan natuurlijk ook niet zomaar stoppen met het beantwoorden van mailtjes en ook marketing moet een beetje diversiteit behouden.

De 80/20 regel kan dus veel voor jouw bedrijf betekenen, en om alles even samen te vatten zal ik de essentie hiervan nog een keer noemen. Het belangrijkste is dat je kijkt waar het grootste deel van jouw resultaten vandaan komen en dat je hier meer tijd insteekt. Wanneer je dit onthoudt moet alles goedkomen.

Reactie toevoegen

Navigeer