Search for:

De lijstjes voor wat startende ondernemers nu als eerste moeten aanpakken gaan typisch over businessplannen, rechtsvormen, het bedenken van je bedrijfsnaam en logo. En dan natuurlijk de website. Allemaal belangrijk. Alleen – wat is nu belangrijker: eerst een gelikte website hebben staan? Of dat je klanten je probleemloos kunnen betalen, vanaf dag 1 bovenop op je cashflow zit, en altijd weet wanneer je wat kunt investeren? 

Reden #1: laat je makkelijker betalen

Leuk zo’n website, maar als klanten je maar moeilijk kunnen betalen dan heb je er weinig aan. Denk hierbij aan alleen bankrekeningnummer in lettertype 6 aan elkaar op een vergeten hoekje op je factuur te zetten. Of aan strenge jaren-50 taal op je factuur te gebruiken. Gelieve het bedrag over te maken op… Praat je zo tegen je klanten? Wanneer heb je voor het laatst gelieve tegen iemand gezegd? Niet goed voor je branding.

Door professionele facturen te versturen met verschillende betaalmogelijkheden als iDeal, creditcard of PayPal maak je het lekker makkelijk voor je klanten om je te betalen. En door eenmalig je huisstijl toe te passen hoeft je klant er nooit meer een vergrootglas bij te pakken en kun je er moderne en (gebruiks)vriendelijke betaalinstructies aan toevoegen. 

Reden #2: beter financieel plannen

Realtime inzicht betekent dat je tot op de seconde precies kunt zien wat je omzet en uitgaven zijn. Dat heb je vandaag de dag gewoon nodig. Als ondernemer kom je voortdurend voor verrassingen te staan. Die risico’s moet je dus kunnen managen om niet failliet te gaan of je onnodig in de schulden te steken. Dat betekent in de praktijk vaak dat je geld achter de hand moet hebben voor het geval je in een worst-case scenario terechtkomt. Met realtime inzicht kun je beter financieel plannen. Geld achteruitzetten in goede tijden en alleen aanbreken in slechte. Heb je toch op een kritiek moment een cash injectie nodig? Doordat je alles op orde hebt kun je makkelijker een lening aanvragen.

Reden #3: slimmer ondernemen

Een veelgemaakte fout van starters? Eigen uren niet meetellen. Er gaan er te veel verloren. Tijd die je beter aan acquisitie, werk voor je klanten of jezelf kunt besteden. Reken voor jezelf een gemiddeld uurtarief uit. Houd vervolgens de uren bij aan al die administratieve klussen die je moet doen. Dan schrik je je te pletter wat je over de balk smijt.

Factureren, herinneringen sturen, betalingen controleren en eventueel overnemen. Alle inkoopfacturen en bonnen van het afgelopen kwartaal opvissen voor de btw-aangifte. Allemaal zaken die ongemerkt veel tijd kosten. Dat terwijl moderne online administratiepakketten dit overtik- en verzamelwerk allemaal automatiseren.

Pak het ook slim aan

Er komt zoveel op je af als ondernemer. Als je je financiën op orde hebt kun je beter plannen, slimmer werken en risico’s beter managen. Dat maakt ondernemen zoveel leuker omdat je die zekere basis hebt. De geruststelling dat je je mogelijkheden kent en precies weet waar je aan moet werken om je doelen te bereiken. 

Meer weten over slim automatiseren en online boekhouden? Ontdek de vele mogelijkheden die Exact je biedt.

Wil je een gekwalificeerde boekhouder die jou meer belastinggeld bespaart dan dat hij kost? Laat mij je helpen bij het vinden van een geschikte boekhouder.

Over de jaren heen hebben wij een netwerk opgebouwd van gekwalificeerde boekhouders die ik aanraad voor zzp’ers. Wil je toegang tot ons netwerk? Vul hier jouw wensen in (2 minuten) en we matchen jou met 3 geschikte boekhouders uit ons netwerk.

Zzp’ers die hun boekhouder via ons netwerk vinden, besparen gemiddeld 40% op hun boekhouder. De aanvraag duurt 2 minuten en is gratis & vrijblijvend. 

Auteur

Ik reis de wereld rond, groei mijn eigen zzp business, en help andere zzp’ers hun business te groeien. Afhankelijk van het moment waarop je vraagt wat ik doe, ben ik op een motor aan het touren in Bali, aan het zeilen op de Caribische zee, of aan het bungee jumpen in Nieuw Zeeland. Sinds 2,5 jaar reis ik de wereld rond terwijl ik werk aan mijn zzp business.

Schrijf een reactie