Aan het begin van de jaren 2000 leek het er even naar uit te zien dat de digitalisering de nekslag zou worden voor drukwerk en bij uitbreiding eigenlijk de volledige grafische industrie in Nederland. Tegenwoordig lijkt het tegenovergestelde duidelijk te worden.
Drukwerk is terug aan een stevige opmars bezig binnen de markt, niet in het minst vanwege de overvloedige concurrentie die zich op het internet heeft gemanifesteerd. Meer dan de voorbije jaren grijpen bedrijven massaal terug naar drukwerk om zich regionaal te kunnen profileren. Hoe een op het eerste zicht verloren gewaande industrie plots sterker lijkt dan ooit tevoren!
Jouw promotie terug echt tastbaar aanwezig
Een belangrijk probleem waar digitale promotievormen mee af te rekenen krijgen is dat ze als het ware niet tastbaar zijn. Op het ogenblik dat je drukwerk ter hand neemt voel je en ruik je het promotiemiddel. De promotie voor jouw bedrijf, product of dienst is op deze manier echt terug tastbaar aanwezig. Bovendien is het zo dat de mogelijkheden op vlak van print werkelijk eindeloos zijn. Zo is het niet alleen mogelijk om een keuze te maken uit verschillende papiersoorten, wat bovendien ook te denken van druk- en printtechnieken evenals veredelings- en afwerktechnieken? Daarnaast kan er worden vastgesteld dat de grafische industrie meer dan ooit een industrie in beweging lijkt te zijn.
Toegankelijk voor iedereen
De wereld van de online marketing lijkt te zijn geëvolueerd naar een wereld die wordtgedomineerd door de bedrijven met de diepste zakken en bijgevolg het grootste marketingbudget. Dat geldt niet voor drukwerk. Print is tegenwoordig niet alleen voor iedereen betaalbaar, daarnaast is het ook extra toegankelijk geworden. Nieuwe, technologische ontwikkelingen hebben er immers voor gezorgd dat de grafische industrie tegenwoordig de mogelijkheid heeft om extra kleine oplages te realiseren. Dit geldt niet alleen voor brochures en boeken, maar ook voor catalogi evenals tijdschriften en zelfs relatiemagazines. Er zijn legio online drukkers en grote concurrentie betekent lage prijzen. Drukwerkdeal.nl, drukwerkabc.nl, drukzo.nl, drukland.nl (of drukland.be voor de Vlaamse lezers) vistaprint, reclameland, er zijn gigantisch veel mogelijkheden.
Mailings op maat
Het succes van print anno 2019 is eveneens terug te vinden in het feit dat mailings nagenoeg volledig op maat kunnen worden uitgevoerd. Bovendien is het mogelijk om ze uiteindelijk volledig gepersonaliseerd op de mat te laten vallen bij de ontvanger. Is een digitale boodschap met één simpele muisklik van het scherm verdwenen? Dan komt jouw boodschap op papier pas echt op de meest optimale wijze binnen! Concreet lijkt het er dan ook naar uit te zien dat print vandaag de dag meer dan ooit meer impact heeft dan digitale promotievoering. Bovendien geven het merendeel van de mensen te kennen een gedrukte reclame ook veel langer te onthouden. Ook dat is uiteraard een niet onbelangrijk voordeel waar je op kan rekenen bij het gebruik van drukwerk.
E-mailmarketing, slachtoffer van haar historisch succes
Toen er nog voor het jaar 2000 door een paar bedrijven werd gestart met e-mailmarketing leek het er naar uit te zien dat ze een gat in de markt hadden gevonden. Plots werd het dan ook op een ongelofelijk eenvoudige en bovendien ook voordelige manier mogelijk gemaakt om honderden, zo niet duizenden, tienduizenden of zelfs honderdduizenden mensen te bereiken met één enkele druk op de knop.
Vandaag de dag lijkt het inzetten van e-mailmarketing minder interessant te zijn, in tegendeel. Dit heeft alles te maken met het feit dat klanten een dermate grote hoeveelheid aan digitaal leesvoer te verwerken krijgen dat commerciële boodschappen gewoon veel minder in het oog springen.
Naar aanleiding van bovenstaande kiezen steeds meer kleine en grote bedrijven er voor om terug te grijpen naar promotievoering zoals personeelsbladen, relatiemagazines evenals tijdschriften. Extra opvallend is bovendien dat deze evolutie zich nog in het bijzonder laat opmerken bij grote bedrijven en organisaties die eigenlijk groot zijn geworden in het digitale tijdperk.
Enkele bekende namen op dit vlak zijn bijvoorbeeld Amazon en Airbnb. Daar waar zij voorheen niets anders deden dan digitaal promotie voeren lijken ook zij steeds vaker te kijken in naar drukwerk. Het mag dan ook duidelijk zijn, wil je er voor zorgen dat jouw boodschap meer dan ooit opvalt bij jouw doelgroep? Dan is print wellicht de beste keuze!