Zoek naar:

Werkbonnen komen veel voor in loondienst. Het is desondanks niet uitgesloten dat je hier ook als zzp’er mee te maken krijgt. De bonnen komen bijvoorbeeld voor wanneer je werkt als onderaannemer in de bouw. 

Ze bevatten de administratie van de werkdag en helpen je gewerkte uren, maar ook gebruikte materialen en andere kostenposten door te geven. Je maakt ze met behulp van software: werkbonnensoftware. Werk nog efficiënter met werkbon-software, zoals TimeMate. Wij vertellen je graag waarom – en welke software jij het beste kan gebruiken. Lees snel verder!

In dit artikel

  1. Werkbonnensoftware in het algemeen
    Hoe werkt werkbonnensoftware?
    Wat zijn de voordelen van werkbonnensoftware?
    Wat is de beste werkbonnensoftware voor zzp’ers?
  2. De beste keuze maken 
    Welke functionaliteiten heeft het programma?
    Wat zijn de ervaringen van andere klanten?
    Hoe goed is de klantenservice?
    Wat zijn de kosten?
  3. Het aanbod werkbonnensoftware
    Crafter
    OutSmart
    PlanDigiBon
    ServicePlanner
    TimeMate

    Veelgestelde vragen
werkbon

1. Werkbonnensoftware in het algemeen

Hoe werkt werkbonnensoftware?

Werk je als zzp’er vaak buiten? Dan is de kans groot dat je met werkbonnen te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan beroepen als onderaannemer, elektriciën, loodgieter of timmerman. Deze documenten bevatten in principe de administratie van je werkdag, zodat je je kosten kunt bijhouden. Denk hierbij aan de verrichte werkzaamheden, de uren, reistijden en gebruikte materialen, etc. 

???? Vergelijk hier de beste administratieprogramma’s
???? Dit zijn de beste urenregistratie-apps voor zzp’ers
???? Zo kies je de beste rittenregistratie-app als zzp’er

Helaas kost het aardig wat tijd om deze bonnen op te stellen. Ben je lekker aan het werk, dan wil je natuurlijk niet te veel tijd kwijt zijn aan dit soort administratieve klusjes. Een werkbon-app helpt zzp’ers met het creëren van bonnen in veel minder tijd. Al dat tijdrovende papierwerk is verleden tijd!

Wat zijn de voordelen van werkbonnensoftware?

Gebruik je werkbonnensoftware? Dan profiteer je van een aantal voordelen ten opzichte van zzp’ers die handmatig deze documenten aanmaken.

Voordelen:

  • Al je werkbonnen digitaal, dus geen verfrommelde papieren bonnen. Én dus nooit meer kwijtgeraakte bonnen, doordat de werkbonnen online worden opgeslagen.
  • Je bespaart kostbare tijd – en tijd is geld
  • Het komt professioneler over, want je kunt elke kostenpost linken naar een bepaalde activiteit op een specifiek tijdstip.
  • Veel werkbonnenprogramma’s hebben een workflow functie, dus planners kunnen snel via je tablet met jou communiceren. Zo heb je realtime inzicht in de actuele status van werkzaamheden.
  • Koppel je werkbonnen-tool met je facturatiesoftware voor snelle en efficiënte facturatie, zonder fouten. Je hebt in de app alles in één overzicht. 

???? Vergelijk hier de beste facturatieprogramma’s voor zzp’ers

Wat is de beste werkbon-app voor zzp’ers?

Wat ons betreft zijn Crafter, OutSmart, PlanDigiBon, ServicePlanner en TimeMate de beste werkbonnenoplossingen voor zzp’ers.

Onze redenen hiervoor? Die lopen uiteen! Wat wij voornamelijk belangrijk vinden is automatisering en gebruiksgemak. Het belangrijkste is dat je met een app tijd bespaart. Automatisering en gebruiksgemak nemen je werk uit handen, zodat je meer tijd overhoudt voor betaalde klussen.

Wil je een totaalpakket, waarmee je ook kan offreren, factureren, plannen en bedrijfsprocessen kan stroomlijnen? Dan zijn Crafter, Outsmart en ServicePlanner een goede keuzen. Kies TimeMate en PlanDigiBon als je een app zoekt die zich voornamelijk op de digitale werkbon richt.

rechtsvorm kiezen

2. De beste keuze maken

Je weet nu wat wij de beste werkbonnen-apps vinden, maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk voor jou als zzp’er. Ga je op zoek naar nieuwe software voor je onderneming? Kijk dan vooral naar wat jij nodig hebt, niet naar wat anderen nodig hebben.

Wat jij als zzp’er nodig hebt, is persoonlijk en hangt compleet af van jouw situatie. Wij kunnen je alleen onze bevindingen als wegwijzer meegeven. Ben je op zoek naar een goede werkbon-app? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Welke functionaliteiten biedt de app?
  • Hoe ervaren andere gebruikers de app?
  • Hoe behulpzaam is de klantenservice?
  • Wat zijn de kosten van de werkbon-app?

Welke functionaliteiten biedt de app?

Ben je op zoek naar een werkbon-app? Kijk dan vooral naar de functionaliteiten die het programma biedt. Ja, iedere werkbon-app helpt je digitale bonnen te creëren, maar misschien zijn er nog andere functies die je nodig hebt!

Wat echt belangrijk is bij dit soort software is automatisering. Ga na of het programma je daadwerkelijk werk uit handen neemt, of je juist extra werk geeft. Neem je een foto van een papieren werkbon, dan heb je ook een digitale werkbon! Die kun je opslaan en handmatig overtypen in je factuur. Digitalisering? Ja! Automatisering? Niet echt!

Wil je echt tijd besparen, dan zoek je naar een app die je snel en gemakkelijk een digitale werkbon laat creëren. Dat is de basisfunctie. Kun je met de app ook facturen versturen, of deze koppelen aan je boekhoudprogramma? Dan worden al deze processen geautomatiseerd. 

Maak een digitale werkbon, sla hem op, verstuur hem, zet hem automatisch op een factuur en plaats hem in je boekhouding. Het bespaart je veel tijd! 

Een andere functie die je in sommige werkbon-software vindt, is het automatiseren van bedrijfsprocessen. Ben je een planner? Dan kun je via de app communiceren met je personeel en zo je hele buitendienst digitaal organiseren. Ga eens na hoe vaak je heen en weer belt tussen verschillende werklui en opdrachtgevers? Het scheelt je wederom veel tijd.

Wat zijn de ervaringen van andere gebruikers?

Lees altijd wat andere gebruikers van een bepaald programma vinden. Ja, we schreven eerder dat het belangrijk is wat jij van een programma vindt, maar het kan een goede indicatie van de kwaliteit van een programma zijn.

Geloof alleen niet alles wat je op social media leest. Vaak zijn deze reviews heetgebakerd omdat mensen ergens niet blij mee zijn en willen klagen. Kijk liever op een site als Trustpilot, waar recensies geverifieerd en verzameld worden. Je hebt dan een beter idee van andere gebruikservaringen.

Hoe goed is de klantenservice?

Een app kan nog zo makkelijk zijn om te gebruiken, maar uiteindelijk valt of staat de software met de klantenservice. Zit je namelijk vast en kan niemand je helpen, dan kun je het programma net zo goed niet gebruiken. 

Wil je testen of een klantenservice goed is? Doe het door te, jawel, testen. Stuur ze een willekeurige vraag en kijk of ze daar goed antwoord op geven. Let daarbij ook of je binnen een redelijke tijd antwoord krijgt.

Wat zijn de kosten van de werkbonnensoftware?

Wat kost een app en is het zijn geld waard? Dit is een vraag die iedere ondernemer zich moet stellen wanneer ze iets voor hun onderneming aanschaffen. De prijs is voor velen de belangrijkste factor bij de keuze voor een werkbonnenoplossing.

3. Het aanbod van werkbonnensoftware

Hieronder hebben we de prijzen van onze favoriete werkbonnen-apps voor je op een rijtje gezet.

Crafter€17 tot €49 per maand
OutSmart€11,50 tot €21 per maand
PlanDigiBon€15 per maand per gebruiker
ServicePlannerVanaf €9 per maand
TimeMate€4,95 of €9,95 per maand
Crafter - Unsplash

Crafter

Geschikt voor

Zzp’ers in de bouw die op zoek zijn naar een manier om bonnen digitaal, maar ook offertes en facturen willen maken.

Belangrijkste voordelen

  • Maak duidelijke documenten volgens één stramien;
  • Raak je bonnen nooit meer kwijt;
  • Profiteer van alle andere functies van Crafter.

Kosten

€17 tot €49 per maand

Crafter

Wat is Crafter?

Crafter is een totaaloplossing voor zzp’ers die onder meer in de bouw actief zijn. De software helpt je met het maken van offertes, maar ook bonnen en facturen. 

Lees ook: Zzp’er worden in de bouw: 5 essentiële stappen

Crafter is modulair in te richten, wat inhoudt dat je specifieke onderdelen kunt weglaten of juist toevoegen. Deze digitale werkbon-software is zo’n onderdeel: Crafters element voor het maken van correcte, digitale werkbonnen.

Wat vinden wij van Crafter?

Wat we erg prettig vinden, is dat Crafter werkt met stramienen voor mobiele werkbonnen. Dit zorgt ervoor dat we duidelijke documenten maken, terwijl het ook de gebruiksvriendelijkheid van Crafter verbetert door géén verwarring te zaaien.

Een ander pluspunt van Crafter: de werkbon-app voor zzp’ers is te koppelen aan verschillende boekhoudpakketten. Dit heeft twee voordelen: je raakt de bonnen nooit meer kwijt én ze worden direct in je administratie verwerkt.

???? Vergelijk hier de beste goedkope boekhoudprogramma’s voor zzp’ers

Crafter is bovendien een totaaloplossing. We kunnen het programma daardoor ook gebruiken voor facturen, offertes en méér.

Screenshot Crafter

Wat kost Crafter?

Crafter biedt vier verschillende pakketten:

  • Basic
  • Plus
  • Compleet
  • Enterprise

Basic

Basic kost €17 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer de basis-app, een CRM en een online kalender. Dit pakket is ideaal voor kleine bedrijven die onder andere de werkbonnen voor zzp’ers willen digitaliseren.

Plus

Plus kost €26 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer alles van Basic en een planningsmodule. Het pakket is bedoeld voor bedrijven op zoek naar een centrale planning.

Compleet

Compleet kost €37 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor onder meer alles van Plus en workflow-automatiseringen. Dit pakket is geschikt voor bedrijven die hun binnen- én buitendienst willen digitaliseren.

Enterprise

Enterprise kost €49 per gebruiker per maand. Je krijgt daarvoor alles van Compleet en verschillende route-optimalisaties. Het pakket is bedoeld voor vooraanstaande organisaties op zoek naar maximale prestaties.

OutSmart - Unsplash

OutSmart

Geschikt voor

Ondernemers die (mobiele) bonnen willen opstellen en bewaren.

Belangrijkste voordelen

  • Creëer met flexibiliteit en inzicht in het maken van bonnen, maar ook andere bedrijfsprocessen;
  • Integreer OutSmart eenvoudig met je boekhoudsysteem;
  • Profiteer van goede support en consultancy.

Kosten

€11,50 tot €21 per maand

Outsmart

Wat is OutSmart?

OutSmart is een platform dat ondernemers helpt om verschillende processen rondom het plannen en managen van hun buitendienst te automatiseren. Het opstellen en bewaren van mobiele bonnen maakt daar een belangrijk deel van uit.

Wat vinden wij van OutSmart?

Wat ons het meest opvalt aan het gebruik van de OutSmart werkbon-app? De flexibiliteit van het programma en de eenvoud ervan. We zien hierdoor vrijwel direct waar we moeten zijn en stellen onze bonnen snel op. Dat levert meer tijd en grip op ons eigenlijke werk op.

We vinden het ook fijn dat we OutSmart simpel kunnen integreren met ons boekhoudsysteem. Dit zorgt ervoor dat de bonnen automatisch in onze administratie verschijnen.

OutSmart heeft bovendien een goede support en consultancy. Dit helpt ons verder tijdens het verbeteren van onze bedrijfsprocessen. 

Screenshot OutSmart

Wat kost OutSmart?

OutSmart werkt met drie verschillende pakketten:

  • Basic
  • Team
  • Pro

Basic

Basic kost €11,50 per maand op jaarbasis. Neem Basic en je krijgt de mogelijkheid om gepersonaliseerde documenten te maken.

Team

Team kost €16 per maand op jaarbasis. Je krijgt hiervoor onder meer de functies van Basic én de mogelijkheid om offertes te ontwikkelen.

Pro

Pro kost €21 per maand op jaarbasis. Bij Pro krijg je de functies van Team én de mogelijkheid om objecten te beheren.

PlanDigiBon - Unsplash

PlanDigiBon

Geschikt voor

Zzp’ers die werkbonnen, maar ook reguliere facturen willen maken en een urenregistratie willen bijhouden.

Belangrijkste voordelen

  • Profiteer van een volledige integratie met de rest van je boekhouding;
  • Exporteer financiële gegevens op eenvoudige wijze;
  • Check of je voldoet aan het urencriterium.

Kosten

€15 per maand

Digibon

Wat is PlanDigiBon?

PlanDigiBon is een totaalpakket voor zzp’ers. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken voor het maken van facturen, maar dus ook voor digitale werkbonnen.

Wat vinden wij van PlanDigiBon?

Het grootste voordeel van PlanDigiBon? Wij gaan voor het feit dat dit een geïntegreerd pakket is. Ze werken met verschillende modules, maar deze blijken allemaal koppelbaar te zijn. Dat zorgt ervoor dat onze bonnen automatisch in onze urenadministratie worden verwerkt. Vinden we handig!

Het unieke aan PlanDigiBon is dat financiële gegevens op een eenvoudige manier zijn te exporteren. We hebben het geprobeerd met verwezenlijkte uren, reiskosten en de kosten voor veelgebruikte materialen. Deze kunnen allemaal simpel worden geëxporteerd naar ons boekhoudpakket.

PlanDigiBon richt zich ten slotte specifiek op zzp’ers. Je kunt het programma zodoende ook gebruiken om je uren bij te houden. Je weet zo meteen of je voldoet aan het urencriterium.

Screenshot PlanDigiBon

Wat kost PlanDigiBon?

PlanDigiBon kost €15,00 per maand per gebruiker bij één tot drie gebruikers.

ServicePlanner - Unsplash

ServicePlanner

Geschikt voor

Installateurs die op een simpele wijze bonnen willen maken.

Belangrijkste voordelen

  • Ontwikkel duidelijke bestanden – met de juiste prijzen;
  • Zet bonnen eenvoudig om naar facturen;
  • Voorzie documenten van digitale handtekeningen.

Kosten

Vanaf €9 per maand

ServicePlanner

Wat is ServicePlanner?

ServicePlanner omschrijft zichzelf als dé planningssoftware voor en door installateurs. 

Installateurs die als zzp’ers werken, kunnen hiermee onder meer digitale werkbonnen maken. Dat gebeurt met ServicePlanner makkelijk en – bovenal – eenduidiger.

Wat vinden wij van ServicePlanner?

Wij vinden ServicePlanner vooral zorgen voor duidelijke bestanden. De bonnen die we met behulp van ServicePlanner maken, zijn erg goed leesbaar en direct voorzien van de juiste prijzen voor zowel artikelen als werkuren.

Een ander voordeel van ServicePlanner: de bonnen zijn eenvoudig om te zetten naar facturen. Dit kan bij ServicePlanner met één druk op de knop.

We waren ook te spreken over het feit dat je documenten kunt voorzien van een digitale handtekening. Dat is iets simpels, maar ook iets dat bij de meeste programma’s ontbreekt. Je kunt hiermee documenten zelf ondertekenen, maar ook een opdrachtgever om een handtekening vragen.

Screenshot ServicePlanner

Wat kost ServicePlanner?

ServicePlanner werkt met abonnementen vanaf €9 per maand.

TimeMate - Unsplash

TimeMate

Geschikt voor

Eigenaren van ondernemingen die bonnen willen maken én uren willen registreren.

Belangrijkste voordelen

  • Werk eenvoudig en efficiënt;
  • Profiteer van ondersteuning via de chat;
  • Koppel TimeMate met je boekhouding.

Kosten

€4,95 of €9,95 per maand

Timemate

Wat is TimeMate?

TimeMate noemt zich de eenvoudigste urenregistratie- en werkbonnen-software voor je bedrijf. Je bespaart er tijd – en dus geld – mee. TimeMate is daarnaast in staat om je bestanden te koppelen aan je boekhoudprogramma of agenda.

Wat vinden wij van TimeMate?

Wat het meest opvalt aan TimeMate is dat dit de meest eenvoudige manier is om bonnen te maken. Het programma heeft géén overbodige functionaliteiten en doet simpelweg wat het moet doen. Dat kun je als een nadeel opvallen, maar wij vinden het juist fijn. Dit komt de efficiëntie van het programma namelijk ten goede.

Iets anders dat even simpel als effectief is: een chatfunctie. We kunnen hiermee ondersteuning krijgen wanneer we ergens niet uitkomen. Hadden we niet nodig, maar het feit dat het er is, spreekt in het voordeel van TimeMate.

TimeMate is daarnaast te koppelen aan je boekhoudpakket. Je kunt daardoor bestanden koppelen aan projecten of relaties, maar ook je gewerkte uren doorsturen voor facturatie. Het is geen geautomatiseerd traject, maar het komt aardig in de buurt. Wij vinden het in ieder geval goed genoeg.

Screenshot TimeMate

Wat kost TimeMate?

TimeMate werkt met een Basic- en een Plus-pakket.

Basic

Het Basic-pakket kost €4,95 per maand. Je krijgt dan alle functionaliteiten, inclusief de digitale werkbonnensoftware, en alle koppelingen. Het pakket is door één persoon te gebruiken.

Plus

Het Plus-pakket kost €9,95 per maand. Je hebt dan alle functionaliteiten, maar het pakket is door een onbeperkt aantal mensen te gebruiken.

veelgestelde-vragen

Veelgestelde vragen

Waar let je op bij het kiezen van een werkbonnen-app?

Let bij het kiezen van een werkbonnenoplossing op de functies, de prijs en reviews van andere gebruikers. Vraag jezelf vooral af hoe de app jou tijd kan besparen, zodat je meer betaalde uren kunt werken.

Welke werkbonnen-app is het beste?

Het hangt van je eigen voorkeuren af, maar onze favorieten zijn Crafter, OutSmart, PlanDigiBon, ServicePlanner en TimeMate. Deze apps maken het zzp’ers makkelijk om digitale bonnen aan te maken, maar ook te factureren.

Auteur

Schrijf een reactie