Steeds meer bedrijven stappen over op een andere manier van bellen. Niet langer maken zij gebruik van de bestaande telefoonlijnen, zoals we dat al zo lang gewend zijn, maar is de internetverbinding ook de ‘lijn’ waarmee zij bellen en gebeld worden. De moderne manier is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Waar komt deze trend vandaan, en wat zijn de voordelen hiervan? Zijn die er alleen voor bedrijven, of profiteren ook consumenten ervan mee?
Bellen via internet
Ongemerkt is onze communicatie in de afgelopen jaren steeds meer via internet gaan verlopen. Lang geleden was er maar één manier om iemand te bereiken.
Je kon alleen tegen iemand praten via de telefoon. Of dit nou zakelijk of privé was. Andere opties waren er immers niet. Tegenwoordig is daar een grote verandering in gebracht.
Met de komst van internet is het aantal telefoongesprekken dat we voeren steeds verder afgenomen. Dat begon al met de introductie van de e-mail. Zeker bedrijven kregen hierdoor veel minder telefoontjes te verwerken.
Consumenten kozen er tenslotte steeds vaker voor om hun vraag per mail te stellen, in plaats van een moment te vinden waarop zij rustig konden bellen, en ook bedrijven onderling communiceerden steeds meer per e-mail.
Met de komst van messenger apps zoals WhatsApp is het aantal telefoongesprekken dat we voeren nog verder afgenomen. Wil je iemand een vraag stellen, dan is een appje sturen voor de meeste mensen de meest voor de hand liggende manier.
En als er al gebeld wordt, dan gebeurt dit ook steeds vaker via WhatsApp. Dat dit een hele andere manier van bellen is, daar merk je eigenlijk niks van. Maar achter de schermen is bellen via WhatsApp wezenlijk anders dan ‘normaal’ bellen: niet langer gebruik je de telefoonlijn, want je belt via het internet.
Het wordt steeds ongebruikelijker om via de ‘lijn’ te bellen.
Ook bedrijven stappen over
Misschien heb je de term wel eens horen vallen: VoIp. Wat is VoIP? Eigenlijk komt het neer op min of meer hetzelfde als bellen via WhatsApp: je belt en wordt gebeld via internet.
Vooral bedrijven maken hier meer en meer gebruik van, omdat het hen een grote mate van flexibiliteit biedt. Via hun VoIP provider maken zij gebruik van een telefooncentrale die zij online naar hun eigen wensen kunnen inrichten. Via 1 of meerdere nummers komen de gesprekken binnen, die direct worden doorgeschakeld naar de medewerker die beschikbaar is. Dit kan op een vast toestel zijn, maar doorschakelen naar een mobiel nummer is ook mogelijk.
Ook voor de consument biedt dit voordelen: bedrijven die door het hele land verspreid zitten zijn nu bereikbaar via 1 nummer, waarna je wordt doorgeschakeld naar de vestiging in jouw buurt. Daarnaast krijg je veel sneller en makkelijker de persoon aan de lijn die je kan helpen, en is een bedrijf in principe nooit meer in gesprek.
Alles wordt beter en sneller
Dankzij de moderne provider is het tegenwoordig mogelijk om via internet te bellen. Dit is zeker handig in het moderne leven. Bellen is een luxe geworden die niemand meer kan missen.
Alles moet ook maar steeds sneller en eenvoudiger. Daarom is bellen via het internet zeker de manier van de toekomst. Vooral voor bedrijven is VoIP een enorm handige manier om hun klanten te bereiken.
Zoals al eerder genoemd, is het voor zowel bedrijf als consument een effectieve manier van elkaar spreken. Ook is het natuurlijk veel handiger voor jouw portemonnee, aangezien je nu geen kosten hoeft te besteden aan belminuten.
Veel internetproviders bieden tegenwoordig ook unlimited data aan, dus is het net zo eenvoudig om via het internet iemand te bereiken.