Het gaat goed met de Nederlandse ondernemingen en zelfstandigen. In de laatste tien jaar is het aantal zzp’ers verdubbeld, waarbij de grootste groei met name in de steden te zien is. Meer bedrijven betekent dat er ook meer concurrentie is op de verschillende werkgebieden.
Toch hoef je je als zzp’er geen zorgen te maken wanneer je je zaken goed op orde hebt én je opvalt tussen het grote aanbod. Om iedere dag je taken goed uit te kunnen voeren is het aan te raden om een bedrijfscoach in te huren als eigen ondernemer. In dit artikel lees je waarom zo’n persoonlijke coach jou kan helpen bij het runnen van je bedrijf.
Business coach helpt je bedrijf groeien
De grootste reden dat je een business coach zou moeten inschakelen voor je onderneming is makkelijk: zo’n expert helpt jou met het laten groeien van je bedrijf. Hoe? Heel simpel: zonder collega’s of een baas is het heel gemakkelijk om vervelende klusjes zoals de belasting nog even uit te stellen. En die ene deadline voor die belangrijke klant? Die komt later wel.
Nee, zo werkt het niet in het bedrijfsleven. Als eigen baas moet je sowieso een beetje discipline hebben om aan het werk te gaan. Anders verdien je natuurlijk geen geld. Een bedrijfscoach of een persoonlijke coach kan jou hierbij helpen. Zo heb je alsnog iemand die zo nu en dan op je let, precies op de momenten dat je dat nodig hebt. Op die manier zorg je samen voor de groei van het bedrijf.
Persoon om mee te sparren
Een succesvolle zzp’er worden in een verzadigde markt klinkt gemakkelijker dan het is. Een van de grootste voordelen van het inschakelen van een business coach of een persoonlijke coach is het feit dat hij of zij met je kan sparren over alles dat belangrijk is voor je onderneming.
Als zzp’er heb je immers geen collega’s én geen personeel onder je. Dat betekent dat je iedere dag alleen moet werken; iets wat veel zzp’ers juist erg prettig vinden. Toch kan het voor de ontwikkeling van je bedrijf best goed zijn om zo nu en dan te praten met een expert en/of te sparren met iemand over hoe het met je bedrijf gaat en wat je kunt doen om (nog meer) winst te maken.
Wist je dat de meest succesvolle ondernemers zich omringen met mensen met wie ze kunnen praten? Dit soort ondernemers staan open voor het gesprek en voor de meningen van anderen, waardoor het bedrijf kan groeien.
Welke vragen stel je een business coach?
Misschien vind je het even spannend om bedrijfsadvies te vragen aan een externe partij. Grote kans dat je echter niet meer zonder wilt nadat je de voordelen van het hebben van een bedrijfscoach helemaal hebt ingezien als je even met zo iemand hebt gewerkt.
Wanneer je nog niet goed weet waar je moet beginnen, zijn er enkele vragen die je een bedrijfscoach altijd kunt stellen. Het zijn vragen die je over het algemeen bespreekt met zo’n persoonlijke coach:
- Is je werk je hobby? Verdien je geld met datgene waar je goed in bent?
- Hoe gaat het op dit moment met je bedrijf?
- Wat kun je doen om het nóg beter te laten gaan met je bedrijf?
- Waar liggen de twijfels en wat zou je hier zelf aan kunnen doen?
- Is je doel realistisch en haalbaar?
- Op welke manieren wil je winst behalen met je bedrijf?
- Hoe krijg je meer klanten en zo meer omzet?
- Maak je genoeg omzet?
Stel je open aan je coach
Er zijn verschillende coaches die je als zzp’er kunt benaderen. Zo bestaan er algemene coaches en heb je coaches die zich specifiek op jouw vak hebben gestort.
Bekijk voor jezelf welke coach het beste bij jouw werkwijze past. Om zo’n samenwerking goed te laten verlopen is het belangrijk dat je zo open en eerlijk mogelijk bent.
Jezelf kwetsbaar opstellen? Graag! Alleen dan kan een coach je helpen bij de zwakke punten waar je zo graag verbetering in wilt zien. Ook moet je genoeg tijd kunnen en willen steken in dit verbeteringstraject en moet je openstaan voor nieuwe meningen, ontwikkelingen en wegen. Een bedrijfscoach weet wat er speelt, waardoor je hem of haar zeker kunt vertrouwen op hun mening.
Omdat je vaak best wat moet betalen voor een goede en professionele business coach kun je er daarom maar het beste uithalen. Schrik niet direct van de prijzen van zulke coaching: uiteindelijk helpt het om jouw bedrijf te verbeteren én om meer omzet te behalen.