Zoek naar:

Naast dat het verkopen van jouw bedrijf een hoop regelwerk en administratie met zich meebrengt, is het vaak ook een emotionele stap. Misschien ben je toe aan een nieuwe fase in je leven, zoals je pensioen. Wellicht ben je simpelweg je passie kwijt. 

Dat wil echter niet zeggen dat je niks meer om je bedrijf geeft. Je hebt hier immers jarenlang je hart en ziel ingestoken. 

Het verkopen van jouw bedrijf is dan ook een grote beslissing en verandering in je leven die je weloverwogen moet maken. Wanneer jij jezelf voldoende tijd en rust hebt gegund om deze beslissing weloverwogen te nemen, is het tijd voor de volgende stap: de waardebepaling van je bedrijf en het vaststellen van de vraagprijs. En dit kun je op verschillende manieren aanpakken.

Het verkopen van een bedrijf als zzp’er

Zzp’ers denken vaak dat het niet mogelijk is om hun eigen bedrijf te verkopen. Niets is echter minder waar. Ook als zzp’er kun je een bedrijf verkopen, alleen niet in de letterlijke zin. 

Een zzp’er heeft namelijk een eenmanszaak, wat wil zeggen dat het geen rechtspersoon is, maar een persoon die een bedrijf runt. Je kunt natuurlijk niet jezelf als persoon verkopen aan een bv.

Het is desondanks zéker mogelijk om je eenmanszaak te verkopen aan een bv. Je kunt bijvoorbeeld je voorraad, handelsnaam, domeinnaam of inventaris de deur uit doen. 

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om een bestaand klantenbestand over te nemen.

Waarom is een waardebepaling belangrijk?

Een waardebepaling wordt in de meeste gevallen opgesteld bij een verkoop, fusie of overname en is allesbepalend voor het bepalen van de vraagprijs voor je bedrijf. 

Bij een waardebepaling wordt in de meeste gevallen gekeken naar de toekomstige verdiencapaciteit van je onderneming. Dat wil niet zeggen dat resultaten die je in het verleden behaald hebt niet van belang zijn. Deze resultaten bieden echter geen enkele garantie voor de toekomst. 

Daarom worden bij een waardebepaling de volgende onderdelen altijd meegenomen:

  • De kansen. Wat zijn de kansen van jouw bedrijf op de toekomstige arbeidsmarkt?
  • De marktontwikkeling. Welke ontwikkelingen worden er voorspeld voor jouw branche?
  • Het verdienmodel. Hoe kan een toekomstige eigenaar financiële inkomsten genereren?
  • De onderliggende waardedrijvers. Welke factoren bepalen de opbrengsten van jouw bedrijf?
  • De risico’s. Wat zijn de gevaren op de markt en in de desbetreffende branche?

Aan wie kun je jouw bedrijf verkopen?

Naast dat het belangrijk is om de waarde van jouw bedrijf te bepalen, is het ook belangrijk om te kijken naar mogelijke kopers. Als zzp’er heb je twee mogelijkheden voor de verkoop van jouw bedrijf:

  • Verkopen aan familieleden
  • Verkopen aan een derde

Verkopen aan familieleden

Misschien wil jouw zoon of dochter het bedrijf wel overnemen. Dan gaat het om een overname in de relationele sfeer. 

Hierbij is het belangrijk om emoties en onderlinge belangen goed in de gaten te houden. Op technisch vlak zit er niet veel onderscheid in het verkopen van een bedrijf aan een familielid, personeel of een derde.

Verkopen aan een derde

Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid om jouw bedrijf te verkopen aan een externe partij of persoon. Deze manier van verkopen komt het meeste voor.

Hoe werkt een waardebepaling?

Er zijn verschillende manieren waarop de waarde van een bedrijf bepaald kan worden. Wij zetten een aantal verschillende mogelijkheden voor je op een rij:

  • De EBITA-methode
  • De DCF-methode
  • De Revenu Multiple Methode
  • De Venture Capital Methode
  • De Book Value Methode

De EBITDA-methode 

EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation. Wanneer je de EBITDA-methode gebruikt voor het bepalen van de waarde van jouw bedrijf, wordt de waarde gebaseerd op de winst vóór belastingen, afschrijvingen en rentelasten.

De DCF-methode

De DCF-methode (Discounted Cash Flow Methode) maakt geen gebruik van resultaten die in het verleden zijn behaald. Bij deze methode wordt puur en alleen gekeken naar de toekomstige verwachte geldstromen.

De Revenu Multiple Methode

De Revenu Multiple Methode is een methode die wordt gebruikt voor de waardebepaling van bedrijven die verlies maken, maar wel interessante ontwikkelingen hebben doorgemaakt op het gebied van omzet. 

Deze methode wordt in de meeste gevallen gebruikt als aanvulling op de EBITDA-methode.

De Venture Capital Methode

Bij deze methode wordt de focus gelegd op de waarde van het bedrijf op het moment van verlaten.

De Book Value Methode

Hoewel deze methode het minst vaak wordt gebruikt, kan het voor sommige bedrijven wél interessant zijn om deze methode te gebruiken.

Bij de Book Value Methode wordt de waarde bepaald door het eigen vermogen van de onderneming te vermenigvuldigen met een zogenoemde multiple. Op basis van sectoronderzoek en waarderingen van bedrijven in een gelijknamige branche wordt deze multiple bepaald.

Jouw bedrijf verkopen in zes essentiële stappen doe je zo!

Het bepalen van de waarde van jouw bedrijf is de eerste stap in het verkoopproces. Wanneer je déze zes essentiële stappen volgt bij de verkoop van je bedrijf zorg je ervoor dat geen enkel belangrijk element wordt vergeten:

  • Stap 1 De waardebepaling.
  • Stap 2 Het opmaken van de verkoopdocumentatie.
  • Stap 3 Het zoeken naar de juiste koper.
  • Stap 4 Het onderhandelen met een potentiële koper.
  • Stap 5 Het opstellen van de contracten.
  • Stap 6 De overdracht. 
Auteur

Schrijf een reactie