Werkbonnen komen veel voor in loondienst. Het is desondanks niet uitgesloten dat je hier ook als zzp’er mee te maken krijgt. De bonnen komen bijvoorbeeld voor wanneer je werkt als onderaannemer in de bouw. Werkbonnen helpen je gewerkte uren, maar ook gemaakte materialen en andere kostenposten door te geven. Je maakt ze met behulp van software: werkbonnen-apps. Dit vinden wij de beste varianten.
Dit vinden wij de beste werkbonnen-apps voor zzp’ers
- Crafter
- OutSmart
- PlanDigiBon
- ServicePlanner
- TimeMate
Dit kosten deze werkbonnen-apps
Crafter | |
Crafter €17 tot €49 per maand
Crafter | €17 tot €49 per maand |
OutSmart | €11,50 tot €21 per maand |
PlanDigiBon | €15 per maand per gebruiker |
ServicePlanner | Vanaf €9 per maand |
TimeMate | €4,95 of €9,95 per maand |

1. Crafter
Geschikt voor
Zzp’ers in de bouw op zoek naar een manier om werkbonnen digitaal, maar ook offertes en facturen te maken.
Belangrijkste voordelen
- Maak duidelijke documenten volgens één stramien;
- Raak je werkbonnen nooit meer kwijt;
- Profiteer van alle andere functies van Crafter.
Kosten
€17 tot €49 per maand

Wat is Crafter?
Crafter is een totaaloplossing voor zzp’ers die onder meer in de bouw actief zijn. De software helpt je met het maken van offertes, maar ook werkbonnen en facturen.
Crafter is modulair in te richten, wat inhoudt dat je specifieke onderdelen kunt weglaten of juist toevoegen. Deze digitale werkbonsoftware is zo’n onderdeel: Crafters element voor het maken van correcte, digitale werkbonnen.
Wat vonden wij van Crafter?
Wat we erg prettig vonden, is dat Crafter werkt met stramienen voor mobiele werkbonnen. Dit zorgde ervoor dat we duidelijke documenten maakten, maar verbeterde ook de gebruiksvriendelijkheid van Crafter door géén verwarring te zaaien.
Een ander pluspunt van Crafter: de werkbon-app voor zzp’ers is te koppelen aan verschillende boekhoudpakketten. Dit heeft twee voordelen: je raakt de bonnen nooit meer kwijt én ze worden direct in je administratie verwerkt.
Crafter is bovendien een totaaloplossing. We konden het programma daardoor ook gebruiken voor facturen, offertes en méér.

Wat kost Crafter?
Crafter biedt vier verschillende pakketten:
- Basic
- Plus
- Compleet
- Enterprise
Basic
Basic kost €17 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer de basis-app, een CRM en een online kalender.
Het pakket is bedoeld voor kleine bedrijven die onder andere de werkbonnen voor zzp’ers willen digitaliseren.
Plus
Plus kost €26 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer alles van Basic en een planningsmodule.
Het pakket is bedoeld voor bedrijven op zoek naar een centrale planning.
Compleet
Compleet kost €37 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer alles van Plus en workflow-automatiseringen.
Het pakket is bedoeld voor bedrijven die hun binnen- én buitendienst willen digitaliseren.
Enterprise
Enterprise kost €49 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor alles van Compleet en verschillende route-optimalisaties.
Het pakket is bedoeld voor vooraanstaande organisaties op zoek naar maximale prestaties.

2. OutSmart
Geschikt voor
Ondernemers die (mobiele) werkbonnen willen opstellen en bewaren.
Belangrijkste voordelen
- Creëer met flexibiliteit en inzicht in het maken van bonnen, maar ook andere bedrijfsprocessen;
- Integreer OutSmart eenvoudig met je boekhoudsysteem;
- Profiteer van goede support en consultancy.
Kosten
€11,50 tot €21 per maand

Wat is OutSmart?
OutSmart is een platform dat ondernemers helpt om verschillende processen rondom het plannen en managen van hun buitendienst te automatiseren. Het opstellen en bewaren van mobiele werkbonnen maakt daar een belangrijk deel vanuit.
Wat vonden wij van OutSmart?
Wat ons het meest opviel aan het gebruik van OutSmart werkbonnensoftware? De flexibiliteit van het programma en de eenvoud ervan. We wisten hierdoor vrijwel direct waar we moesten zijn en hadden onze werkbonnen snel opgesteld. Dat leverde meer tijd en grip op ons eigenlijke werk op.
We vonden het ook fijn dat we OutSmart simpel konden integreren met ons boekhoudsysteem. Dit zorgde ervoor dat de werkbonnen automatisch in onze administratie verschenen.
OutSmart heeft bovendien een goede support en consultancy. Dit hielp ons verder tijdens het verbeteren van onze bedrijfsprocessen.

Wat kost OutSmart?
OutSmart werkt met drie verschillende pakketten:
- Basic
- Team
- Pro
Basic
Basic kost €11,50 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de mogelijkheid om gepersonaliseerde documenten te maken.
Team
Team kost €16 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de functies van Basic én de mogelijkheid om offertes te ontwikkelen.
Pro
Pro kost €21 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de functies van Team én de mogelijkheid om objecten te beheren.

3. PlanDigiBon
Geschikt voor
Zzp’ers die werkbonnen, maar ook reguliere facturen willen maken en een urenregistratie willen bijhouden.
Belangrijkste voordelen
- Profiteer van een volledige integratie met de rest van je boekhouding;
- Exporteer financiële gegevens op eenvoudige wijze;
- Check of je voldoet aan het urencriterium.
Kosten
€15 per maand

Wat is PlanDigiBon?
PlanDigiBon is een totaalpakket voor zzp’ers. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken voor het maken facturen, maar dus ook voor digitale werkbonnen.
Wat vonden wij van PlanDigiBon?
Het grootste voordeel van PlanDigiBon? Wij gaan voor het feit dat dit een geïntegreerd pakket is. Ze werken met verschillende modules, maar deze bleken allemaal koppelbaar te zijn. Dat zorgde ervoor dat onze werkbonnen automatisch in onze urenadministratie werden verwerkt. Vonden we handig.
Het unieke aan PlanDigiBon is dat financiële gegevens op een eenvoudige manier zijn te exporteren. We hebben het geprobeerd met verwezenlijkte uren, reiskosten en de kosten voor veelgebruikte materialen. Deze konden allemaal simpel worden geëxporteerd naar ons boekhoudpakket.
PlanDigiBon richt zich ten slotte specifiek op zzp’ers. Je kunt het programma zodoende ook gebruiken om je uren bij te houden. Je weet zo meteen of je voldoet aan het urencriterium.

Wat kost PlanDigiBon?
PlanDigiBon kost €15,00 per maand per gebruiker bij één tot drie gebruikers.

4. ServicePlanner
Geschikt voor
Installateurs die op een simpele wijze werkbonnen willen maken.
Belangrijkste voordelen
- Ontwikkel duidelijke bestanden – met de juiste prijzen;
- Zet bonnen eenvoudig om naar facturen;
- Voorzie documenten van digitale handtekeningen.
Kosten
Vanaf €9 per maand

Wat is ServicePlanner?
ServicePlanner omschrijft zichzelf als dé planningssoftware voor en door installateurs. Installateurs die als zzp’ers werken, kunnen hiermee onder meer digitale werkbonnen maken. Dat gebeurt met ServicePlanner makkelijk en – bovenal – eenduidiger.
Wat vonden wij van ServicePlanner?
Wij vonden ServicePlanner vooral zorgen voor duidelijke bestanden. De werkbonnen die we met behulp van ServicePlanner maakten, waren erg goed leesbaar en direct voorzien van de juiste prijzen voor zowel artikelen en werkuren.
Een ander voordeel van ServicePlanner: de bonnen waren eenvoudig om te zetten naar facturen. Dit kon bij ServicePlanner met één druk op de knop.
We waren ook te spreken over het feit dat je documenten kunt voorzien van een digitale handtekeningen. Dat is iets simpels, maar ook iets dat bij de meeste programma’s ontbreekt. Je kunt hiermee documenten zelf ondertekenen, maar ook een opdrachtgever om een handtekening vragen.

Wat kost ServicePlanner?
ServicePlanner werkt met abonnementen vanaf €9 per maand.

5. TimeMate
Geschikt voor
Eigenaren van ondernemingen die werkbonnen willen maken én uren willen registreren.
Belangrijkste voordelen
- Werk eenvoudig en efficiënt;
- Profiteer van ondersteuning via de chat;
- Koppel TimeMate met je boekhouding.
Kosten
€4,95 of €9,95 per maand

Wat is TimeMate?
TimeMate noemt zich de eenvoudigste urenregistratie- en werkbonnen-software voor je bedrijf. Je bespaart er tijd – en dus geld – mee. TimeMate is daarnaast in staat om je bestanden te koppelen aan je boekhoudprogramma of agenda.
Wat vonden wij van TimeMate?
Wat het meest opviel aan TimeMate is dat dit de meest eenvoudige manier is om werkbonnen te maken. Het programma heeft géén overbodige functionaliteiten en doet simpelweg wat het moet doen. Dat kun je als een nadeel opvallen, maar vonden het juist fijn. Dit komt de efficiëntie van het programma namelijk ten goede.
Iets anders dat even simpel als effectief is: een chatfunctie. We konden hiermee ondersteuning krijgen wanneer we ergens niet uitkwamen. Hadden we niet nodig, maar het feit dat het er is, spreekt in het voordeel van TimeMate.
TimeMate is daarnaast te koppelen aan je boekhoudpakket. Je kunt daardoor bestanden koppelen aan projecten of relaties, maar ook je gewerkte uren doorsturen voor facturatie. Het is geen geautomatiseerd traject, maar het komt aardig in de buurt. Wij vonden het in ieder geval goed genoeg.

Wat kost TimeMate?
TimeMate werkt met een Basic- en een Plus-pakket.
Basic
Het Basic-pakket kost €4,95 per maand. Je krijgt dan alle functionaliteiten, inclusief de digitale werkbonnensoftware, en alle koppelingen. Het pakket is door één persoon te gebruiken.
Plus
Het Plus-pakket kost €9,95 per maand. Je krijgt dan alle functionaliteiten, maar het pakket is door een onbeperkt aantal mensen te gebruiken.