3 redenen waarom je als starter eerst je administratie moet automatiseren

De lijstjes voor wat startende ondernemers nu als eerste moeten aanpakken gaan typisch over businessplannen, rechtsvormen, het bedenken van je bedrijfsnaam en logo. En dan natuurlijk de website. Allemaal belangrijk. Alleen – wat is nu belangrijker: eerst een gelikte website hebben staan? Of dat je klanten je probleemloos kunnen betalen, vanaf dag 1 bovenop op je cashflow zit, en altijd weet wanneer je wat kunt investeren? 

Reden #1: laat je makkelijker betalen

Leuk zo’n website, maar als klanten je maar moeilijk kunnen betalen dan heb je er weinig aan. Denk hierbij aan alleen bankrekeningnummer in lettertype 6 aan elkaar op een vergeten hoekje op je factuur te zetten. Of aan strenge jaren-50 taal op je factuur te gebruiken. Gelieve het bedrag over te maken op… Praat je zo tegen je klanten? Wanneer heb je voor het laatst gelieve tegen iemand gezegd? Niet goed voor je branding.

Door professionele facturen te versturen met verschillende betaalmogelijkheden als iDeal, creditcard of PayPal maak je het lekker makkelijk voor je klanten om je te betalen. En door eenmalig je huisstijl toe te passen hoeft je klant er nooit meer een vergrootglas bij te pakken en kun je er moderne en (gebruiks)vriendelijke betaalinstructies aan toevoegen. 

Reden #2: beter financieel plannen

Realtime inzicht betekent dat je tot op de seconde precies kunt zien wat je omzet en uitgaven zijn. Dat heb je vandaag de dag gewoon nodig. Als ondernemer kom je voortdurend voor verrassingen te staan. Die risico’s moet je dus kunnen managen om niet failliet te gaan of je onnodig in de schulden te steken. Dat betekent in de praktijk vaak dat je geld achter de hand moet hebben voor het geval je in een worst-case scenario terechtkomt. Met realtime inzicht kun je beter financieel plannen. Geld achteruitzetten in goede tijden en alleen aanbreken in slechte. Heb je toch op een kritiek moment een cash injectie nodig? Doordat je alles op orde hebt kun je makkelijker een lening aanvragen.

Reden #3: slimmer ondernemen

Een veelgemaakte fout van starters? Eigen uren niet meetellen. Er gaan er te veel verloren. Tijd die je beter aan acquisitie, werk voor je klanten of jezelf kunt besteden. Reken voor jezelf een gemiddeld uurtarief uit. Houd vervolgens de uren bij aan al die administratieve klussen die je moet doen. Dan schrik je je te pletter wat je over de balk smijt.

Factureren, herinneringen sturen, betalingen controleren en eventueel overnemen. Alle inkoopfacturen en bonnen van het afgelopen kwartaal opvissen voor de btw-aangifte. Allemaal zaken die ongemerkt veel tijd kosten. Dat terwijl moderne online administratiepakketten dit overtik- en verzamelwerk allemaal automatiseren.

Pak het ook slim aan

Er komt zoveel op je af als ondernemer. Als je je financiën op orde hebt kun je beter plannen, slimmer werken en risico’s beter managen. Dat maakt ondernemen zoveel leuker omdat je die zekere basis hebt. De geruststelling dat je je mogelijkheden kent en precies weet waar je aan moet werken om je doelen te bereiken. 

Meer weten over slim automatiseren en online boekhouden? Ontdek de vele mogelijkheden die Exact je biedt.

Heb je hulp nodig?

Ik werk samen met Paperdork. Een slim online boekhoudprogramma mét gratis boekhouder. Die klaar staat voor al jouw vragen. Hij controleert ook je boekhouding, én doet je belastingaangiften.

Een super concept voor zzp'ers die hun boekhouding graag zelf doen, maar wél de zekerheid willen van een sluitende administratie, en soms gewoon even de hulp van een expert nodig hebben. Hij benut natuurlijk ook alle belastingvoordelen voor je. En dat voor een prikkie. Meer weten?

Reactie toevoegen

Navigeer