Zoek naar:

Werkbonnen komen veel voor in loondienst, maar het is niet uitgesloten dat je hier als zzp’er ook mee in aanraking komt. De bonnen zijn bijvoorbeeld handig wanneer je een andere ondernemer inhuurt om namens jou werkzaamheden te verrichten. Hij of zij kan de bon dan gebruiken om alle gewerkte uren aan je door te geven.

‘Kan dat niet gewoon mondeling?’

Misschien wel. Het werkt echter prettiger om dit zwart op wit en via een zo’n bon te doen, vooral wanneer er méér kosten dan alleen gewerkte uren worden doorgegeven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij onderaannemers in de bouw. Zij hebben veelal te maken met gewerkte uren, maar ook gebruikte materialen, reiskosten, et cetera.

Werkbonnen voor zzp’ers maak je met behulp van software, de zogenoemde werkbonnen-apps. We hebben hieronder de beste exemplaren voor je op een rijtje gezet. Check zéker of er een handige app voor jou bij zit.

1. Crafter

Wat is Crafter?

Crafter is een totaaloplossing voor zzp’ers die onder meer in de bouw actief zijn. De software helpt je met het maken van offertes, maar ook werkbonnen en facturen. 

Crafter is modulair in te richten, wat inhoudt dat je specifieke onderdelen kunt weglaten of juist toevoegen. De werkbon-app is zo’n onderdeel: Crafters element voor het maken van correcte, digitale werkbonnen.

Wat zijn de belangrijkste features van Crafter?

Maak duidelijke documenten volgens één stramien

Dat verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en zaait géén verwarring.

Raak de bonnen nooit meer kwijt

De werkbon-app voor zzp’ers van Crafter is te koppelen aan de software op je laptop. Alles wordt daarmee direct in je administratie verwerkt.

Profiteer van alle andere functies van Crafter

Crafter is, zoals gezegd, een totaaloplossing. Je kunt het zodoende ook gebruiken voor facturen, offertes en méér.

Wat kost Crafter?

Crafter biedt vier verschillende pakketten:

  • Basic
  • Plus
  • Compleet
  • Enterprise
Screenshot Crafter

Basic

Basic kost €17 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer de basis-app, een CRM en een online kalender.

Het pakket is bedoeld voor kleine bedrijven die onder andere de werkbonnen voor zzp’ers willen digitaliseren.

Plus

Plus kost €26 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer alles van Basic en een planningsmodule.

Het pakket is bedoeld voor bedrijven op zoek naar een centrale planning.

Compleet

Compleet kost €37 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer alles van Plus en workflow-automatiseringen.

Het pakket is bedoeld voor bedrijven die hun binnen- én buitendienst willen digitaliseren.

Enterprise

Enterprise kost €49 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor alles van Compleet en verschillende route-optimalisaties.

Het pakket is bedoeld voor vooraanstaande organisaties op zoek naar maximale prestaties.

2. OutSmart

Wat is OutSmart?

OutSmart is een platform dat ondernemers helpt om verschillende processen rondom het plannen en managen van hun buitendienst te automatiseren. Het opstellen en bewaren van mobiele werkbonnen maakt daar een belangrijk deel vanuit.

Wat zijn de belangrijkste features van OutSmart?

Creëer méér flexibiliteit en inzicht

OutSmart helpt je in het digitaliseren van de bonnen, maar ook andere bedrijfsprocessen. Dat zorgt voor meer tijd en grip.

Integreer OutSmart eenvoudig met andere systemen

Met je boekhoudsysteem, bijvoorbeeld.

Profiteer van goede support en consultancy

OutSmart biedt uiteenlopende services die je helpen je bedrijfsprocessen te verbeteren.

Wat kost OutSmart?

OutSmart werkt met drie verschillende pakketten:

  • Basic
  • Team
  • Pro
Screenshot OutSmart

Basic

Basic kost €11,50 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de mogelijkheid om gepersonaliseerde documenten te maken.

Team

Team kost €16 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de functies van Basic én de mogelijkheid om offertes te ontwikkelen.

Pro

Pro kost €21 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de functies van Team én de mogelijkheid om objecten te beheren.

3. PlanDigiBon

Wat is PlanDigiBon?

PlanDigiBon is wederom een totaalpakket en wordt gebruikt voor onder meer het administreren van uren en opstellen van facturen. Het maken van digitale werkbonnen maakt hier uiteraard ook deel vanuit. 

Wat zijn de belangrijkste features van PlanDigiBon?

Profiteer van een volledige integratie

PlanDigiBon werkt met verschillende modules, maar die zijn allemaal met elkaar geïntegreerd. Dat betekent dat informatie op je documenten automatisch wordt vastgelegd in bijvoorbeeld je urenadministratie.

Exporteer financiële gegevens op eenvoudige wijze

Veelgebruikte materialen, verwezenlijkte uren, reiskosten: ze kunnen allemaal simpel worden geëxporteerd naar bijvoorbeeld je boekhoudpakket.

Check of je voldoet aan het urencriterium

De ontwikkelaar geeft aan zich specifiek te richten op zzp’ers die PlanDigiBon, naast voor het maken van de bonnen, ook kunnen gebruiken om te kijken of ze voldoen aan het urencriterium.

Screenshot PlanDigiBon

Wat kost PlanDigiBon?

PlanDigiBon kost €15,00 per maand per gebruiker bij één tot drie gebruikers.

4. ServicePlanner

Wat is ServicePlanner?

ServicePlanner omschrijft zichzelf als dé planningssoftware voor en door installateurs. De werking beperkt zich dus niet tot het maken van digitale bonnen, maar uiteraard is dit wél mogelijk. Werkbonnen maken wordt met ServicePlanner een stuk makkelijker en bovenal eenduidiger.

Wat zijn de belangrijkste features van ServicePlanner?

Zorg voor duidelijke bestanden

De bonnen die zijn gemaakt met behulp van ServicePlanner zijn altijd leesbaar en je ziet meteen de juiste prijzen voor artikelen en werkuren.

Zet de bonnen eenvoudig om naar facturen

Dat kan bij ServicePlanner met één druk op de knop.

Zet digitale handtekeningen

Documenten kunnen per tablet of telefoon worden ondertekend door de klant.

Screenshot ServicePlanner

Wat kost ServicePlanner?

ServicePlanner werkt met abonnementen vanaf €9 per maand.

5. TimeMate

Wat is TimeMate?

TimeMate noemt zich de eenvoudigste urenregistratie- en werkbonnen-software voor je bedrijf. Je spaart er tijd – en dus geld – mee uit. 

TimeMate is daarnaast in staat om je bestanden te koppelen aan je boekhoudprogramma of agenda.

Wat zijn de belangrijkste features van TimeMate?

Werk eenvoudig en efficiënt

De software heeft géén overbodige functionaliteiten en doet simpelweg wat het moet doen.

Profiteer van ondersteuning via de chat

De medewerkers van TimeMate helpen je hiermee graag op weg.

Koppel TimeMate met je boekhouding

Je kunt je bestanden hierdoor koppelen aan projecten en relaties én je gewerkte uren doorsturen voor facturatie.

Wat kost TimeMate?

TimeMate werkt met een Basic- en een Plus-pakket.

Screenshot TimeMate

Basic

Het Basic-pakket kost €4,95 per maand. Je krijgt dan alle functionaliteiten, inclusief de digitale werkbonnensoftware, en alle koppelingen. Het pakket is door één persoon te gebruiken.

Plus

Het Plus-pakket kost €9,95 per maand. Je krijgt dan alle functionaliteiten, maar het pakket is door een onbeperkt aantal mensen te gebruiken.

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik als zzp’er een werkbonnen-app gebruiken?

Dit soort programma’s zijn om meerdere redenen bruikbaar voor zelfstandige ondernemers. We doelen dan met name op zzp’ers in de bouw, waar werkbonnen digitaal maken veel voorkomt. Zo’n app scheelt je dan op termijn tijd en geld.

Het gebruik van een de software kan echter ook handig zijn als je je eigen uren wilt bijhouden. Dit in verband met het urencriterium waaraan iedere zzp’er van de Belastingdienst moet voldoen.

Waar moet ik op letten tijdens het kiezen van een app?

De hierboven genoemde werkbon-apps voor zzp’ers maken eigelijk allemaal deel uit van grotere softwarepakketten die je ook helpen met bijvoorbeeld het maken van facturen en het plannen van buitendiensten. We raden je daarom aan om de overige functionaliteiten per app goed onder de loep te nemen. 

Zie je een werkbonnen-app die je, naast het digitaliseren van bonnen, ook kan helpen met andere werkzaamheden waarbij je wel een steuntje kan gebruiken? Overweeg dan om voor dit pakket te gaan.

Welke werkbonnen-app is het goedkoopst?

TimeMate is met zijn Basic-pakket, welke €4,95 per maand kost, het goedkoopst. Je mag dan gebruikmaken van alle functies, waaronder de werkbon-app voor zzp’ers.

Werkbonnen-apps die gratis zijn, bestaan helaas niet.

Auteur

Schrijf een reactie