Kerstpakketten: dit is waarom je er NU al over na moet denken

Ja, ja – we weten het. We hebben net een bloedhete zomer achter de rug. En waarschijnlijk is het voor je gevoel ook nog niet gek lang geleden sinds je de vorige kerstboom de deur uit hebt gedaan. De tijd vliegt voorbij, vooral in deze vreemde coronatijd. Dat neemt echter niet weg dat het juist nu, zo in de nazomer, hoog tijd is om je alvast te buigen over het verstrekken van, jawel, kerstpakketten.

‘Maar die kerstpakketten: is dat inmiddels niet een béétje achterhaald?’ Nou – dat valt behoorlijk mee. We moeten zeggen – in tijden van economische problemen (nu, dus) is het voor sommig branches wellicht niet hun meest vooraanstaande prioriteit. Maar vergeet niet dat er ook bedrijven zijn die in financieel opzicht geen tot weinig last hebben gehad van de pandemie. En voor hen blijft het een van de voornaamste manieren om loyaliteit richting medewerkers te tonen.

En dat is juist nu belangrijk. Veel werknemers lopen op z’n minst rond met een vaag gevoel. Neem nu zorgmedewerkers: bij uitstek een groep werkenden die het gevoel heeft aan de frontlinie van de coronabestrijding te hebben gestaan. Of onderwijzers – niet zeker wetend of leerlingen vanuit medisch oogpunt nu wel of geen risico zijn. En het kan zijn dat sommige kantoormedewerkers niets heerlijker vinden dan thuiswerken: anderen hebben ontzettend veel moeite met deze onverwachte omschakeling.

Wat we daarmee willen zeggen: een kerstpakket is misschien wel dé manier om ze aan het einde van een raar – nee – een héél raar jaar een steuntje in de rug te geven. En trouwens: ook buiten coronatijden is een kerstpakket gewoon een heel mooi gebaar. Het is een soort traditie geworden en daar hechten mensen doorgaans nu eenmaal waarde aan. Dat is ook logisch: als je ieder jaar pakketten uitdeelt, is het nogal vreemd als je dat opeens niet doet.

Op tijd bestellen

Samengevat is 2020 misschien wel juist een jaar waarin er meer aandacht moet gaan naar de traditionele kerstpakketten. Daarom is het raadzaam er nu al over na te denken. Nu is er tenslotte nog volop keuze. Wie pas begin december bestelt, loopt een grote kans te belanden bij kant-en-klare-pakketten. Die mogen er ook zijn, maar ze zijn vaak een stuk minder persoonlijk. En de ervaring leert juist dat werknemers een op het individu gericht pakket extra waarderen.

Wat je kunt doen, is inventariseren hoe je personeel precies in elkaar steekt. Weet wie ze zijn, wat hun interesses zijn, waar hun voorkeuren liggen en stem daar je pakket op af. De aard van de organisatie is wat dat betreft een goede graadmeter. Niemand zit te wachten op een verzorgingspakket wanneer het is bedoeld voor medewerkers van een autogarage. Dat is misschien een wat extreem voorbeeld, maar goed. Je snapt ons punt.

Tot slot zit er ook nog een financieel voordeel aan het op tijd bestellen van luxe kerstpakketten: ze zijn nu goedkoper. Nóg een reden om tijdig te starten.

Reactie toevoegen

Navigeer