Hoe je jouw freelance business crisis-proof maakt als de economie op instorten staat

Kan jij een economische tegenslag doorstaan? Of nog erger, een financiële crisis?

Wat als jouw inkomsten 50% dalen gedurende een half jaar? 

Wat als je het grootste deel van je inkomen kwijtraakt gedurende 2 jaar?

De beste manier om door een crisis heen te komen is om je al voor te bereiden voordat de crisis begint. Sterker nog, alle dingen die je gaat doen om op een crash voor te bereiden zou je sowieso al gedaan moeten hebben voor een stabiele freelance business, niet alleen ter voorbereiding op de crisis. 

Ik kan allerlei interessante grafiekjes en tabellen in dit artikel plakken om te laten zien hoe snel de economie neerwaarts gaat, en alle financiële maatregelen opsommen die de overheid neemt. 

Maar da’s overbodig. 

We zien al grote verliezen op de beurs, arbeidscontracten worden niet verlengd, en opdrachten worden uitgesteld of gecanceld. Ik zie het in mijn eigen business gebeuren, maar ook bij freelancers om me heen. 

We voelen de effecten allemaal, en met de huidige ontwikkelingen van het Coronavirus is er een grote kans dat dit pas het begin is van een onzekere economische tijd. 

Prioriteit nummer 1 voor iedere freelancer op dit moment: je freelance business crisis-proof maken

Niet alleen crisis-proof, liever helemaal future proof. Want ik zie zo veel freelancers die bij het missen van één factuur hun rekeningen al niet meer kunnen betalen. 

In dit artikel vertel ik je welke stappen jij VANDAAG kunt nemen om jouw freelance business crisis en future proof te maken. 

Als freelancer heb je het nog makkelijk

Bedrijven zijn duur om te runnen. 

Als freelancers hebben we het nog best makkelijk. We hebben namelijk geen overhead. 

Hooguit wat abonnementen, een coworking space van een paar honderd euro per maand en de afschrijving op onze telefoon en laptop die we toch wel gebruiken in privésfeer.

Mkb’ers en grotere ondernemingen – dat zijn waarschijnlijk jouw klanten – besteden maandelijks tienduizenden euro’s aan overhead. Huur, kantoorinrichting, accountantskosten, personeelskosten. 

Wanneer ze in economisch zwaar weer komen, zijn dat kostenposten die door blijven lopen. Net zoals jouw hypotheek en verzekeringen, maar dan x 10. Of x100. 

Overhead loopt op 2 benen

En dus zijn overheadskosten het eerste waar ze op besparen. Men zegt ook wel dat overheadskosten op twee benen lopen. Voor veel bedrijven zijn personeelskosten de grootste kostenpost. 

Een logische bezuiniging is dus om mankracht te laten gaan, hoe pijnlijk en moeilijk het ook kan zijn voor de ondernemer.

Maar eerlijk is eerlijk, in moeilijke tijden moeten we realistisch blijven en keuzes maken die ons op lange termijn goed doen. Als dat betekent dat een bedrijf 10% van haar personeel moet ontslaan, dat beter is dan failliet gaan na een half jaar. Want dan zit iedereen op de bank. 

En dus is het een logische keuze in tijden van onzekerheid:

  • Ontsla de fulltime graphic designer, die toch al mindere resultaten behaalt dan gehoopt, die €3.500 per maand kost.
  • Neem een abbonement op Manypixels voor €350 per maand, waarbij je ongelimiteerd design werk krijgt, en de overige werkzaamheden besteed je uit aan een freelancer

Personeel kan je zien als een heel duur abonnement, dat een stuk moeilijker is te annuleren. 

De waarheid is dat veel bedrijven een fulltime medewerker in eerste instantie nooit nodig hadden, maar door economisch goede tijden en groei van de onderneming zich dat konden veroorloven. 

En nu, wanneer de ondernemer een grote tegenslag krijgt, zich realiseert dat die beslissing grote gevolgen met zich mee brengt. 

Wat dat met jou als freelancer te maken heeft?

Nou, het volgende. 

Positioneer jezelf

Als je het bedrijf duidelijk kan maken dat jij ergens tussen €0 en het fulltime salaris van de oude werknemer in rekening brengt, dan geef je een signaal af dat je begrijpt dat ze door een moeilijke transitieperiode gaan en dat ze kostbare middelen proberen te besparen.

Zet jezelf af tegen de overheadskosten. 

En benadruk tegelijkertijd wat jouw werkzaamheden opleveren in plaats van kosten voor de opdrachtgever. Laat zien dat je bewust bent van hun huidige situatie en dat jouw overwegingen altijd in dat belang worden genomen. 

Ben flexibel 

Sta de opdrachtgever in deze onzekere tijd bijvoorbeeld toe om de opdracht tussentijds stop te zetten, of te pauzeren. 

Of zoek naar mogelijkheden om niet het hele pakket te verzorgen, maar alleen de noodzakelijke diensten voor de klant. 

Verzorg nu een deel van het project. En neem in economisch stabielere tijden opnieuw contact op met de klant voor resterende of aanvullende werkzaamheden.

Denk aan werkzaamheden die nu niet noodzakelijk, maar wel bij kunnen dragen aan omzetgroei, procesoptimalisatie, kostenbesparing, of welk resultaat jij dan ook kunt behalen voor de klant. 

Grote kans wanneer de klant tevreden is over de opdracht en in de toekomst weer budget beschikbaar heeft, dat ze verder willen met je. Op die manier haal je nu een klein project binnen, én verzeker jezelf al bijna van toekomstige opdrachten. 

Speel in op wat er om je heen gebeurt

Normaal gesproken raad ik je aan om te gaan netwerken, een kop koffie te gaan drinken met een contact waarvoor je wat kunt betekenen en om mensen te ontmoeten. 

Met hetgeen wat er nu voorvalt wordt dat lastig. Als gevolg van het Coronavirus worden we geadviseerd om zo min mogelijk de deur uit te gaan. En een kop koffie drinken… gaat moeilijk nu cafés en restaurants gesloten zijn. 

Een deel van onze tijd die we nu ‘vrij’ hebben gaat naar de actualiteiten rondom corona. Het andere deel besteden we grotendeels op social media. 

Er is meer discussie gaande dan normaal. 

Welke bedrijven zitten in moeilijkheid? Wat verandert er in bepaalde branches? Wie kan jouw hulp gebruiken? Wat speelt er in branches waarin jij je bevindt en hoe kan je daarop inspelen?

Nu we meer tijd en aandacht besteden aan social media, is dit het perfecte moment om daarop in te spelen en om je expertise te delen. 

Neem deel aan discussies op social media over onderwerpen waar je veel expertise in hebt.

Geef tips en adviezen aan ondernemers die om hulp vragen op social media. 

Ga aan de slag met video of audio content waarin je jouw kennis veelvoudig kunt verspreiden. 

Meng jezelf in zoveel mogelijk online conversaties als mogelijk. En belangrijk: ga de diepte in. Schrijf lange, gedetailleerde antwoorden. Probeer mensen oprecht te helpen. Creëer waarde. 

Met een oprecht goed en waardevol antwoord maak je mensen nieuwsgierig. En het voordeel van social media, is dat het openbaar is. Niet alleen degene die jij helpt, leest het antwoord, maar ook andere meelezers zien jouw expertise. 

De kracht van social media is overweldigend. Een grote groep freelancers is zelfs volledig afhankelijk van social media voor het vullen van hun opdrachtenfunnel. En het blijkt keer op keer te werken. 

Nu is het perfecte moment om daarop in te spelen als je nog niet actief aanwezig bent op socials. En als je al wel actief aan wezig bent: double down on that. Ben nóg aanweziger. Met de extra drukte op social media betekent dat extra kansen en mogelijkheden om jouw expertise te laten zien. 

LinkedIn is bij uitstek geschikt als zakelijk platform, maar iedere business is uniek. Beeld jouw ideale klant in, en bedenk op welk platform jouw klant zijn tijd graag doorbrengt. Facebook heeft bijvoorbeeld een hele brede demografie, terwijl twitter een veel jongere gebruikersgroep heeft, maar veel b2b contact juist op Linkedin gebeurt. 

Maak koude connecties weer warm

Social media is zo’n waardevolle manier om je expertise te delen. En op die manier klanten aan je te binden. 

Maar ook in je huidige netwerk zit al ongelooflijk veel potentie. Gebruik de uren waarin je geen projecten hebt om contact te leggen met mensen uit je bestaande netwerk. 

Deel waardevolle artikelen met specifieke mensen als je denkt dat dat ze verder kan helpen. Denk je dat een freelance-collega waarde kan halen uit dit artikel? Ga je gang en stuur het door. 

Vraag voor feedback op een van je projecten om zo een conversatie te starten. 

Complimenteer iemand op een recentelijk afgerond project.

Ben te gast in een podcast.

Geef een online seminar.

Vraag hoe het met een andere freelancer gaat.

En doe dat op schaal. Stuur artikelen niet naar één iemand door, maar naar 10 mensen waarvan je denkt dat zij er baat bij hebben. Benader niet één, maar 15 verschillende podcasts, en neem contact op met 20 andere freelancers die je lang niet gesproken hebt.

Massa is kassa 🙂 Zolang je intenties eerlijk en oprecht zijn. 

Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan je freelance collega’s. Zij voelen net zoals jij waarschijnlijk een financiële tegenslag of in ieder geval financiële onzekerheid. Verwijs een potentiële klant door naar een bekende. Of connect anderen met elkaar.

Connecties kunnen zo waardevol zijn, en tegelijkertijd is het zo’n kleine moeite voor jou. Als je twee gemeenschappelijke connecties kunt verbinden met elkaar, halen zij beide waarde uit de connectie.

Met één actie heb twee mensen verder geholpen. En je creëert een kans zij als eerste aan jou denken bij een potentiële opdracht of interessante connectie.

Maak gebruik van het feit dat je thuis kunt werken

Het is 2020. De wereld is de afgelopen jaren snel veranderd, met name de digitalisatie heeft veel vernieuwing gebracht in ons dagelijks leven én werk. 

Ik doe zelf alles digitaal, mijn hele business draait online. Ook klantafspraken, klantacquisitie en het aansturen van andere freelancers doe ik locatie onafhankelijk. Dat kan niet anders, omdat ik een digital nomad ben. In de afgelopen 2,5 jaar heb ik meer dan 20 landen bezocht, en maar een paar weken in Nederland besteed.

Ik werk helaas met een paar bedrijven die zich niet aan de digitalisering kunnen willen aanpassen en per sé een fysieke meeting willen, met name in traditionele sectoren zoals de bankensector.

‘We wachten graag totdat je terug bent in Nederland met het plannen van een afspraak.’

Sinterklaas komt waarschijnlijk nog eerder in het land dan ik. Maar goed, het is jullie feestje denk ik dan… Ik blijf vaak maanden van huis, dus kan een afspraak soms lang op zich laten wachten. 

Uitzonderingen daargelaten, zien we dat bedrijven flexibeler worden door locatie onafhankelijk werk. De huidige situatie omtrent het Coronavirus en het advies van het RIVM om al het kantoorwerk vanuit huis te laten voortzetten zijn positieve ontwikkelingen voor werk op afstand.  

Bedrijven worden genoodzaakt om opeens gebruik te maken van applicaties zoals Zoom, Skype en Slack, terwijl ze daar hun vingers voorheen niet aan durfden te branden. 

We maken een verandering door. Een gedwongen verandering weliswaar, maar verandering betekent vernieuwing. Bedrijven krijgen te maken met thuis werkende medewerkers en moeten met die situatie om leren gaan. Een deel zal het omarmen, het andere deel zal ermee moeten dealen.

In beide gevallen is het een positieve verandering. Want de ontwikkeling dat bedrijven meer gewoon geraken met thuiswerken is positief voor ons als zzp’ers.

Een bedrijf die een fulltime in-house designer laat gaan en in de plaats daarvan een parttime freelancer inhuurt, staat er eerder voor open om die positie locatie onafhankelijk in te vullen. 

Naast zelf op zoek te gaan naar opdrachten die het label locatieonafhankelijk meekrijgen, kun jij ook het heft in eigen handen nemen. 

Bedrijven die niet expliciet vermelden dat het een remote functie is, staan er mogelijk wel voor open. 

Op die manier kun je pitchen op opdrachten door heel Nederland (of zelfs wereldwijd als je de Engelse taal beheerst), in plaats van alleen in jouw fysieke werkkring. Zo gaat er opeens een wereld voor je open. 

Het is voor jou ideaal, maar leg de nadruk vooral op de voordelen voor de opdrachtgever. Ze maken minder kantoorkosten omdat je geen bureau bezet houdt, meetings verlopen efficiënter en jij én je collega’s kunnen zo effectiever en efficiënter werken.  

Tarieven zullen in een neerwaartse spiraal komen – zo voorkom jij om daarin mee te gaan

Gevestigde bedrijven nemen geen personeel meer aan. Tijdelijke contracten worden niet verlengd. En als de situatie verslechtert zullen medewerkers worden ontslagen. 

Kapitaal van startups droogt, wat hen op den duur de nek gaat kosten.

En er starten een stuk minder nieuwe bedrijven.

Kortom, er komen meer mensen beschikbaar op de arbeidsmarkt, terwijl er minder vacatures in te vullen zijn. 

Er ontstaat een grote druk op beide kanten van de markt, vraag én aanbod. Door moeilijkheden om een nieuwe baan de vinden is een deel genoodzaakt om zichzelf als zelfstandige aan te bieden. 

De freelancemarkt zal verstoord worden met een overvloed aan nieuwe intredingen. Dat boort freelance tarieven de grond in. 

De realiteit is dat veel freelancers geen buffer of vangnet hebben. Die freelancers moeten deze maand nog cashen om hun huur te betalen en boodschappen te doen. Voor hen is goedkoop werk beter dan geen werk. 

En zo raken we in een neerwaartse prijsspiraal. 

Jammer genoeg is een grote groep bedrijven niet bereid om te betalen voor kwalitatief werk. De categorie goedkope klant noem ik het. Ze weten jouw waarde niet respecteren en je werk niet te waarderen, waardoor er nooit een eerlijke prijs tot stand zal komen. Vermijd dit soort klanten ten alle tijden. Je moet alleen willen werken met klanten die het respect en de professionaliteit tonen dat jij verdient. 

Behoor jij tot de groep die voor goedkope klanten werkt? Die gevoelig is voor de neerwaartse prijsspiraal? Die geen buffer heeft aangelegd?

Serieus. Denk er eens over na. 

Want de waarheid is dat de meeste freelancers in dezelfde ballenbak graaien, waar bedrijven niet bereid zijn om geld neer te tellen voor kwalitatief werk.

Als jij bij die groep zit, moet je vandaag beginnen met het maken van een plan om op een niveau hoger te gaan freelancen. Op het niveau waar klanten jouw tijd respecteren en je werk weten te waarderen. 

Hoe?

Lees mijn ultieme stappenplan voor startende zzp’ers eens. Dan kom je al een heel eind. Niet alleen waardevol voor starters, ook voor zzp’ers die nog steeds in de bak met goedkope klanten grabbelen. 

Verhoog je uurtarief

Dit klinkt als de omgekeerde wereld, maar een makkelijke manier om jezelf te positioneren in een recessie is om juist een hoger tarief te vragen dan je concurrentie. 

Wanhoop drijft uurtarieven omlaag, maar wanhoop drijft ook de kwaliteit omlaag. In een zware recessie is er een grote aanwas van wanhopige en onervaren freelancers in het laagste segment van de markt, die allemaal concurreren voor dezelfde opdracht. 

Voor kwalitatieve bedrijven ligt daar geen kans om goedkoop uren in te kopen. Er zijn simpelweg te veel mensen in het lage marktsegment, dat kwalitatieve bedrijven geen risico nemen om zoveel resources te besteden om die éne waardevolle freelancer te vinden die te weinig in rekening brengt. 

Door juist meer in rekening te brengen, geef je een duidelijk signaal af, dat ondanks de markt in moeilijke tijden verkeerd, het voor jou geen zwaar weer is. Je creëert een gevoel van exclusiviteit en schaarste

Een kwalitatief bedrijf ziet het uurtarief als een grens van kwaliteit en professionaliteit. In plaats van door honderden slechte applicaties te bladeren die die een website beloven voor €1000, kiezen ze liever voor jou voor €10.000 en zijn ze er klaar mee. 

Je kennis en kwaliteit moet vanzelfsprekend op het niveau zijn dat je een premium kan vragen voor je diensten. 

Maar ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Kom uit de freelance hell, voorkom de goedkope klant en speel in de league waar de grote jongens hun geld verdienen. 

Dat is niet alleen advies voor in de recessie, maar iets waar je je leven lang baat bij hebt. 

Gebruik deze tijd om de rest een stap voor te zijn

Niemand weet hoe lang deze situatie aanhoudt. Of alles over enkele weken weer normaal is, of dat dit het begin is van een nieuwe financiële crisis. 

Waar we in ieder geval op hopen, is dat zodra het virus en de recessie voorbij zijn, het er alleen maar beter op wordt. 

Dus gebruik deze tijd om de rest een stap voor te zijn. Stippel een strategie uit, wordt beter in sales, optimaliseer je website, automatiseer je administratie en verbeter datgene dat jouw freelance business nodig heeft. 

Zodat wanneer dit allemaal voorbij is, en situatie weer als vanouds is, jij al 1-0 voor staat. 

Laat je niet verzuipen in het Corona ‘nieuws’. Trek je niets aan van de onrust, de angst en al de ruis, met uitzondering van het noodzakelijke en belangrijke nieuws. 

Focus op je business. Want juist wanneer de rest slaapt, is het jouw moment om je voorsprong te pakken. 

Soms voelt het als twee stappen vooruit en één stap terug. Want ja, het zijn onzekere tijden. Maar blijf positief, want de langste adem wint. 

Heb je hulp nodig?

Ik werk samen met Paperdork. Een slim online boekhoudprogramma mét gratis boekhouder. Die klaar staat voor al jouw vragen. Hij controleert ook je boekhouding, én doet je belastingaangiften.

Een super concept voor zzp'ers die hun boekhouding graag zelf doen, maar wél de zekerheid willen van een sluitende administratie, en soms gewoon even de hulp van een expert nodig hebben. Hij benut natuurlijk ook alle belastingvoordelen voor je. En dat voor een prikkie. Meer weten?

Reactie toevoegen

Navigeer