Offline marketing is nog niet weg.. maar wordt juist steeds interessanter

Als zzp’er moet jij jezelf slim in de markt neerzetten.

No questions asked.

Maar hoe doe je dat.. Veel zzp’ers struggelen daarmee.

Facebook, Instagram, Linkedin, SEO, de mogelijkheden zijn tegenwoordig enorm door de toename van online. En het zijn stuk voor stuk ongetwijfeld sterke marketing middelen. Je kunt potentiële klanten heel specifiek targetten, bijvoorbeeld:

  • mensen in een radius van 2km van jouw onderneming
  • mensen met interesse in golf
  • mensen die recentelijk je website hebben bezocht

De mogelijkheden zijn er om een super sterke online marketing campagne op te zetten.

Maar feit is dat 80% van jouw concurrenten ook adverteren in google, facebook en wat nog. Met als gevolg dat de prijzen flink worden opgestuwd en een groot deel van jouw omzet wordt besteed aan je marketingactiviteiten.

Een stapje terug in de tijd

Door al het ‘online’ lijkt het of we soms het verleden vergeten zijn. Ouderwets folderen, posters maken en radio en tv spotjes laten draaien, wie doet dat tegenwoordig nog?

En dat is precies waar de meeste zzp’ers de mist in gaan. Doordat die methoden vroeger werkte, betekent het niet dat ze tegenwoordig door de komst van internet niet meer werken.

Offline weer steeds interessanter

Zoals Google Ads tegenwoordig piekprijzen kent en zo goed als verzadigd is, was offline marketing dat zo’n 5 jaar geleden ook.

Veel concurrentie, hoge prijzen, gewoon verzadigd.

Maar doordat zoveel bedrijven de afgelopen jaren inzagen dat ze ook iets met offline moesten gaan doen en zij hun marketingbudgetten verschoven hebben naar online, komt er weer meer speling in offline advertising.

Je hoort af en toe nieuwsberichten voorbij komen, tijdschriften verdwijnen, radiozenders fuseren of gaan failliet. Televisiereclame brengt minder op. NPO zag bijvoorbeeld haar ster-reclame opbrengsten met 14% dalen in 2018. En in de plaats van advertentieborden en billboards op straat die ook echt advertenties weergeven, lees je teksten op die borden zoals ‘Hier adverteren? Neem contact op met…’.

Juist. Offline media hebben het moeilijk.

En juist doordat zoveel bedrijven hun focus verleggen van offline naar online, wordt de concurrentie op offline adverteren kleiner en kleiner.

Met als gevolg dat de prijzen voor offline adverteren ook dalen.

En dat, dat is een mooie kans voor jou.

Want ondanks dat al jouw concurrenten ook in Google en op Facebook adverteren, betekent dat niet dat je jouw kostbare advertentie euro nergens anders kan besteden.

Door een stapje terug in de tijd te gaan, ben je jouw concurrentie een stapje door.

Ga offline, daar krijg je meer bang voor je buck.

Offline niet meetbaar?

“Maar maar, offline kunnen we niet meten!”

Met de komst van online kunnen we alles meten. We weten precies hoeveel cent één view oplevert, dat we €1,29 verdienen per klik en dat een lead €86,52 waard is.

Maar offline adverteren?

“Offline is niet meetbaar”.

Een argument dat ik bijna van iedereen hoor als ik offline marketing aanhaal.

Unieke actiecode

Offline is net zo goed meetbaar als online, je moet alleen even het bruggetje slaan tussen die twee. Bijvoorbeeld met een unieke actiecode.

Geef klanten bijvoorbeeld 10% korting op hun aankopen door op je folder een actiecode zoals ‘ZOMER10’ te zetten. Bij het bestelproces op je website, in de mail of telefonisch kunnen klanten de code aan je doorgeven.

Zij blij met 10% korting, jij blij dat je jouw offline campagne kunt tracken.

Speciale URL

Wil je geen korting geven? Dan kun je in plaats van de kortingscode ook een unieke URL vermelden in je offline marketing uitingen.

“Ga naar domein.nl/aanmelden om je nu in te schrijven voor de cursus”.

Die URL gebruik je alleen voor je offline marketing. Voor online stuur je bezoekers bijvoorbeeld door naar domein.nl/inschrijven

En zo weet je precies wie en hoeveel klanten je via online of offline binnenkrijgt.

Als je geen automatisch bestelproces kan je ook gewoon uit de voeten met een contactformulier. Stel in het contactformulier in dat je standaard een extra regel tekst opneemt in het berichtveld zoals ‘dit bericht is via domein.nl/aanmelden verstuurd’. Dan weet je dat die aanvraag is binnengekomen via de unieke URL die je voor je offline marketing gebruikt.

Reactie toevoegen

Navigeer