Search for:

Hoewel 2021 al even aan de gang is, is het nooit te laat om naar je manier van werken met Google Ads te kijken. De trends omtrent Google Ads veranderen namelijk constant, waardoor er altijd wel weer wat nieuws te leren is. Veel ondernemers in Nederland maken gebruik van deze software om zo meer online zichtbaarheid te creëren. Waarom je ook aan de slag zou moeten gaan met Google Ads en wat dé trends voor 2021 zijn, lees je in dit artikel.

Waarom beginnen met Google Ads?

In Nederland vind je ongeveer 1,8 miljoen ondernemers, waardoor de kans groot is dat er binnen jouw vakgebied behoorlijk wat concurrentie te vinden is. Net als iedere andere ondernemer wil je online opvallen, zodat potentiële klanten je goed kunnen vinden. Dat doe je onder andere door met Google Ads te beginnen – een van de grootste marketingtools van dit moment. Met behulp van de diensten van Google Ads kun je op verschillende manieren mogelijke klanten bereiken, in welke branche je ook werkzaam bent. 

Een aantal voordelen van het gebruiken van Google Ads is:

  • Google Ads is ontzettend gebruiksvriendelijk. Het programma is daarom voor iedereen toegankelijk: je hoeft niet gespecialiseerd te zijn in marketing;
  • Je kunt al met een klein budget beginnen met adverteren via Google Ads – je stelt zelf een maximum per dag in;
  • Via Google Ads kun je targetten op doelgroep, maar ook op locatie;
  • Je bepaalt zelf op welke dagen je advertenties via Google Ads zichtbaar zijn;
  • Meten is weten: door te starten met Google Ads weet je wat werkt en wat niet. Je komt er bijvoorbeeld achter welke keywords wel of niet werken;
  • Je kunt verschillende trainingen volgen om alles uit Google Ads te halen. Bij PPC Mastery vind je bijvoorbeeld de meest complete Google Ads training van het land.

Google Ads trends 2021: meer digitaal

Een van de belangrijkste Google Ads trends voor 2021 is de stijging van digitale advertenties overal ter wereld. De grootste factor hiervoor is COVID-19 en de wereldwijde lockdowns, waardoor een groot aantal bedrijven moest stoppen met hun werkzaamheden en een ander deel de marketingstrategie om moest gooien. Sindsdien ligt de focus meer op digitale advertenties, waarvoor je bij Google Ads aan het juiste adres bent.

Dat betekent dat er online meer concurrentie gekomen is sinds 2020. De kans is groot dat je dat in je eigen gegevens via Google Ads kunt zien. Kijk eens goed naar de impact op je CPC (cost per click), kosten per lead en conversies. Meer concurrentie kan er namelijk toe leiden dat de CPA (cost per action) hoger gaat liggen. Dat betekent dus dat je meer aandacht moet besteden aan de basis van je digitale ads.

Focus op video’s en YouTube in 2021

Een ontwikkeling die we de laatste jaren al zien, is het gebruik van advertenties in video’s en YouTube-video’s. Wist je dat YouTube bijvoorbeeld een van de grootste zoekmachines wereldwijd is? De verwachting is zelfs dat video alsmaar belangrijker gaat worden in marketing. Het zou zonde zijn om je kans niet te grijpen wat dat betreft. Daarom is het aan te raden om in 2021 te kijken naar de mogelijkheden van Google Ads in video’s.

Met behulp van Google Ads is het bijvoorbeeld mogelijk om videocampagnes op te zetten waarbij advertenties op het juiste moment kunnen worden weergegeven tijdens het bekijken van zo’n video. Op deze simpele manier kun je een breed publiek bereiken en aantrekken. Uiteindelijk kan dit zorgen voor een hogere betrokkenheid met je bedrijf en/of merk. Een beeld zegt immers vaak meer dan duizend woorden.

Start met Responsive Search Ads

In 2018 introduceerde Google naast de gewone advertenties een nieuw format: Responsive Search Ads (RSA’s). Hiermee kun je (nog) meer omzet uit je advertenties halen, mits je precies weet hoe je ermee aan de slag kunt en hoe je het kunt optimaliseren. Google doet dit door je tot wel 15 titels en 4 beschrijvingen te laten maken voor één advertentie, waarna Google meet welke combinatie de meeste kliks zal genereren. Op die manier kun je dus nóg effectiever adverteren in de zoekmachine.

De kans is zo namelijk groot dat er een diverser en vooral groter publiek naar je website wordt getrokken. Er wordt immers op verschillende manieren (met verschillende teksten) geadverteerd. Google gaat met jouw woordencombinaties aan de slag om zo het beste passende publiek voor je merk of bedrijf te vinden. Dat klinkt voordelig toch? Lees je daarom in 2021 zeker in in de voordelen van RSA en het optimaliseren ervan.

Auteur

Schrijf een reactie