Als je ervoor kiest om je klanten te verrassen met een kerstpakket of relatiegeschenk, dan doe je er verstandig aan om je eerst te oriënteren op dit gebied. Want je kunt echt niet zomaar lukraak een kerstgeschenkje laten bedrukken met je (bedrijfs)naam en die met een strik erom naar je zakenrelaties sturen…
Het is slim om er even goed over na te denken. Ook wil je vooraf bepalen welk effect je wilt bereiken met jouw relatiegeschenk. Wil je dat de ontvanger steil achterover slaat bij het uitpakken? Wil je dat er een glimlach op het gezicht verschijnt zodra ze het doosje openmaken of neem je genoegen met de reactie: “ach, het gaat om het gebaar”?
Maar waar je ook voor kiest, het loont om je klanten iets te sturen in december. En, omdat het de bedoeling is dat ze altijd er aan herinnerd worden dat het kerstgeschenk van jou afkomt, iets met jouw (bedrijfs)naam erop. Want 83% van de mensen die een relatiegeschenk krijgen met een merk- of bedrijfsnaam, blijft zich de zender van het cadeau herinneren. Althans, dat blijkt uit een enquête die onder 15.000 mensen is gehouden.
DONT’S bij kerstgeschenken
Wat het onderzoek óók laat zien, is dat kantoorproducten en keukenitems het meest worden gebruikt. Maar of dat betekent dat je een pen in de vorm van een garde moet schenken… waarschijnlijk niet. Zo zijn er wel meer dingen die je beter niet kunt doen:
- DON’T go 4 inferieure kwaliteit
- Onzorgvuldig zelf een kerst pakket samenstellen
- Relatiegeschenk zonder duidelijke afzender
- Tegoed- & kortingsbonnen
Goedkoop is duurkoop
Wat bijvoorbeeld niet handig is, is om iets te geven van een inferieure kwaliteit. Zoals een pen die gewoon niet lekker schrijft of die na een week is uitgedroogd. Geef dan een (paar) euro meer uit en koop een pen van een goede kwaliteit. Hetzelfde geldt voor andere gebruiksartikelen. Ga niet voor de goedkoopste oplossing, kies gewoon een goed product tegen een redelijke prijs. Beter iets kleins waar men plezier van heeft, dan iets dat chique oogt maar binnen een week van ellende uit elkaar valt.
T.H.T. drie maanden geleden
Kerstpakketten met eetbare producten zijn altijd leuk om samen te stellen. Zeker als je een goede relatie met je opdrachtgevers hebt en je ze een beetje kent. Het komt heel sympathiek over als je persoonlijk en met zorg een pakketje hebt samengesteld. Maar let op! Geloof het of niet, het komt voor dat er producten in het pakket zitten die over de uiterste houdbaarheidsdatum zijn. Dan ga je natuurlijk vreselijk onderuit.
Je kunt dan beter een kerst pakket kiezen bij een bedrijf die daarin gespecialiseerd is. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, want er zijn tientallen online aanbieders die goedkope kerstpakketten aanbieden. Dan weet je zeker dat de producten zonder risico genuttigd kunnen worden. En zorg ervoor dat er tenminste één item in of bij het pakket zit met jouw (bedrijfs)naam erop en wat kan worden bewaard. Je wilt immers dat ze het hele jaar eraan herinnerd worden dat jij een kerstpakketje hebt gestuurd.
Oja, van wie was dit ook al weer?
Het is natuurlijk ontzettend zonde van je inspanningen als jouw opdrachtgevers in februari al niet meer weten dat die originele presse papier van jou afkomt. Zorg er dus voor dat jouw relatiegeschenk herkenbaar van jou afkomstig is.
Een kerstgeschenk bij minimale besteding van…?
Tegoedbonnen en kortingsbonnen zijn ook van die ontzettende dooddoeners. Zeker als ze van je eigen producten en/of diensten zijn. En helemaal als ze dan ook alleen gelden bij een minimale besteding van… Daar zit echt niemand op te wachten en je zult er meer irritatie dan sympathie of klantenbinding mee bereiken.
Heb je echt geen budget en zat je toch aan zoiets te denken, zorg er dan voor dat het product of de dienst echt aansluit op deze specifieke opdrachtgever. En leg in een persoonlijk bericht uit waarom je voor deze kerst-attentie hebt gekozen.
Pak je kans!
Wees je ervan bewust dat de kerstperiode echt mogelijkheden biedt om jezelf als ZZP-er onvergetelijk op de kaart te zetten bij je opdrachtgevers. Het geven van een relatiegeschenk is hier een mooie tool voor en kan onderdeel uitmaken van jouw marketingstrategie. Jij kent je opdrachtgevers het beste, dus zoek iets waar ze iets aan hebben en wat ze (het liefst) dagelijks gebruiken. Zorg ervoor dat het aansluit op of een link heeft met jouw werkzaamheden en hang er een persoonlijke noot aan. En tot slot: houd rekening met de belastingregels omtrent relatiegeschenken. Het moet je immers niet té veel geld gaan kosten…