Zoek naar:


Een briefje onder je ruitenwisser: wij kopen je tweedehands auto.

Of een flyer in de bus of ik mijn ramen gewassen wil hebben of de schoorsteen geveegd.

Het is één van de oudste methoden, flyeren.

Zelfs in het digitale tijdperk is flyeren effectief. Emails en social media marketing zijn een belangrijk onderdeel geworden van onze marketing mix en marketing strategie, maar we hebben een probleem: advertising overload.

Door de komst van online zien we meer advertenties dan ooit. Op een webpagina vind je gemiddeld 3 advertentieblokken. Daar zijn we inmiddels al advertentie blind voor geworden. We weten op welke plaatsen op een pagina advertenties veelal geplaatst worden, zoals bovenaan in de zijbalk.

En ons brein negeert deze locaties onbewust. We weten dat ze er zijn. Maar we kijken er niet naar. We willen het niet zien.

Niet alleen websites, ook social media platformen zitten vol met advertenties. Instagram laat bijvoorbeeld om de 4 posts een advertentie zien in je feed én stories. Dus 20% van de content die we op instagram en soortgelijke platformen consumeren zijn advertenties.

Wat is de waarde tegenwoordig nog van online advertising? Gemiddeld kikt 0,3% nog maar door op een banner. dat zijn 3 op de 1000 mensen.

Flyer advertising is daarentegen nog steeds effectief. 79% van de ontvangers leest of bewaart een flyer.

De top 5 redenen waarom flyer advertising nog steeds werkt

1. Lage kosten

Afgezien van de meeste offline advertentie methoden heb je geen groot budget nodig voor flyer advertising. Een minimale oplage kan meestal al vanaf 25 of zelfs 10 flyers.

2. Je kunt ontzettend specifiek targetten

Afhankelijk van jouw diensten kun je specifiek flyeren in:

  • rijke buurten, of juist in arme buurten
  • In buurten met veel gezinnen (bijv. Voor een opasservice)
  • in buurten met veel tweeverdieners zonder kinderen (gemaksdiensten)
  • buurten met een hoge populatie ouderen (voor zzp’ers in de zorg gericht op particuliere zorg).

Of ga nog specifieker en target specifieke straten of zelfs individuele adressen.

3. Snelle lead generatie

Niet weggelegd voor luie mensen, want je moet toch echt de deur uit. Maar hoeveel tijd kost het nou echt om flyers rond te brengen? Doe je het op de juiste tijd op de juiste plaats, dan is flyer distributie een van de beste manieren om nieuwe leads te genereren.

4. Het is creatief

Je kunt alle kanten op met flyers.

En laat één ding duidelijk zijn: Je hoeft niet direct te verkopen, verkopen, verkopen.

Biedt eerst waarde, en mensen zullen geïnteresseerd zijn in je diensten.

Als zzp’er in de zorg die zich richt op particuliere zorg voor ouderen, maak een flyer met 7 manieren om goed te been te blijven, of 9 tips om hoge zorgkosten te voorkomen.

Voeg eerst waarde toe voordat jij jezelf verkoopt.

Niemand wil een flyer zien waar jij vertelt hoe goed je bent en waarom ze jou moeten inhuren. In plaats daarvan: voeg waarde toe waar mensen echt iets aan hebben. Vervolgens zijn ze benieuwd van wie de flyer afkomstig is of waarom ze het ontvangen. Ze bekijken de laatste zijde van de flyer en daar sta jij met je foto en kleine uitleg.

Je hebt op die manier al de aandacht getrokken én je expertise laten zien.

En opeens komt het niet meer over als een irritante advertentie, maar als een goede daad.

Creativiteit loont overigens niet alleen bij flyers. Ook me visitekaartjes kun je veel leuke dingen doen, waardoor je wél een goede ROI behaalt met je drukwerk. Bij Flyerzone hebben ze best veel creatieve ontwerpen en ideeën, maar die inspiratie kun je natuurlijk ook gebruiken bij de drukker waar jij normaal je visitekaartje laat drukken zoals vistaprint of drukwerkdeal.

5. Old school is cool

Hier kan je niet omheen 🙂 Een van de redenen waarom klanten flyer advertising veel beter waarderen dan online advertising is omdat het hen herinnert aan de goede oude dagen. En met flyers hebben mense een bepaalde nieuwschierigheid, die niet aanwezig is bij emails.

Mensen willen niet zo snel mogelijk hun mailbox leeg hebben, maar zijn nieuwschierig wie er een flyer bij hen in de bus gestopt heeft. Maak een slim bruggetje naar vroeger in je flyer en dat zal ongetwijfeld gewaardeerd worden!

Auteur

Job Verberne is oprichter van ZZP Daily en helpt meer dan 50.000 zzp’ers per maand bij de start van hun onderneming. Hij heeft een Bachelor of Science in Accountancy en is door The Next Web verkozen tot één van de 500 meest inspirerende digitale talenten van Nederland. Zijn artikelen zijn door meer dan 1 miljoen mensen gelezen.

Schrijf een reactie