Merken zijn overal. Een merk is meer dan een logo, visitekaartje kaartje of een huisstijl.

Een merk is een groep van unieke waarden zoals passie, vertrouwen, status of ergens bij horen. Het merk is de reden waarom iemand jouw product of dienst koopt.

Als zzp’er ben jij een brand.

Met een brand bind je mensen aan jouw producten of diensten, door een stap verder te gaan dan enkel het aanbieden van een product.

Met een merk creëer je een gevoel waarmee klanten zich willen associëren of waar ze bij willen horen.

Heb jij jouw branding in orde? Als je nog niet snapt waarom goede branding zo cruciaal is dan heb 6 redenen waarom jij aan de slag moet met jouw branding.

1.   Zo val je op in de massa

Tegenwoordig zijn er steeds meer zzp’ers, en als jij een succes wilt worden dan moet je er uitspringen. Een goede manier om hiermee te beginnen is branding. Met branding ontwikkel je zoals de naam als verklapt een eigen merk en een eigen stijl. Bedenk een geniale naam voor je onderneming en laat een logo ontwerpen. Heb je een klein budget, dan kan je online tegenwoordig ook zelf een prima logo ontwerpen. Zie bijv. Logaster.

Je branding is meer dan en bedrijfsnaam en logo. Maar die twee factoren zijn de basis van goede branding. En een basis is belangrijk om op te vallen in de zee van concurrentie.

2.   Je komt persoonlijker over

Mensen houden van mensen.

Zowel particulieren als bedrijven willen werken met een mensen, niet met een robot, en daarbij kan brandig je helpen.

Jouw website is misschien een stuk formeler dan hij eigenlijk zou moeten zijn, waardoor je afstandelijk lijkt en klanten afschrikt. Ga aan de slag met brandig en schrijf een uniek stuk voor jouw website in je eigen stijl.

Blijf weg van stock afbeeldingen, maar neem zelf foto’s of huur een professionele fotograaf voor een dagdeel.

Website bezoekers die via Google komen zijn misschien wel koude leads, maar door ze een warm gevoel te geven converteert jouw website significant beter.

Zet die persoonlijkheid door zodra een bezoeker een klant wordt. Ga een stapje verder en vorm een emotionele band met jouw klanten, waardoor ze zeker alleen maar bij jou zullen blijven komen.

3.   Je komt professioneler over

Het klinkt mogelijk tegenstrijdig met het vorige punt, maar vertrouw me, dat is het niet.

Persoonlijk en professioneel gaan hand in hand samen.

Met professioneel doel ik op het feit dat het eruitziet alsof jij jouw zaken op orde hebt. Zoals het zou moeten wanneer jouw websites, e-mails en wat nog meer allemaal dezelfde huisstijl hebben.

4.   Je wordt herkenbaar als ZZP’er

Als je denkt aan veel grote merken dan zal het opvallen dat je deze in elke setting wel zal herkennen. De iconische gele M van McDonalds bijvoorbeeld, die zal je altijd herkennen als de M van McDonalds. Wanneer jij als ZZP’er ook herkenbaar wordt op deze manier zullen klanten sneller aan jou denken en dus ook meer gebruik maken van jouw diensten.

5.   Het geeft je een focus

Wanneer je, dankzij branding, precies weet waar je als ZZP’er naartoe wilt met jouw onderneming, dan kun je hier ook een stuk makkelijker naar handelen. Met branding kun je duidelijk krijgen waar jij voor staat, en dus ook welke doelen je wilt behalen en hoe je hier naartoe moet werken.

6.   Het is een plan voor de lange termijn

Op korte termijn zal het opbouwen van jouw merk niet veel opleveren, maar op lange termijn maakt het een groot verschil voor jouw zzp carrière. Door alle bovenstaande redenen zal jouw merk langzaam steeds bekender worden en zullen klanten naar jou toekomen in plaats dat jij klanten moet benaderen.

Wanneer je eenmaal een sterk merk hebt dan kun je hier steeds verder op doorbouwen zodat het succes steeds groter wordt.

Met branding kan je alle kanten op. Weet hoe belangrijk branding is en welke voordelen je hebt met goede branding. Doe onderzoek naar het concept branding en ga zo jouw eigen merk opbouwen. Het gaat je vooral in het begin werk kosten, maar uiteindelijk zal je hier de vruchten van gaan plukken.