Het belang van uniek zijn voor ZZP-ers

Het aantal zzp’ers in Nederland is flink gestegen, zo stelt de Kamer van Koophandel. In het eerste halfjaar van 2018 is zelfs een recordaantal starters geteld. Meestal bied je als (startend) ZZP’er geen unieke dienst, maar ben je natuurlijk heel goed in je vak. Hoe zorg je er dus voor dat jij tussen al de concurrenten er boven uitspringt? Hoe onderscheid je jouw bedrijf van die van een ander?

Belangrijk is om te weten hoe jouw concurrenten te werk gaan; wat bieden zij precies aan, hoe bieden zij het aan en tegen welke prijs. Zodat jij het nét even allemaal wat anders kunt doen om onderscheidend te zijn. Zorg alleen dat je het niet overdrijft, de klant moet nog wel snappen wat je doet.

Creativiteit

Creativiteit is goed, maar hou het duidelijk.

Opdrachtgevers willen graag helder hebben waarin jij bent gespecialiseerd, kies dus een niet te ruim vakgebied. Concentreer je op de zaken die jij het best beheerst – waar jij de meeste kennis van in huis hebt. Kortom, weet waar je kracht ligt!

Creër een eenduidige huisstijl

Als je duidelijk hebt wie je bent en wat je doet, is het zaak om te zorgen dat je een uitstraling creert die past bij jouw onderneming.

Het klinkt vrij logisch, maar de juiste uitstraling voor de toekomstige opdrachtgevers is o zo belangrijk.

Offline marketing is hierbij natuurlijk van belang. Wat dacht je van een opvallende en eigen huisstijl, die terug komt in al je uitingen, zowel offline als online. Het juiste factuurpapier, passende enveloppen, visitekaartjes en dergelijke zijn onmisbaar voor jou als startende ondernemer. Een huisstijl zorgt immers voor herkenbaarheid bij de doelgroep en een professionele huisstijl wekt vertrouwen bij de klant. Dit zorgt weer voor vertrouwen in het product of de dienst die jij aanbiedt.

Een online drukker kan je heel goed helpen bij de uitwerking hiervan in de verschillende middelen. Zij denken met je mee, en je bent verzekerd van de beste kwaliteit tegen de scherpste prijs. Al naar gelang jouw onderneming kun je ook kiezen voor een relatiegeschenk, als middel van een offsite marketing onderdeel. Laat, na je klantenbezoek, een geschenk achter als teken van waardering, maar indirect ook als middel van reclame door dit geschenk te voorzien van jouw naam, logo of website url.

Ondanks het digitale tijdperk waarin we leven, blijven bijvoorbeeld notitiebloks onmisbaar in elke onderneming. Voorzie deze van jouw contactgegevens en herinner de klant elke dag aan jouw onderneming.

Online klanten werven

Een belangrijk onderdeel van zzp´er zijn en te zorgen dat je bedrijf een succes wordt, is natuurlijk klanten binnenhalen. Een wezelijk onderdeel in de zoektocht naar klanten blijft toch de ´koude acquisitie´.

Dit hoeft tegenwoordig niet alleen maar telefonisch te gebeuren of via een standaard email mailing.

Social media kanalen zijn hier zeker ook zeer geschikt voor. Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram – zomaar een paar voorbeelden van social media waar je als zzp’er gebruik van kunt maken. Op deze platforms vind je zeer waarschijnlijk jouw doelgroep. Waarom zou je deze hulplijnen dus niet gebruiken?

Reageert men niet op je berichten, dan kun je ze altijd nog telefonisch of via de mail benaderen. Je kunt social media kanalen ook gebruiken voor jouw online marketingstrategie. Zorg dat je zichtbaar bent en blijft, door minstens wekelijk een leuke post te plaatsen. Bijvoorbeeld een leuke actie, een wist-je-dat of een aanprijzing van jouw producten of diensten. Deze manier van marketing is ook nog eens vriendelijk voor de portemonnee! En online mag de perfecte website die professioneel overkomt natuurlijk niet ontbreken.

Vergeet echter niet dat jijzelf een wandelend visitekaartje voor je eigen onderneming bent! Zorg er dus voor dat je er representatief uitziet, zodat de professionele uitstraling van je bedrijf wordt voorgezet in jou!

Wil je een stap verder dan de basis? In mijn artikel ‘hoe word je een succesvolle zzp’er in een verzadigde markt?’ gaan we diep in op manieren en technieken om jezelf écht uniek te maken.

Reactie toevoegen

Navigeer