Search for:

Over het feit dat je als zelfstandig ondernemer gebonden bent aan het betalen van omzet- en inkomstenbelasting – daar hoeven we je waarschijnlijk niets meer over te vertellen. Dat doen die blauwe enveloppen die ieder kwartaal op je deurmat verschijnen al voor ons. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zwv) wordt al een stuk minder vaak besproken: ’t is doorgaans een typisch oh ja-momentje wanneer je wordt gesommeerd deze te voldoen. En dan zijn er nog belastingen waar je als zzp’er eigenlijk niet over na hoeft te danken, maar waarvan er wél kans bestaat dat je er ooit mee in aanraking komt. ‘Doelen jullie soms op de kansspelbelasting?’ Ja – wij doelen op de kansspelbelasting.

Het is een beetje een vaag begrip – dat kansspelbelasting. Zelfs de Belastingdienst zelf lijkt er niet helemaal uit te komen. De website van de Nederlandse overheid definieert het fenomeen een beetje warrig. Ze hebben het over een belasting die deelnemers van kansspelen of organisatoren van kansspelen betalen over het voordeel, zonder verdere omschrijving van wat een kansspel nu precies is.

Laten we het simpel houden en stellen dat iedere aanbieder van kansspelen te maken krijgt met kansspelbelasting. Dat geldt voor grote casino’s, maar ook voor instanties waar je kunt wedden op Champions League wedstrijden. Het geldt zelfs voor de eigenaar van een snackbar die twee fruitautomaten in zijn wachtruimte heeft geplempt. Bij kleine prijsjes laat de Belastingdienst zowel het casino als het wedkantoor en de snackbar met rust. Maar valt de prijs hoger uit dan €449? Dan gaat er 29% naar je favoriete verstrekker van rekeningen. Altijd goed om te weten wanneer je gaat kijken naar de Europa League en besluit een Toto’tje in te vullen.

‘Maar nu hebben we het over een snackbar en een casino. Die worden doorgaans niet gerund door zzp’ers.’

Klopt helemaal. Je denkt misschien dat je als zzp’er ook niet zo snel met kansspelen en dus de kansspelbelasting in aanraking komt. Maar dat is een misvatting…

Scroll één keer over je Facebook- of Insta-tijdlijn en we vermoeden dat het niet heel lang duurt voor je een winactie of een prijsvraag tegenkomt. Je voelt hem aankomen: dat zijn in de ogen van de overheid allemaal kansspelen.

‘Haha, leuk. Dus als ik een of andere pluchen pandabeer weggeef, moet ik daarvan 29% naar de Belastingdienst brengen? Willen ze één poot hebben?’

Wees gerust: in dat geval hoef je in principe geen actie te ondernemen. We achten de kans groot dat de waarde van de pandabeer niet boven de €449 uitkomt, tenzij hij is gevuld met bladgoud. De situatie verandert echter wanneer jij klanten trakteert op een geheel verzorgde vakantie naar Curaçao. Het gaat dan – inderdaad – om 29 procent van de waarde van de prijs.

‘Maar waarom moet ik dat betalen? Is de deelnemer daar zelf niet verantwoordelijk voor?’

Dat hangt er weer vanaf hoe je jouw prijsvraag hebt ingestoken. De Nederlandse wet vermeldt hierover dat de prijswinnaar belastingplichtig is, maar stelt dat de organisator verplicht is om de belasting af te dragen. 

Daarom krijg jij als organisator de keuze: geef ik een netto óf een bruto prijs weg? Bij een nettoprijs zorg jij voor het afdragen van de belasting. Dit is het handigst wanneer je een concrete prijs weggeeft. Je kunt een winnaar tenslotte ook zo moeilijk vragen of hij een percentage van zijn prijs wil teruggeven.

Deelnemers van je winactie trakteren op een brutoprijs kan dan ook eigenlijk alleen wanneer je geldbedragen weggeeft – en dan alleen wanneer de prijs méér dan €449 bedraagt.

Wij adviseren je in ieder geval om giveaways qua waarde altijd onder de €449 te houden. In dat geval mag je bij je belastingaangifte gewóón €0 neerkrabbelen en voorkom je een hoop gedoe – én een vervelende nasleep van een weggeefactie die voor beide partijen leuk had móeten zijn.

Auteur

Schrijf een reactie