8 ingrediënten voor relatiegeschenken die wél gewaardeerd worden

Promotionele artikelen die we geven aan klanten waren zelden zo populair als nu. 

Volgens de Promotional Products Association Internationalzijn promotionele artikelen tegenwoordig dan ook goed voor een markt van zomaar even 23,3 miljard dollar wereldwijd

In Nederland alleen is dat zo’n €200 miljoen.

En dat aantal is alsmaar stijgend. 

Niet voor niets. Want gebruikmaken van de juiste relatiegeschenken maakt jou of je bedrijf. 

Maar waarschijnlijk hebben we allemaal wel eens een relatiegeschenk ontvangen die meteen weer de prullenbak is beland. 

Een koelkaststicker, de zoveelste dopper fles of een bedrukte mok die écht niet tussen mijn andere servies past.

Wat ik wil zeggen: met een groot deel van die €200 miljoen die we in Nederland aan relatiegeschenken besteden, wordt alleen maar rotzooi gekocht. 

Weg met die troep.

Ik denk dat we het over één ding eens kunnen zijn: geld over de balk smijten zonder dat de klant er iets aan heeft (behalve een goede intentie) is doodzonde. 

Wat maakt een goed relatiegeschenk? Wanneer maak je een klant écht blij met een relatiegeschenk? 8 ingrediënten voor een relatiegeschenk dat wél gewaardeerd wordt:

1. Kies voor een uniek artikel 

Elk bedrijf kiest er standaard voor om mokken en pennen te laten bedrukken en deze te schenken aan klanten. Ondanks het feit dat het makkelijke (en goedkope) artikelen zijn, zijn ze niet uniek. Ook het personaliseren van bijvoorbeeld een pakje post-its is iets wat steeds meer bedrijven doen. 

Weet je nog door welk bedrijf de post-its die je gebruikt zijn geschonken? De kans is klein. 

Tenzij het logo er levensgroot op staat. Maar de kans dat je ze dan überhaupt gebruikt is ook klein.

Door te kiezen voor een uniek artikel creëer je iets bijzonders, iets wat blijft hangen en iets dat nog niet eerder is voorgedaan. Op deze manier zorg je ervoor dat je relatiegeschenk uitspringt tussen de massa. 

2. Verstuur je relatiegeschenk in een pakje

Iedereen krijgt graag een geschenkje. Maar laat duidelijk zijn: je kunt een pen in een standaard enveloppe geen echt geschenk noemen? Bij het uitkiezen van een relatiegeschenk is het dan ook altijd interessant om rekening te houden met de afmetingen waar deze over beschikt. Verpak ze bij voorkeur in een leuk pakje en vergeet ook niet om er een gepersonaliseerd kaartje bij te stoppen. Iedereen kan immers hetzelfde pakketje eenvoudig naar al zijn of haar klanten sturen. Of het pakje dan echt gewaardeerd zal worden is nog een andere vraag… 

3. Spoor de ontvanger aan iets met jouw product te doen

Ongelofelijk veel relatiegeschenken worden uitgepakt en één keer gebruikt. Vervolgens vliegen ze ergens in een kast waar ze worden onttrokken aan het oog van uw klant(en). Dat is niet de bedoeling. Om beter in het geheugen te blijven hangen is het belangrijk dat je klant ook echt iets met jouw relatiegeschenk gaat doen. Spoor ze aan er mee te werken of laat ze je geschenk zelf in elkaar zetten. Door een bepaalde vorm van interactie te creëren tussen het object en de klant wordt een ongelofelijke meerwaarde gerealiseerd. 

4.) Maak je promotioneel artikel echt relevant

Het aanbod met relatiegeschenken is tegenwoordig ongelofelijk uitgebreid. Maar bestaat er daadwerkelijk een link tussen je gekozen relatiegeschenk en je bedrijf? Met andere woorden, betekent je promotioneel artikel echt iets voor je onderneming of niet? De meest gedenkwaardige relatiegeschenken vertegenwoordigen altijd deels de activiteit of het product dat je aanbiedt of verkoopt. Wanneer je klant naar het relatiegeschenk kijkt moet hij of zij meteen weten welk voordeel uw bedrijf biedt ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. 

5. Creatief en stijlvol 

Het marketingbudget van veel (kleine) bedrijven is tegenwoordig relatief beperkt. Dit zorgt er voor dat er vooral wordt gekeken naar goedkope relatiegeschenken. Dat een relatiegeschenk goedkoop is hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat ze er ook goedkoop uitziet. 

Een weinig kwalitatief relatiegeschenk zal waarschijnlijk niet of nauwelijks worden gebruikt door de ontvanger. Bovendien kan het idee ontstaan dat je onderneming zich bezighoudt met minderwaardige producten, iets dat je uiteraard wil voorkomen. Probeer dus om een optimale balans te vinden tussen prijs en kwaliteit. 

De simpelste oplossing voor een klein budget: creativiteit.

6. Vergeet je logo niet!

Deze zesde tip is misschien wel de grootste no-brainer van deze hele pagina. Welk relatiegeschenk je ook laat maken, je logo moet er altijd op aanwezig te zijn!

7. Kies voor een artikel dat blijft 

Bloemen en lekkere pralines zijn altijd leuk om te krijgen. Het probleem is echter dat je er beperkt van kunt genieten. Bloemen zullen verwelken en ook de pralines zijn geen eindeloos lang leven beschoren. Je klant zal bij het ontvangen van deze relatiegeschenken dus slechts voor een beperkte tijd aan je onderneming worden herinnerd. Door te kiezen voor een blijvend geschenk zorg je er echter voor dat je bedrijf zowel op korte als op lange(re) termijn in de spotlight wordt geplaatst. Dit is uiteindelijk toch precies wat je wil. 

8. Investeer tijd en moeite in je relatiegeschenken

Last but not least, investeer tijd en moeite in het bedenken van een geschikt relatiegeschenk. Wist je dat er bedrijven zijn die speciaal Lego mannetjes laten ontwerpen die bijvoorbeeld een activiteit van de onderneming uitbeelden? 

Een goed relatiegeschenk komt in de praktijk evenwel vooral tot stand door voldoende creatief denkwerk te verrichten. Een relatiegeschenk die in vijf seconden tijd te vinden is op internet is ver van uniek. 

Bovendien kan het relatiegeschenk als een snel geproduceerd artikel worden aanzien waardoor het haar “special touch” verliest. Investeer dus zeker de nodige tijd en moeite in het uitdokteren van een leuk relatiegeschenk. En zoals eerder aangegeven: ook het meesturen van een gepersonaliseerd kaartje is altijd de moeite waard. 

Reactie toevoegen

Navigeer