Zoek naar:

Ben jij een zzp’er die na een telefoontje met je klant aan de slag gaat en na afloop een factuur stuurt? Daar is niets mis mee, maar je slaat een paar belangrijke stappen over. Het is namelijk beter om een (online) offerte en contract op te stellen. Je voorkomt hiermee eventuele misverstanden.

Nadat je een aantal keer met je potentiële klant hebt vergaderd, is het – als het goed is – duidelijk wat er van je verwacht wordt. Aan de slag? Nee. Nóg niet. Stel eerst een offerte op: een stap die veel zzp’ers vergeten. Dat terwijl een offerte je de kans geeft om wederzijdse verwachtingen te scheppen, zodat er verderop in de samenwerking geen misverstanden ontstaan.

Allereerst – wat is een offerte?

Een offerte is in principe een uitgebreide prijsopgave. Een potentiële klant is benieuwd naar jouw dienst of product en wilt niet alleen weten wat dat gaat kosten, maar ook hoe je de opdracht gaat uitvoeren. Dat laatste is belangrijk, want alleen een prijs noemen is niet genoeg. Je moet aantonen hoe je aan dat bedrag komt. 

Offertes laten precies zien hoeveel uur je denkt dat het werk gaat duren – vermenigvuldigd met je uurtarief. Zijn er materiaalkosten bij betrokken? Neem die dan ook mee. Heb je vaker zaken gedaan met een klant en reken je een speciale prijs? Vermeld dit ook in je offertes.

Naast prijsopgave bevatten offertes ook korte info over hoe de opdracht wordt uitgevoerd. Wat is inbegrepen – en wat niet? Allemaal info die belangrijk is voor de klant. Een goede offerte voor zzp kan zodoende het verschil maken tussen een opdracht binnenhalen of verliezen.

Visitekaartjes

Een duidelijke en volledige offerte is eveneens een soort visitekaartje. Het laat zien dat jij meedenkt met je klant, dat je de opdracht begrijpt en dat de opdracht bij jou in veilige handen is. Het is óók een bevestiging dat je tijdens eerdere gesprekken goed naar de klant hebt geluisterd en dat je begrijpt wat hij of zij van jou verwacht. Stel een goede offerte op en haal die opdracht binnen!

Wat staat er in een offerte?

Wil je een goede offerte opstellen? Vermeld dan in ieder geval de onderstaande punten:

  • Je bankgegevens
  • Een beschrijving van de werkzaamheden
  • De contactgegevens van de klant
  • De contactgegevens van je bedrijf
  • De datum
  • Een korte introductie van de werkzaamheden
  • Je KvK- en btw-nummer
  • Het logo van je bedrijf
  • De prijs
  • Een uniek offertenummer

Maak je offerte professioneel en zorg dat alles er overzichtelijk en mooi uit ziet. Het zijn de kleine details die de klant voor jou als opdrachtnemer kunnen laten kiezen.

Hoe lang is een offerte geldig?

Er is geen wettelijke bepaling over de geldigheidsduur van een offerte. Je mag het dus helemaal zelf bepalen. Zet er echter wel een geldigheidsduur op, want anders kun je lang wachten op het antwoord van je klant. Een geldigheidsduur van tussen de veertien en dertig dagen is gebruikelijk.

Geldigheid naar schatting

Het is verstandig om goed over deze geldigheid na te denken. Is het te kort? Dan kan de klant zich te gehaast voelen en naar een ander gaan. Laat je daarentegen te lang geldig zijn? Dan heeft de klant juist meer tijd om naar de concurrentie te gaan. 

Heeft de klant serieus interesse, maar kan hij of zij nog geen beslissing maken? Dan heb je altijd nog de keuze om de offerte te verlengen.

Auteur

Schrijf een reactie