Zo doe je marktonderzoek als zzp’er

Misschien ben je al zzp’er of misschien sta je op het punt om er één te willen worden. Maar, hoe weet je nu of je er verstandig aan zult doen om de stap te nemen? En als je al zzp’er bent, dan wil je wellicht overstappen naar een andere branche of jezelf gaan richten op een hele andere markt. Omdat je denkt dat er brood in zit. Maar is dat ook echt zo? Om te ontdekken wat je (on)mogelijkheden op de markt zijn doe je er goed aan om een marktonderzoek te gaan doen.

Houd het overzichtelijk

Een marktonderzoek als zzp’er doe je voornamelijk voor jezelf. Tenzij je met het plan naar een bank of andere financiële instelling wilt omdat je financieel even een steuntje in de rug nodig hebt. Er vanuit gaande dat je als zzp’er aan de slag wilt en er zelf over de middelen beschikt om op te starten is het voor jezelf het beste om vooraf te bekijken hoe je het marktonderzoek ‘klein, maar fijn’ gaat houden. Een degelijk en overzichtelijk marktonderzoek hoeft helemaal niet groots en ingewikkeld te zijn. Integendeel.

Waarom een marktonderzoek?

Het waarom van een marktonderzoek is misschien een lastige vraag voor jezelf om te beantwoorden. Eigenlijk weet je toch al dat er ‘markt’ is voor hetgeen dat jij wilt gaan doen? Je hebt immers iets goeds te bieden, je hebt de mogelijkheden en je ziet de kansen. Waarom is een marktonderzoek dan nog nodig? Om echt zeker te kunnen zijn van je zaak en om een aantal punten toch nog even goed onder de loep te leggen. Zo kom je wellicht enkele obstakels tegen die je eerder over het hoofd had gezien. Of je krijgt juist inzichten in extra mogelijkheden die er blijken te bestaan.

Wat wil je eigenlijk onderzoeken?

Het doen van een marktonderzoek als zzp’er hoeft niet moeilijk te zijn. Het allerbelangrijkste is om jezelf af te vragen wat je nu eigenlijk precies wilt. Stel een onderzoeksvraag op voor jezelf. Om te ontdekken wat die vraag precies moet zijn heb je misschien genoeg aan één seconde. Of juist helemaal niet. Ga brainstormen over je toekomstige markt. Wat wil je er allemaal van weten? Wat weet je al wel? En wat nog niet? Wat eigenlijk de basis van je vraag moet zijn is de vraag of anderen net zo positief tegen jou diensten of product aan zullen kijken als dat jij dat zelf doet.

Te onderzoeken zaken bij een marktonderzoek

Wat je als zzp’er tijdens een marktonderzoek eigenlijk boven water moet zien te krijgen is een helder beeld van, het woord zegt het al, de markt. Probeer aan de hand van je marktonderzoek uit te vinden wat de omvang van je (potentiële) markt is, wat de trends en ontwikkelingen zijn en wie je concurrenten zijn. Wat zijn de prijsontwikkelingen en wat zijn de wensen van mijn doelgroep? En hoe kun je die doelgroep bereiken en benaderen? Allemaal zaken die belangrijk zijn om vooraf vast te stellen en even goed uit te zoeken.

Hoe start je een marktonderzoek op?

Je start je marktonderzoek dus eigenlijk op door jezelf het volgende af te gaan vragen:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Hoe?

Bij ‘wie‘ moet je gaan ontdekken wie je doelgroep nu eigenlijk precies is. Vraag jezelf af of er in jouw plannen tot nu toe al wel een specifieke doelgroep aanwezig is.

Bij ‘wat‘ ga je jezelf heel precies afvragen wat je nu eigenlijk te bieden hebt aan die doelgroep.

Bij ‘waar‘ zul je even stil moeten staan bij de regio waar je denkt actief te willen zijn met je diensten.

Doe jij je administratie nog zelf?
Ontvang gratis 5 offertes van boekhouders

aanvraag duurt 2 minuten. Offertes binnen 24 uur.

gratis en vrijblijvend

Bij ‘hoe’ komt de uitwerking van het geheel aan de orde.

Dus: Hoe ga je hetgeen wat je te bieden hebt waar in de markt zetten? En uit wie bestaat die markt dus?

Onderzoeksvraag is de basis van je onderzoek

Als je het wie, wat, waar en hoe op een rijtje hebt, dan kun je een definitieve onderzoeksvraag bedenken. Ook hier geldt, hou het als zzp’er simpel. Bijvoorbeeld ‘Wat ga ik aan diensten als voedingsconsulent in de regio Amsterdam aanbieden en aan wie precies?’

Als je voor jezelf helder hebt wat je nu eigenlijk nog moet te weten komen om er zeker van te zijn dat je plannen levensvatbaar zijn, dan kun je jezelf gaan richten op de daadwerkelijke uitvoering van je marktonderzoek als zzp’er.

Marktonderzoek als zzp’er in de praktijk

1. Klantonderzoek

Het makkelijkst is het als je een lijstje met vragen op gaat stellen. Hou het kort. Denk goed na over elke vraag en hou je ermee bezig welke antwoorden je precies nodig hebt om een volledig beeld van de markt te kunnen krijgen. Een aantal van 5 à 10 goede, doelgerichte vragen is voldoende. Met deze vragen ga je letterlijk ‘de markt op’. Dit kan online zijn, maar ook telefonisch of door middel van persoonlijke interviews

Zorg dat de mensen die je gaat interviewen representatief zijn voor de hele markt en ga uit van minimaal twintig à dertig mensen om een representatief beeld te krijgen.
2. Brancheonderzoek
Om een nog completer beeld te krijgen van prijzen, ontwikkelingen, concurrentie en zaken zoals gemiddelde omzet doe je er goed aan om informatie op te vragen bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel. Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en verenigingen of organisaties voor het midden en kleinbedrijf zijn goede bronnen. Naast dat je ook hier letterlijk weer zelf langs kunt gaan bij je concurrenten.
3. Trends & ontwikkelingen
Misschien wel de lastigste factor om te onderzoeken zijn trends en ontwikkelingen. Hierbij ga je proberen te onderzoeken wat je in de toekomst van een markt en branche kunt verwachten. Vaak bieden trends uit het verleden wel een bepaalde houvast in deze. Je kunt bijvoorbeeld bij Google Trends kijken naar websurf gedrag van mensen op een bepaald onderwerp. Ook bij brancheverenigingen kun je soms informatie vinden En je kunt natuurlijk de toekomstverwachtingen vragen aan de groep die je de vragenlijst(en) voor gaat leggen.

SWOT analyse

Als je al je resultaten van zowel je klanten-, als je brancheonderzoek op een rij hebt gezet, dan wordt het tijd voor het opstellen van je zzp’er SWOT analyse. Dit klinkt een stuk ingewikkelder dan het is. Het is in feite gewoon een conclusie trekken uit de resultaten die je onderzoek tot nu toe opgeleverd heeft. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel, je zwakke en sterke punten en je kansen en bedreigingen. Die zet je aan de hand van wat je tijdens je onderzoek ontdekt hebt op een rij. Houdt ook dit, als zzp’er, kort, bondig en overzichtelijk voor jezelf.

Planning en second opinion

Om niet te verzanden in een onnodig langdurig marktonderzoek is het vooraf opstellen van een planning vaak erg handig. Stel voor jezelf vast hoeveel tijd je aan elk onderdeel wilt besteden en of dit realistisch is.

Wat ook altijd aanbevelingswaardig is, is om iemand in de arm te nemen die met je mee wil kijken. Kies iemand uit waar je vertrouwen in hebt en die wel een beetje verstand van het zakenleven heeft. Zo’n persoon kan tijdens het hele proces nakijken wat je doet en je misschien hier en daar op punten wijzen die jezelf niet gezien of bedacht had.

Conclusie

Als je alle stappen van je marktonderzoek doorlopen hebt, dan heb je als het goed is een beter en realistisch beeld van de markt en de branche dan je had voordat je startte met je marktonderzoek. Het kan zijn dat je conclusie is dat je onderbuikgevoel vooraf gewoon prima was. Maar het kan ook zijn dat je gedurende je onderzoek toch wat bevindingen hebt gedaan die je van te voren niet (voldoende) wist. Dit kan zowel negatief als positief zijn.

Hoe dan ook, een marktonderzoek hoeft niet tijdrovend en ingewikkeld te zijn, maar het dwingt je als zzp’er wel even tot goed stil staan bij je plannen en jezelf verdiepen in de mogelijkheden van een bepaalde markt.

Navigeer